Forsterker med automatisk volumjustering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer tunheim sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker med automatisk volumjustering.

Etterlyser forsterkermed automatisk volumjustering slik at man ikke trenger noen volumkontroll. En slags «effektforsterker med digital inngang». Tanken er å ha pc-en som signalkilde til forsterkeren. Jeg vil gjerne at alt skal kunne styres fra pc-en uten at eg må bort til forsterkeren for å vri på noen knotter.
    Noen som har vært borti noe slikt, eller har tanker omkring dette?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er du nok nødt til å justere volumet digitalt.

Andre alternativer er å bruke et lydkost med analog volumkontroll og analoge utganger.

Eller å ha en forsterker med fjernkontroll.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke utgi meg for å være noen ekspert men prøver meg likevel

Med alle mulige fobehold:

Hvis du klarer deg med å kjøre analogt burde det i prinsippet kun være å koble til en effektforsterker.

Vil du kjøre digitalt trenger du en DAC mellom PC og effektforsterker. Jeg kan ikke huske å ha sett noen effektforsterkere med innebygget DAC men kan ikke helt utelukke at de eksisterer. I tillegg til separate komponeter burde det også være mulig å bruke en vanlig surroundforsterker. Den har riktignok egen volumkontroll, men det betyr jo ikke at du trenger å bruke den. Still volumet på surroundforsterkeren slik at du får et maxvolum du er fornøyd med når du skrur PC-volumet på max. Deretter skrur du PC-volumet ned til vanlig nivå og glemmer at volumknotten på surroundforsterkeren eksisterer.

Jeg er litt usikker på hvor bra det siste rådet er i forhold til støy og strømforbruk (i og med at forsterkeren teoretisk vil stå med høyt (max?) volum konstant), men det burde funke i hvertfall :|

Det vil vel også avhenge av hvor høyt du har lyst til å spille og hvor mye (lite) støy du har i systemet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gode forslag.

Jeg lurer på om det finnes forsterkere (surround) med firewire, og om disse kan justeres fra PC-en også.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Hvis du klarer deg med å kjøre analogt burde det i prinsippet kun være å koble til en effektforsterker.
    Det finnes folk som har prøvet dette, med varierende resultat. Du kan lese om det både på dette forumet (under HTPC) og på www.avsforum.com (under HTPC). Du skal være klar over at det gir en rekke problemer, så det er ikke noen anbefalt løsning...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Digital volumjustering

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Da er du nok nødt til å justere volumet digitalt.
    Tenker du på ordinær «justering av lyd i Windows»? For jeg vil jo likevel trenge å kunne justere volumet på forsterkeren for å unngå at susing når det spilles lav eller ingen musikk.

Andre alternativer er å bruke et lydkost med analog volumkontroll og analoge utganger.
    Tenker du da å mate analogt signal rett fra pc til effektforsterker?

Tok en stund før jeg forsto hva et «lydkost» var. ops:

Eller å ha en forsterker med fjernkontroll.
    Det er jo den enkleste løsninga, men jeg vil gjerne ha muligheten til å kunne styre alt fra pc-en. Da blir det mye lettere med automatisering, fjerstyring ol.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Direktekobling til effektforsterker

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det finnes folk som har prøvet dette, med varierende resultat. Du kan lese om det både på dette forumet (under HTPC) og på www.avsforum.com (under HTPC). Du skal være klar over at det gir en rekke problemer, så det er ikke noen anbefalt løsning...
    Har leita gjennom en del sider på htpc-forumet , men klarte ikkje å finne den tråden du snakka om. Har du mulighet til å se om du finner den tråden?
    Htpc-forum på Avs-forum: http://www.avsforum.com/avs-vb/forum...p;x=11&y=9

Forresten, hvis det er mulig å koble rett fra signalkilde til effektforsterker, betyr det at styrken på det signalet som kommer fra signalkilden er omtrent like kraftig som det som kommer ut fra forforsterkeren?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du kjøre digitalt trenger du en DAC mellom PC og effektforsterker. Jeg kan ikke huske å ha sett noen effektforsterkere med innebygget DAC men kan ikke helt utelukke at de eksisterer. I tillegg til separate komponeter burde det også være mulig å bruke en vanlig surroundforsterker. Den har riktignok egen volumkontroll, men det betyr jo ikke at du trenger å bruke den. Still volumet på surroundforsterkeren slik at du får et maxvolum du er fornøyd med når du skrur PC-volumet på max. Deretter skrur du PC-volumet ned til vanlig nivå og glemmer at volumknotten på surroundforsterkeren eksisterer.

Jeg er litt usikker på hvor bra det siste rådet er i forhold til støy og strømforbruk (i og med at forsterkeren teoretisk vil stå med høyt (max?) volum konstant), men det burde funke i hvertfall :|

Det vil vel også avhenge av hvor høyt du har lyst til å spille og hvor mye (lite) støy du har i systemet.
    Jeg liker godt måten du tenker på. Tror du er inne på noe bra. Likevel vil jeg tillate meg å komme med noen motforestillinger:
    Systemet skal stå på 24/7. Strømforbruk er ok, men støy er det værre med. En av systemets oppgaver vil være å fungere som vekkerklokke. Høyttalerene vil altså stå på om natta. Da vil all susing, hørbar over en meter unna, være uakseptabelt.

Løsningen her kunne vært en slags «inteligent» forsterker som automatisk justerte volumknappen sin etter inn-signalet. Er det noen som har hørt om noe slikt?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om det finnes forsterkere (surround) med firewire, og om disse kan justeres fra PC-en også.
    Hvis det var tilfelle ville det vært veldig hendig. Da kunne styringssystemet på pc-en håndtert forsterkeren slik at det ikke oppstår høyttalersus.

Forresten, finnes det et faguttrykk for det suset som oppstår når volumet på forsterkeren er skrudd opp, men at det ikke kommer noe (evt veldig lav) lyd fra signalkilden?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av recieverene til NAD kan styres av pc´en. Men det gjelder kun T762, T163(er kun forforsterker), T763 og T773. Altså kun de dyreste modellene... :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suset kalles kort og godt støy.

Lydkost er noe man bruker for å lage kostelyder Skjønner ikke det der. R og S er jo ikke så nær hverandre heller...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg har forstått problemstillingen du spør om her, men har du vurdert noe sånn? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303911&cks=PRL Ikke hifi kvalitet akkurat, men disse tingene burde fungere greit sammen med pc.

Ellers så ville jeg vært litt skeptisk til å bruke pc som vekkeklokke, det hender at microsoft steller til litt blåskjerm ol. , husk også å stille av alle varsellyder for feilmeldinger osv, ikke så gøy å vokne med et smell, fordi microsaft vil rydde litt på desktoppen midt på natten, med en lydkost da kanskje :wink:

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er budsjettet ditt? På meg virker det som den beste løsningen er å koble PC'en til en DAC som igjen kobles til en effektforsterker, men dette vil nok fort bli noen kroner. Det eneste jeg er usikker på er om alle DAC'er lar deg styre volumet fra PC'en. Her må noen som har erfaring med digital overføring svare...

En annen mulighet er å bruke en IR-sender som kobles til PC for å styre volumet til surroundreceiveren direkte i steden for å justere innsignalet. Se f.eks. denne fra Vindur (www.vindur.no). Hvis dette funker burde det kunne være god løsning.

Avanserte PC-høytalere som nevnt i forrige post er et alternativ. Det er det forsåvidt også å ha et tradisjonelt forforsterker + effektforsterker oppsett, men hvor forforsterker står på pulten slik at du enkelt kan justere volument mens du sitter ved PC'en. Men hvis du har tenkt å bruke den som HTPC og skal sitte et stykke unna ved bruk så hjelper jo dette lite. Automatisering blir også vanskelig.

LL skrev
    Wodger skrev:

Kan du si et par ord om de viktigste problemene?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er primært to problemer:

1) Signalstyrken fra lydkortet er sannsynligvis for lavt. Dermed vil du ikke oppnå skikkelig lyd, selv på max volum. Dette kan sannsynligvis omgås med å kjøpe et profft lydkort...men da snakker vi om kanskje 5K+

2) En uforutsett lyd (som f.eks. at MSN popper opp eller noe slikt) vil kunne ødelegge høytalerne dine dersom volumet av en eller annen grunn står på max... Veldig kjedelig.

-----

Jeg tror heller at du skal satse på å styre en kovensjonell reviever eller forforsterker fra PCen. Dette kan gjøre på 2 måter (tror jeg).
    1) Vendur (som nevnt over) selger f.eks. IR-sender/mottaker. Med programmet Girder kan du helt sikkert automatisere det meste på denne måten. Da kan prgrammet sende ut IR kommandoer i ønsket rekkefølge.
    2) Jeg tror også det er mulig å styre komponenter gjennom com-porten. Min forforsterker har i hvert fall en såkalt RS232 port (com-port). Denne kan brukes til computerstyring og firmwareoppgraderinger, uten at jeg kan si hvordan denne fungerer (for jeg har alri prøvd selv).

Jeg er helt sikker på at du kan finne mye om dette på nettet, selv om alt sikkert ikke er like tilgjengelig.

-----

Det står noe i denne tråden om det (fra midten av side 6): http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

Jeg er ikke helt sikker på om det var denne jeg tenkte på, men tror det. Dere kan lese den og se om den sier noe nyttig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wodger skrev:
    Deretter skrur du PC-volumet ned til vanlig nivå og glemmer at volumknotten på surroundforsterkeren eksisterer.

Jeg er litt usikker på hvor bra det siste rådet er i forhold til støy og strømforbruk (i og med at forsterkeren teoretisk vil stå med høyt (max?) volum konstant), men det burde funke i hvertfall.
    Dersom man ser på hele forstekeren som en transistor der volumkontrollens eneste innvirkning blir på transistorens forsterkningsforhold, kan ikke jeg se at dette har noen nevneverdig innvirkning på strømforbruket ihvertfall.
    I hovedsak blir brukt effekt tilnærmet lik utgangseffekt. Man spiller aldri "høyere" på noen måte selv om forsterkningsgraden er høyere. Transistoren/forsterkeren åpner aldri for mer strøm enn det som inngangssignalet bestemmer den skal skal gjøre. Det jeg mener er at signalet fra PCen din vil stort sett være veldig lavt, men bli justert opp til "normalt" nivå av volumkontrollen/"forforsterken".

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foreløpig oppsummering

Jeg ønsker å kunne styre hele hjemmekinoanlegget mitt fra pc-en. Dette for å forenkle automatisering og styring. Dermed er det en ugunstig løsning å justere forsterkerens volumet manuellt med volumhjulet eller fjernkontroll. Det er heller ikke en ønskelig løsning å stille inn forsterkerens volum på et permanent "passe" nivå for å så finstyre volumet fra pc-en. En slik løsning vil føre til høyttalersus når det spilles av lav/ingen musikk. De gjenværende løsningene som jeg kan se er:
    • - Dac/forforsterker som kan styres fra pc-en. Dette gir optimal lydkvalitet, men er ganske dyrt og krever proprietær programvare. Forforsterkeren T163 og den integrerte forsterkeren T763 ligger på henholdsvis 6000kr og 9000kr. Den Windows-baserte styringsprogramvaren er gratis og bra.
    • - Styring av dac/forforsterker av fjernkontrollen som igjen er styrt av pc-en. Dette er kanskje den enkleste løsningen. Desverre vil dette bare gi enveiskommunikasjon og dermed gjøre styringen vanskeligere. Det vil også være nødvendig med litt fikling for å kunne integrere volumkontrollen med operativsystemet på pc-en.

Det er en del usikre momenter rundt disse løsningene. Jeg stiller meg derfor følgende spørsmål:
    • - Finnes det styrbare dac-er til under 6000kr?
    • - Er det lett å finne ut om et lydkort har kraftig nok signal? Gjelder det noen standarder som jeg kan se etter?
    • - Vil et oppsett med pc kobla direkte i effektforsterker gi høyttalersus når det ikke spilles musikk?
    • - Er det mulig å stramme inn kontrollen over lydkortet - fks. med brukerrettigheter - slik at ikke alle og enhver kan endre volumet? Kanskje andre triks for å få bedre kontroll.
    • - Finnes det enkle, ferdiglaga systemer for å nytte pc-en til å fjernkontrollere et system over forforsterkerens ir-inngang?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar

Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Vet ikke helt om jeg har forstått problemstillingen du spør om her, men har du vurdert noe sånn? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303911&cks=PRL Ikke hifi kvalitet akkurat, men disse tingene burde fungere greit sammen med pc.
    Er Logitech Z-5500 et helt vanlig sett med integrert forsterker med seks utganger og dertilhørende høyttalere?

I så fall er problemet med et slikt oppsett at jeg ikke har mulighet til å kontrollere volumet på forforsterkeren via pc-en. Jeg ønsker at hele hjemmekinoanlegget skal styres via pc-en (bla. for å lette automatisering og oppsett).

Hvor stort er budsjettet ditt?
    Ikke helt sikker. Er student. Mellom 5 000kr og 20 000kr et sted.

En annen mulighet er å bruke en IR-sender som kobles til PC for å styre volumet til surroundreceiveren direkte i steden for å justere innsignalet.
    ...forforsterker står på pulten slik at du enkelt kan justere volument mens du sitter ved PC'en.
    Vil helst ha muligheten til å styre ting fra pc-en.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tunheim skrev:
    Wodger skrev:
    En annen mulighet er å bruke en IR-sender som kobles til PC for å styre volumet til surroundreceiveren direkte i steden for å justere innsignalet.
    ...forforsterker står på pulten slik at du enkelt kan justere volument mens du sitter ved PC'en.
    Vil helst ha muligheten til å styre ting fra pc-en.
    Med en IR-sender så styrer du volumet fra pc-en. Forskjellen er at PC-en justerer volumet på surroundreceiveren i steden for ut-volumet på lydkortet. Når det er sagt så er det ikke noe i veien for at du i tillegg kan justere ut-volumet på lydkortet hvis du ønsker det, men volumet på surroundboksen vil selvfølgelig være overordnet dette.

Det er godt mulig denne løsningen krever litt mer knoting i Girder e.l. enn en uten IR-sender. Samtidig vil jeg tro det blir en mer fleksibel løsning i og med at du også kan styre andre ting enn volumet på surroundreceiveren. F.eks. burde du kunne skifte mellom stereo når du spiller musikk og surround når du ser film.

Et annet tips: En del forsterkere/surroundbokser har RS-232 inngang. Slik jeg har forstått brukes denne når boksene implementeres som en del av større custom installation systemer. I prinsippet burde det jo da også være mulig for deg å bruke denne porten for å styre forsterkeren. Om det fungerer i praksis har jeg imidlertid ikke noe grunnlag for å uttale meg om og jeg tar forbehold om at jeg har misforstått bruken av RS-232 inngangen...

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et annet tips: En del forsterkere/surroundbokser har RS-232 inngang. Slik jeg har forstått brukes denne når boksene implementeres som en del av større custom installation systemer. I prinsippet burde det jo da også være mulig for deg å bruke denne porten for å styre forsterkeren. Om det fungerer i praksis har jeg imidlertid ikke noe grunnlag for å uttale meg om og jeg tar forbehold om at jeg har misforstått bruken av RS-232 inngangen...

Det er den porten som brukes til å styre de tidligere nevnte NAD forsterkerene. :wink:

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops! Beklager! :P

Hadde sneket seg inn en post som jeg ikke fikk med meg i farten. Jeg ser jo nå at tunheim allerede har vurdert mesteparten av de tingene jeg omtaler i sin post...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •