Lydsignal fra TV til AV-receiver — tilkoblingsmuligheter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydsignal fra TV til AV-receiver — tilkoblingsmuligheter?

Jeg har akkurat fått Yamaha RX-V750 i hus, og er dypt imponert!
    Så langt har jeg kun testet CD og DVD fra DVD-spillleren via Digital Coax, men er selvsagt interessert i å kjøre lydsignal fra ordinære tv-sendinger gjennom forsterkeren.
    —Hvordan gjør man dette?? Kan man kjøre lydsignal direkte fra tv ved hjelp av overgangskabler?

Er helt grønn på HiFi og elektronikk generelt, har kommet frem til at det nærmeste alternativet er å kjøre signalet gjennom den gamle VHS-spilleren, noe jeg egentlig ikke er videre interessert i...

TV'en er 4-5 år gammel, rimelig LG CRT-apparat med to SCART-innganger som eneste tilkobling bak, pluss kompositt og S-videoinngang på siden.

Setter pris på alle mulige svar og viktig kunnskap!

:roll:

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    visst du ikke har audio out på tv`n så må du nok gjennom videoen din ..

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har jack utgang til headset kan du bruke denne. Bruk en RCA->jack ledning.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan og bruke en liten kobling du får på clas ohlson og lign på scart utgangen. Du får da rca,s-video og kompositt utgang. Bare å koble på lyden der.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du sier at du er helt grønn på dette området kan jeg jo også si at RCA er de røde og hvite kontaktene og jack er den blanke pluggen på f.eks hodetelefonene dine.

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå til elkjøp og kjøp kabel med scart i den ene enden, og phono rød og hvit i den andre. Denne kan du koble til av2 kontakten din, da du antagelig har dvd i av1, og så koble rød og hvit til en passende inngang på forsterkeren din.

Så har du lyd på anlegget fra tv'en! Og koster vel ikke mer enn 150 kr sikkert... kanskje..

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scart->phono virker ikke på mitt TV. Kan være fordi det bare er innganger og ikke utganger. Kan være lurt å sjekke dette før du kjøper noe.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poda
    Scart->phono virker ikke på mitt TV. Kan være fordi det bare er innganger og ikke utganger. Kan være lurt å sjekke dette før du kjøper noe.

ikke sant ..det var derfor jeg sa han måtte gå via video`n ..regnet ikke med at det var scart out ..men det ser hen jo greit i spesifikasjonene til tv`n

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nødt til å være scart ut da? Og hvor mange tv'er har den funksjonen? Uansett kan man jo kjøpe scart plugg med "in/out" bryter på, som kanskje hjelper i saken?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Nødt til å være scart ut da? Og hvor mange tv'er har den funksjonen? Uansett kan man jo kjøpe scart plugg med "in/out" bryter på, som kanskje hjelper i saken?
    Han sa jo selv innledningsvis :

Sitat Helmer :
    TV'en er 4-5 år gammel, rimelig LG CRT-apparat med to SCART-innganger som eneste tilkobling bak, pluss kompositt og S-videoinngang på siden.

både du og jeg Moho vet at Compositt og Svideo er bilde signaler,da har du scart igjen,og jeg sa det spørs/tviler på om det er Scart ut fra Tv,eller rettere sagt audio ut gjennom en av Scart tilkoblingene på Tv`n ..

dette finner han lett ved å se i bruksanvisningen til Tv ..hva heter Tv`n din ?

Visst han har output på en av scartene så kan han såklart bruke en in/out vender, har han ikke det så kan han ikke "snu signalet" bare ved å bruke en vender som du nevner ..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada jada

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for alle bra innspill! Ikke minst; jeg lærer jo en hel masse!

Skal sjekke modellnummeret og manual på tv'en nå jeg kommer hjem fra jobb. Innbiller meg at Scart 2 har mulighet for utgang, siden tegnet som ledsager den har piler begge veier.
    En annen mulighet er jo også at jeg er helt tett i pappen og ikke skal tro så mye om det... :wink:

Sjekket forresten den gamle padda av en VHS, og den hadde jo seff ingen utganger for lyd. Hurra. Håper jeg kan benytte meg av Scart til phono for å en gang for alle sende oldtidsmaskineriet til de evige videomarker...

Takk alle sammen!

Mvh.

J+

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare takke alle sammen nok en gang for at dere hjelper en hjelpeløs fersking fremover!

Har nå koblet lyden fra tv via minijack til rca og det spiller som bare rakker'n!
    Skal teste med scart til rca/s-video i kveld for å se om det funker og eventuelt gir en ytterligere forbedring. Uansett er jeg mer enn i mål; tv'en leverer et oppsiktsvekkende bra bilde, men har alltid slitt med bedriten lyd — men NÅ...
    Hahahahaha :lol:

Takk!

J+

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Han sa jo selv innledningsvis :

Sitat Helmer :

både du og jeg Moho vet at Compositt og Svideo er bilde signaler,da har du scart igjen,og jeg sa det spørs/tviler på om det er Scart ut fra Tv,eller rettere sagt audio ut gjennom en av Scart tilkoblingene på Tv`n ..

dette finner han lett ved å se i bruksanvisningen til Tv ..hva heter Tv`n din ?

Visst han har output på en av scartene så kan han såklart bruke en in/out vender, har han ikke det så kan han ikke "snu signalet" bare ved å bruke en vender som du nevner ..
    Altså; "Må det være scart ut da" kan tolkes på 2 måter:
    1 - Er han nødt til å bruke scart kontakten?
    2- Må scart kontakten kunne sende et ut-signal for at dette skal funke.

Jeg hadde lest tråden, så mitt spørsmål var da valg nr 2. Har aldri fått for meg at noen scarter sender signal bagge veier, selvom det kanskje er dette som skal til for å få lyd ut fra scart..

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada jada :wink: