brokobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Tråd: brokobling?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

brokobling?

Bruker en Proceed Amp 2 på fronthøytalerene og en 6*75 ( 3*150) Rotel til bakhøytalerne og centerkanalen. men nå driver jeg å flytter litt på annlegget, så tenkte jeg skulle prøve for morro skyld å høre åssen det ville blitt hvis eg hadde satt begge forsterkerne på fronthøytalerene og bare ha stereo ( hvis det er noe poeng i det hele tatt da). Men er ikke helt sikker på åssen det skal kobles, de er jo ikke like de to forsterkerne så ville vel blitt litt rart å koblet en til hver høytaler...ja, før jeg tenker noe mer....noen forslag?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brokobler du så smeller det.
    Du tenker vel på BI-Wire de.
    ??

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å brokoble må forsterkeren støtte dette. Den må dessuten ha xlr innganger. AMP2 kan dette, tror jeg. Det kan du lese deg til i manualen. Tviler på at Rotel'en kan dette.

Jeg ville vært svært forsiktig med å gjøre noe som du ikke helt forstår eller er som du er usikker på hvordan det skal gjøres. Det kan bli svært lite hyggelig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uklart spørsmål synes jeg. Tenker du på å bi-ampe. Altså bruke 1 forsterker på hver høyttaler? Da bruker du 150w på bass og 150w på diskant med rotelen. Hvor kraftig er den andre?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Det krever litt spesifisering hva du mener. Brokoble eller Bi-amp?

Brokobling = lage monoblokk av stereo forsterker.
    Bi-amp = koble hver kanal til eget element. F.eks Rotel'en til diskant og Proceed'en til bass?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en ting er sikkert, og det er at jeg ikke har tenkt til å fikle i vei. men jonolav er inne på det jeg tenkte på: bruke rotellen til enten bass eller diskant, og proceeden på den andre delen. dette heter vel ikke brokobling, men bi-wiring sikert. altså en høytalerkabel fra hver forsterker inn i én høytaler(det er jo to terminaler der). Fettern min har fortalt meg at han gjorde det på et par han hadde tidligere, men jeg har aldri blitt visst hvorfdan man da kobler det. Rotellen har sånn type innebydg brokobling, og jeg har brokobla den allerede til 3*150. det er bare å vri om en bryter osv, står i manualen ( men det har for så vidt ikke noe med saken å gjøre vel)

men noe som gjorde at jeg ikke skjønte det greiene her er at forforsterkeren har en balansert og en ubalansert utgang til effekttrinn, men må jeg da bruke en splitter og splitte opp foreksempel den ubalanserte utgangn i to? Jeg ville da ikke tru at man da var nødt til å bruke begge?

Bare si ifra hvis det er mer uklart, er jo ikke helt sikker på hva jeg er ute etter selv her=) men får å vri litt på problemstillinga: jeg har to forsterkere ( de to nevnt ovenfor), er det da nyttig å bruke begge forsterkerene for å drive høytalerene ( i så fall hvordan) , eller er det like greit å bare bruke proceeden siden den er såpass mye bedre?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    For å brokoble må forsterkeren støtte dette. Den må dessuten ha xlr innganger.
    Mener du at alle forsterkere må ha balanserte xlr-innganger for å brokobles?

Det er da slett ikke riktig!

For at forsterkeren skal brokobles kreves det normalt bare at forsterkeren har en bryter på baksiden som bytter mellom vanlig/brokoblet modus...

Han har jo allerede brokoblet Rotel'en...

Det du kanskje kan gjøre (hvis høyttalerene støtter bi-wiring/bi-amping) er å bruke Proceed'en til bass, og brokoble 2 og 2 effekt-trinn i Rotel'en og bruke de på mid/diskant'ene...

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lynet
    : bruke rotellen til enten bass eller diskant, og proceeden på den andre delen. dette heter vel ikke brokobling, men bi-wiring sikert. altså en høytalerkabel fra hver forsterker inn i én høytaler(det er jo to terminaler der).
    Strengt tatt kalles det du beskriver for Bi-amping :wink:

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lynet
    men noe som gjorde at jeg ikke skjønte det greiene her er at forforsterkeren har en balansert og en ubalansert utgang til effekttrinn, men må jeg da bruke en splitter og splitte opp foreksempel den ubalanserte utgangn i to? Jeg ville da ikke tru at man da var nødt til å bruke begge??
    Splitt det ubalanserte signalet fra forforsterkeren i to (2xL +2xR) kjør det ene stereo-signalet inn på proceed'en og la den ta seg av basselementene, (NB: ikke brokoblet, men vanlig stereo) og brokoble 2 og 2 kanaler i Rotel,en og la hver av de brokoblede kanalene ta seg av hver sin høyttaler (mellomtone/diskant)

MAO BI-AMPING

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja den er jeg med på LL. Hadde jeg hatt 2 stykker av amp2, så villle jeg vel kanskje spurt om å lage to monoblokker ut av de ( slev om jeg uten tvil ikke hadde turt det slev, er redd for å ødelegge noe)....men nå tenker heg mer på det du kaller bi-amping ja( er ikke helt trygg på alle de uttrykka). Er det noe risiko i bilde her, eller skulle ikke det være noe problem? og trur du jeg får et bedre resultat?

Dere skriver visst så fort at jeg ikke rakk å trykke forhåndsvis og så send før jeg så de to nye innlegga, så gidder ikke å rette på det over hvis det er noe som ikke hadde trengt å stått der:P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se denne tråden:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...2A&start=0

Hva er effekten på amp2? Det blir jo feil hvis effekten ikke er lik.. Plutselig få mye mer bass enn diskant f.eks.. Da er du avhengig av å kunne justere nivået på effekttrinnet..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    effekten til proceeden og rotelen skal være lik...150 watt i alt

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150 watt på papiret er ikke det samme.. Er ikke sikkert de er helt like i effekt. Fikk du med deg tegningene og så det greit ut hvordan du skal koble? Jeg brukte bi-amping engang med 2 rotel effekttrinn. Jeg brukte 1 effektrinn til hver høyttaler. Jeg splittet altså signalet fra preamp og inn på det ene stereoeffekttrinnet, brukte så den ene kanalen på bassen og den andre på diskanten. Så samme prosedyre for det andre stereoeffekttrinnet..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proceed'en gruser nok Rotel når det gjelder muskler, men det skader ikke å prøve. Det kan jo hende det blir meget bra.

Bi-amping er ikke så vanskelig. Skjemaet i lenken over er bra det. Husk for all det å ta bort den bøylen (på høytaleren) som forbinder terminalene....

-----

Jeg trodde du måtte ha en balansert forsterker for å kunne brokoble den, men jeg vet ikke så mye om dette. Har aldri gjort det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg var ikke helt med på den tegningen egentlig, men skal lage en tegning nå og legge den ut, så kan dere se om jeg har skjønt det.
    2 sec bare, må dra i gang tegnekunskapene=)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er sånn jeg trudde det måtte være:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....Passive bi-amping involves a direct hookup between each amplifier and the speaker terminals. True bi-amping involves hooking the preamp to an electronic crossover that replaces the passive crossover network in the speaker....

Må man ha en crossover for å utføre det helt riktig, eller går det greit uten? kan jeg liksom bruke to y-ledd til å splitte signalutgangene i to og så kjøre en left og en right i hver forsterker, og deretter bruke en "halvdel" fra hver forsterker til å drive en høytaler? Hvis jeg kan det og det er den mest riktige måten å biampe på, så er jeg i mål...?
    Ellers tusen takk for de svara jeg har fått hittil, har vært lærerikt.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tegningen din ser veldig bra ut.

Ville valgt den KRAFTIGSTE forsterkeren på bassen(de nederste terminalene).

Bruk Y-ledd(splitt)

Electronic Crossover, eller Aktiv Deling, er for de proffe :wink: med ståler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, flotte greier. takk skal du ha.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fint ut dette.
    En ting må du være klar over, og det er at forsterkerne må ha samme følsomhet (f eks 0.775v inn for 150W/8Ohm ut) hvis du skal slippe unna et tilpassningsledd på inngangen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •