Strømsterk forsterker - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kalles kondensatorer. Husk at det ikke er snakk om 120A kontinuerlig.

Imidlertid er det jo som med alle klasse AB-konstruksjoner at denne strømmen ikke er tilgjengelig til en hver tid. Spesiellt ikke når man trenger den. Derfor blir det litt bortkastet å oppgi maksimal strøm uten en kurve som forklarer hvor denne er tilgjengelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen måte å gjøre det på vil være å se bak på forsterkeren hvor mye den trekr maks fra strømnettet. Vi regner med at virkningsgraden til en transistorforsterker er på 60-70%, der de resterende 20-30% går med til varmeutvikling. Her regner jeg med 70% virkningsgrad. Hvis vi da ser at det står f.eks. 500 watt bak på forsterkeren, gjør vi slik: 500*0,70=350 ordentlige watt! Hvis det er en sekskanals forsterker blir det da 350/6=58,33333..... på hver kanal. Hvis produsenten har oppgitt 6*100 watt. så ver vi jo at ikke det stemmer....! Det er der NAD, Rotel og andre skilller seg ut fra diverse andre produsenter som jeg ikke skal navngi! H/K er enda bedre (vil jeg påstå), fordi de oppgir mindre enn hva de egentlig leverer!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Crazyboy
    En annen måte å gjøre det på vil være å se bak på forsterkeren hvor mye den trekr maks fra strømnettet. Vi regner med at virkningsgraden til en transistorforsterker er på 60-70%, der de resterende 20-30% går med til varmeutvikling. Her regner jeg med 70% virkningsgrad. Hvis vi da ser at det står f.eks. 500 watt bak på forsterkeren, gjør vi slik: 500*0,70=350 ordentlige watt! Hvis det er en sekskanals forsterker blir det da 350/6=58,33333..... på hver kanal. Hvis produsenten har oppgitt 6*100 watt. så ver vi jo at ikke det stemmer....! Det er der NAD, Rotel og andre skilller seg ut fra diverse andre produsenter som jeg ikke skal navngi! H/K er enda bedre (vil jeg påstå), fordi de oppgir mindre enn hva de egentlig leverer!
    Please. SLutt nå med det tullet å kikk på baksiden av forsterkeren. Det sier ingenting om ytelsen. H/K er ikke bedre enn noen andre bare fordi de velger å oppgi et tulletall på baksiden.

Les denne tråden:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...sc&start=0

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som gjør at effekforbruket ikke kan brukes til å beregne avgitt effekt er at tapet varierer fra forsterker til forsterker. Min gamle HK AVR430 ble varm nok til at man kunne steke egg på den, Min Yamaha RX-V1500 kan kun brukes til skotørrer! Og varme, for de som ikke vet det, er tap.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenker du på standby forbruk så kan vel tomgangstrømmen variere noe. men med signal bør de fleste ab ha likt tap. der kommer kjøleribben inn isåfall...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også ved bruk var varmeutviklingen en helt annen i HK'en.

Jeg tror også at det har skjedd et eller annet med forsterker teknologien de seneste årene. Receiverene i dag har mere effekt, både oppgitt og målt, pr. kg. sammenlignet med for 5 år siden. Så at det er forskjeller produsentene i mellom finner jeg sansynlig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror 430 har langt større strømtrekk enn rxv1500. hk underrater, yamaha overrater.
    effekttapet i prosent for klasse ab er nok helt likt slik det var også på 50tallet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At den trekker mere strøm: Ja, men store deler av det bruker den til å lave varme.

At effekttapet er det samme som på 50 tallet: Mavefølelsen min forteller meg at det ikke er det, like lite som forbrenningsmotoren har det samme effekttapet i dag som på starten av 1900 tallet

Hvis du har tilgang på gamle hifi/surround blader bør du bla deg 5 år bakover og se hvordan surroundreceiverene har blitt lettere, men samtidig avgir mere effekt.

Uansett, at HK er mye sterkere enn andre merker er en gammel myte som i dag er mindre sann en noensinne. De andre merkene har blitt bedre, og det har ikke HK. Feks, for et par nummer siden testet Hemmabio 8 middelklasse receivere, deriblant AVR230. Kongen av effektkuben ble Sony 795.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •