Hvordan konvertere fra stereo til surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan konvertere fra stereo til surround?

Hei, jeg holder på å bygge meg hjemmekino. Har hatt projektor i ca 1,5 år, men har ikke hatt det store behovet for å bygge ut mitt eksisterende 2 kanals anlegg. Tenkte imidlertid at det var naturlig å utvide i forbindelse med nytt romj! Jeg har i dag en Krell KAV 400XI med theatre through, som jeg ønsker skal drive fronthøytalerne mine (Ascolta Brennin mkII). Jeg har 2 stereoeffekttrinn som står og samler støv (DYI prosjekt 2X 30W med stor strømforsyning, og Musical Innovations MI5 150W), kan jeg satse på en forforsterker eller en DVD spiller med 5.1 utgang, for så å kople til mine effekttrinn?Hva trenger jeg, og hva koster det?? Håper noen vil dele erfaringene fra en som trenger noen råd?

mvh
    Kjetil

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke koble effekttrin direkte på en dvd spiller, med mindre du får en dvd spiller der har innebygget volumenkontroll, altså preamp funksjon.
    Du kan jo sagtens bygge kino med bare stereo lyd hvis det er også.....
    Ellers, forstår jeg det slik at Krell´en kan brukes som effektforsterker til å drive Ascolta´ene ?
    Du må sikkert ha tak i en surround preamp, der passer dine behov, der er en del på markedet jo, også brukte....., 30 watt´eren kan du bruke til surroundkanaler og 150 watt´eren til senter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den DVD spilleren jeg tenkte på er MAITE PDVD 7048 som har 5.1 Audio out og innebygd Dolby digital og DTS dekoder. Selges på www.dynabel.no og reklameres solgt i pakke med aktive høyttalere og sub. Er klar over at dette sikkert ikke matcher kvaliteten på det jeg allerede har, men tenkte det var en billig måte å prøve på (698,-) hvis det altså lar seg gjøre. Er det slik at det fremdeles ikke er mye informasjon i bakhøyttalerne i surround mikser slik at det er overkill å bruke fullrange høyttalere og store effekttrinn til bak kanaler?

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker en slik Maite pdvd 7048 i stuen jeg på tv'n funker utmerket den i forhold til prisen.... blir faktisk bedre bilde med den en min gamle pioneer dvl 909.......som kostet over 12 ganger så mye når den var ny...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Pepa, fikk du pm fra mg? Kult, men tror du det går å ta signal rett fra denne spilleren og til effekt trinnene mine? Kanskje du kan ta med spilleren og komme på kaffibsøk en dag/kveld så kan vi evt. teste det ut...Jeg har fri hele helgen jeg

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke helt er med her, men volumen reguleres på det aktive høyttalersystemet, ikke på dvd spilleren ?
    Tilslutter du en dvd spiller uten volumen kontroll til en effektforsterker håber jeg du har forsikring, effektforsterkeren vil da sikkert gå på fuldt volum..., dette kan jo ikke justeres.....
    Der er ikke mye info i bakkanalene nei....

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Niels her vil fram til er at alt vil gå i lufta om du kobler det slik som du har tenkt. Du trenger ein prosessor eller receivar med "preout" for å få dette til å funke.

Edit: Om ikkje du har volumregulering på dine forsterkarar da. Men det vil vell skape mykje "arbeid" i eit sånt oppsett.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, det var oppklarende svar! Da avlyser jeg testen..Tror jeg går for en rimelig receiver evt. forforsterker i stedet for. Noen forslag som har nødvendige tilkoblingsmuligheter?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, en rimelig receiver med pre-out for 5.1 vil funke fint. Om den har DTS eller ikke vet jeg ikke om du ser som et problem. Kjører du 5.1 analog ut fra dvd spilleren inn i receiveren kan du bruke dekoderne i dvd spilleren, kjører du digitalt til receiver kan du bruke dekoderne i receiveren. desværre vet jeg ikke så mye om hvilke receivere der har 5.1 preout.......
    Jeg vet du bare vil ha en rimelig løsning, men det kan kanskje lønne sig å tenke litt fremtidsrettet ? Er kino veien du vil gå, da ville jeg absolutt allerede nå satse på en preamp som jeg vet jeg kommer til å få fornøyelse av i fremtiden. Det kan dog være vanskeligt for dig å se nå hvad du trenger i fremtiden, men jeg ville kanskje se på Rotel sine modeller, eller en brukt Thule PR350PR......

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rimelig løsning kan være enten Denon AVR 1905 eller Yamaha RXV650 som begge har pre-out og kan kjøpes for ca 3500,-. +en DVD spiller. Du trenger kanskje ikke allverden av kvalitet på surround delen siden du fremdeles kan bruke Krellen på stereo? (Hvis jeg har forstått dette med "theatre throughput" riktig, så er det en måte å la Krellen fungere både som integrert stereoforsterker og tilorde en inngang der den fungerer som effektforsterker).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd så langt. Har drevet litt recearch og landet på noen alternativer. Pioneer VSX-1014-S, Yamaha RX1500 vurderes. Disse kan skaffes fra Sverige for ca 5000 + nye. Ser at en av forskjellene er videokonvertering, der Yamaha konverterer til komponent. Har lest at det ikke anbefales å koble bilde gjennom receiveren pga kvalitetstap, stemmer dette, og er dette en feature som bør vektlegges? Begge receiverne har THX select, kjekt å ha?En feature som jeg ønsker, er autosetup med mikrofon for å spare meg litt arbeid Begge receiverne har dette. Hvilken av disse to receiverne bør jeg velge, eller bør jeg vurdere flere alternativ?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder å kjøre bilde via reciever merker jeg ikke noe kvalitetstap. Nå har jeg ikke det argeste utstyret, så det er mulig du kan merke noe på litt dyrere utstyr.
    Denon 2805 kan vel være med i vurderingen av reciever, men den koster litt mere enn de 2 du har sett på.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville definitivt valgt en modell som konverterer kompositt og s-video til komponent. disse sender også ut menyen på komponent. da blir det kun en kabel fra receiver til projektor.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine