Effekt Yamaha RX-V1500 kontra Rotel RB985

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt Yamaha RX-V1500 kontra Rotel RB985

Har en liten NAD t750 som jeg bruker en Rotel RB985 på for å få litt futt i høytalerene . Men har lurt på å oppgradere reciveren og bytte den ut med en Yamaha RX-V1500 denne er jo oppgitt til å yte 7*120 kontinuerligt i 8ohm.
    Så denne er er jo oppgitt med mer effekt en Roteln men er det mer "futt" i den når alt kommer til alt??? :roll:

Kan liksom ikke alltid lese alt på watt styrken..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det som har med oppgitt "watt" å gjøre. Rotelen er nok kraftigere enn Yamahaen. Yamahaen er nok en god forforsterker sammen med Rotelen vil jeg tro.

Om du vil ha noe sikrere å forholde deg til når det gjelder hvor kraftig forsterkeren er må du se på effektforbruk/strømforbruk når det gjelder klasse A/B-forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takker for info, sjekka litt på nettet Rotel er oppgitt til å dra maks 800watt vs Yamahaen 500watt, Så da er nok Rotel noe kraftigere alikevel.
    Skulle vert en absolutt lik målemetode hos alle fabrikanter, er jo juks fra ende til anen oppgitt watt som regel(iallefall i min prisklasse) :evil:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som disuktert ørten ganger så kan man ikke se på baksiden hvem som er sterkest. Yamaha oppgir ifølge dem selv bare 1/8 av hva den trekker på maks.

Har Selv RXV-1500 koblet til Rotel RB-980 på front. Vet ikke om det er noen forskjell å snakke om.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    peakman:tror du virkelig at yamaha`n trekker 4000watt fra strømnettet?
    det er jo 4kW,noe som tilsier at du ikke kan ha anlegget på en vanlig strømkurs m/10A sikring!
    dessuten skal alle el artikler merkes på nettinntaket max forbruk for å
    f.eks dimensjonere el-anlegget eller beregne last på en kurs.

don`t think so

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den trekker 4000 Watt i ekstreme tilfeller er nok tvilsomt.

Men at den trekker 2000 Watt i korte ekstreme øyeblikk ser jeg som fult mulig. (alle kanaler på full guffe)

Til vanlig spillig så trekker den sikkert ikke mer en 500 Watt.

Hvis alle skulle oppgi hva de trekker på maks (f.eks effektforsterke ved påslag) så ville folk ikke turt å kjøpe det fordi de ville trodd den ville kostet dem en forume å drifte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er nok dessverre slik at produsenter av el.artikler MÅ oppgi maks last\effekt utstyret KAN trekke.
    nettopp med bakgrunn i mitt forrige svar.

eksempel:
    hvis din varmevifteovn i stua på 2000watt plutselig skulle laste 5000watt,hva ville da skje?sikringen?
    hva ville videre skjedd med el anlegget ditt hvis vifta dro 5kW og kaffetrakteren dro 4,5kW,selv i korte perioder?stakkars deg hvis da alt dette lå på samme kurs.kablene dine ville ha blitt svidd av da det hadde gått omtrent 43A på kursen.selvfølgelig hadde sikringer gått først.
    unntaket er hovedsaklig elektriske motorer,kondensatorer etc som kan trekke relativt mye strøm i startøyeblikket(feks tv,kjøleskap)

mvh

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder iallfall ikke hifi utstyr.

For hvordan skal du ellers forklare at en RMB-985 får en 10 Ampers sikring til å ryke når man slår den på :-)

La oss si at Yamaha RxV-1500 virkelig gir 7 x 120 Watt ved maskimal trekk. Å oppnå dette uten å bruke signalgenerator tror jeg ikke er mulig siden ingen innspillninger er slik at de vil belaste i nærheten av dette. Så hvorfor oppgi ett effekttall som ikke samsvarer med det som normalt trekkes.

Tror du kanskje Yamaha lyver når de sier at tallet bak på forsterker ikke er det som trekkes på maks?.

Å blande inn varmovner og slike ting blir helt irrelevant.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For hvordan skal du ellers forklare at en RMB-985 får en 10 Ampers sikring til å ryke når man slår den på Smile
    det er fordi rmb 985 har en kondensator bank som er mye større en rxv1500
    og den må da lades opp og det trekker mye strøm!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    For hvordan skal du ellers forklare at en RMB-985 får en 10 Ampers sikring til å ryke når man slår den på Smile
    det er fordi rmb 985 har en kondensator bank som er mye større en rxv1500
    og den må da lades opp og det trekker mye strøm!
    Ja det er jeg jo selvsagt klar over, men ifølge boc så må de jo merkes med maks strøm og maks strøm er jo ved påslag. Merkingen til RMB985 skulle tilsi at 10 Amper går kjempefint.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. tenkte bare jeg kunne nevne det(sikkert noen som ikke vet det!)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som jeg skrev i siste post er unntaket f.eks elmotorer og kondensatorer.
    disse laster høyt over en veldig kort tid i oppstartsfasen,slik at sikringer etc normalt sett ikke lider noe av dette.
    vedr spec på utstyret er dette effekter oppgitt under drift,ikke oppstart.men spec`n gjelder da drift under "alle" forhold eller de forhold hvor utstyret laster mest under drift.

hvis dette var forståelig

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under korte spikes vil effekten hentes fra kondensatorene isteden for strømnettet og siden påfyllingen ikke trengs merkes bekrefter jo det mine utsagn om at man ikke kan se på baksiden for å vite hvor mye kraft en forsterker trekker på maks.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kondisene vil jo trenge påfyll rimelig fort da de utlades.........

vi får avslutte dette nå.

vi har jo beklageligvis hi-jacket hele tråden til hr.bmw325ix.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boc
    det er nok dessverre slik at produsenter av el.artikler MÅ oppgi maks last\effekt utstyret KAN trekke.
    Vet du dette, eller gjetter du? Ofte er ikke verden slik den burde være, og jeg har tatt feil mange ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg gjetter ikke,men du verden jeg har også tatt feil mange ganger og kommer sikket til å gjøre det mer også!!!

vedr oppgitt forbruk kan man jo stille seg følgende spørsmål:

hifi folk er blitt opptatt av dette med forbruk\last over strømnettet på forsterkerne,og eventuell gjenspeiling av dette som avgitt effekt ut til høyttalerne.produsentene(mange) skryter opp tallet voldsomt for avgitt ut effekt til høyttalerne.produsentene vet at hifi folket sammenligner vekt og strømforbruk for å få en pekepinn på hva utstyret inneholder.
    hvorfor angir da ikke produsentene høyest mulig last over strømnettet?
    det hevdes at et merke oppgir 1/8 av maks last,de hadde jo i forretningsøyemed hatt større interesse av å få dette tallet høyest mulig.
    dette gjør de jo når det dreier seg om uteffekt på forsterkeren
    videre kan ingen forsterker gi mer effekt ut av forsterkeren enn "det man putter inn",uansett kondensatorer osv.Det vil isåfall vært en underholdende energikilde !

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenker at du bruker logikk som et fasitsvar og det vil jeg ikke uten videre godta.

Ja! Jeg er enig i at alle bør oppgi hva de max trekker fra nettet, og de bør fortelle hvor mange VA power supply gir forsterkerene. Måten å presentere dette på varierer fra produsent til produsent.

Jeg vet at strømforsyninger kan lade ut å gi kraft i korte øyeblikk, mens de kontinuerlig ikke kan gi samme forsyning. Er det da riktig å oppgi maks peak. eller maks kontinuerlig, og hva er mest realistisk ifht. hvordan lyd oppfører seg? Eksempelvis er det unaturlig å tro at en normal film (eller musikk-CD) brått skal ha like mye kraft i alle høyttalere samtidig.

Så vidt jeg vet har Yamaha Norge påstått at strømforsyningen kan gi 8 ganger mer kraft i en meget kort periode. En mail dit hadde kanskje gitt oss fasiten. Tror jeg skal prøve det, for jeg merker jeg blir litt provosert av bastant synsing.

EDIT: http://sound.westhost.com/power-supplies.htm
    Dette var nyttig lesing, og forteller at et power supply skal kunne gi flere ganger mer enn oppgitt i korte øyeblikk. Det står også et sted at mange dimensjonerer power supply i forholdet 0.7 til oppgitt effekt ut. Ideen bak dette må være å redusere vekt og kost. Innen vanlig audio gir dette ikke særlig mye å gå på når receiver blir belastet i uvanlig stor grad, men det skal altså være nok til film og musikk. Les litt selv. Tung lesing men! Selv er jeg ikke i tvil om at Yamaha har tenkt på dette og forsynt receiver med et godt dimensjonert power supply. Dette støttes av mange reviews over hele verden. En må ikke se seg blind på tall bakpå en forsterker uten å vite mere om hvordan det hele virker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •