TRANSISTOR vs RØR vs HYBRID!!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TRANSISTOR vs RØR vs HYBRID!!!!

Noen som har erfaring med mer en 1 av disse type forsterker? hva vil du si er fordelene med nettopp ? og hvorfor...!!!
    hva er berst rett og slett? skal mest sannsynlig kjøres mot Klispch rf-35! med signal kilde i samme merke forhåpentligvis!!1

takker for svar...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rør er best ja 8) du har iallefall en fordel der, med de...

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikk stil og dB avgjører en del

Er tett å si at rør er best. Rørforsterkere har sine fordeler, men også ulemper. Rørforsterkere vil få redusert lyd kvalitet over tid pga slitte rør, og skal man ha en forsterker som er kraftig så koster det mye mer enn en transistor løsning. I tillegg avgir disse ofte mye mer varme enn mer tradisjonelle løsninger, og noen av rør forsterkerne takler rask/tung musikk med mye dynamikk, feks Rammstein, Nine Inch Nails, tynger Techno osv dårlig. På den annen side spiller ofte rørforsterkeren fletta av transistor på akustisk musikk feks.

Jeg har en Thule IA350B som har ett "lissom" rør kretsløp og denne låter varmt, pluss at den yter 2x350 watt i stereo og 5x120 i surround. Disse er koblet til forgjengeren til RF-35 - RF-3. Denne kombinasjonen spiller rått og takler all slags typer musikk enten man setter på Rammstein eller Kari Bremnes.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rør takler ikke hard musikk? :roll:
    selv om noen transistorer kan låte varmt så må man ikke sammenligne dette med rør. det som særtegner rør er utklingingen. -som i sine prisklasser, særlig billigere prisklasser er helt overlegent transistor. -noe transistor "aldri" vil få...

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ståandes ein Audio Innovation 500 røyramp, og ein Rotel Rmb 1066. Har samenlikna dei ein del, og i toppen er røyrampen overlegen. Men eg tykkjer Rotelen er meir "kontant" i bassen. Men summa sumarium er det no røyrampen så vinner den testen med klar margin. No er det pris forskjell på 12k på dei og da.

EDIT: Og ja, det rocker meget bra med Ramstein.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det må jo matches. Var på besøk hos en gutt i Danmark, han havde Infinity 9.2 høyttalere, disse ingen forsterker kan drive. Han brukte Michaelson & Austin rør monoblokke på 100 watt til disse.....
    Rør er ikke bare bra fordi det er rør, men som med alt andet kan magien komme ved matching, derfor har så mange rør i forforsterker og transistor i effektforsterker.

Rør i effektforsterker kan fort blive dyrt dog. Audio Research, Audio Note, Sonic Frontiers, BAT, VTL, Quad og hele veien ned til gamle Tandberg er bare snadder !!!

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt både rør- og diverse transistorforsterkere opp til 2x600W 8Ohm(digital).

Rørforsterkeren(effektforsterker) jeg hadde var en Golden Tube Audio SE40, som var en "billig" forsterker, men den var Klasse A, tilbakekoblingsfri, single-ended etc. Fikk veldig mye skryt i Lyd&Bilde i sin tid.

Lydmessig var jeg veldig godt fornøyd med rørforsterkeren; vil påstå at "rørforsterkere har ullen bass og er for 'myke'" ble en myte etter å ha hørt denne. Kunne fint dra på skikkelig uten problemer, og bassen var meget bra. I tillegg en god mellomtone etc.

Grunnen til at jeg til slutt valgte å bytte til transistor igjen, var derfor ikke så mye det lydmessige, men mer de praktiske ulempene ved rør:

den ble utrolig varm; en egen liten varmeovn kan man si... Den måtte manuellt justeres en gang i mellom(bias justering), og da måtte man ta frem hele saken, snu den på hodet, ta frem måleutstyr etc. etc. Ikke at det var ofte, men det trakk ned litt alikevel. Dette er ikke vanlig på rørforsterkere tror jeg, men det var slik på denne modellen.
    I tillegg må man jo av og til bytte rør.

I tillegg ville jeg egentelig begynne å bygge ut til hjemmekino, selv om jeg var klar over at dette ville bety nedgradering av lyden(ihvertfall når jeg måtte følge min lommebok). Derfor gikk jeg tilbake til transistor.

Litt usikker på hva jeg ville velge dersom jeg kunne velge mellom en rørforsterker uten noen som helst praktiske ulemper, og en transistorforsterker.

Kanskje ikke til mye hjelp dette, men...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir helt feil å prøve å gi et fasitsvar på dette.

Newcomer doberman sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De få artiklene jeg har lest om dette har vel konkludert med at de som sier at rør er best ikke har helt peiling, og at transistor er tingen i dag. Ikke bare fordi det er mest transistorforsterkere som selges, men fordi det er mest slike som selges fordi de er bedre, og at utviklingen har gått sin gang.
    Er det noen her som har noen linker til artikler som sier det motsatte ville det vært fint

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol. hvordan skal du finne ut av det da...teste alle på markedet? transistor selger fordi det er enkelt, det varer nesten evig, det trenger ikke vedlikehold, det gir mer lyd på papiret og i målinger som ser langt bedre ut ved markedsføring, og de trenger heller ikke en grind for å beskytte ungene dine..så er de mer praktisk i henhold til at de kan være helt kortslutningssikre.
    -dette sier overhode ingenting om opplevd lyd. man skal være rimelig døv for å ikke fatte poenget rundt rør`s til stadige naturlige klang særlig i mellomtonen. osv. men smaken..........

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også lest artikler der deklarerte platespillerens død....., jordens undergang og cd spillerens fantastiske "perfect sound forever", jeg har også hatt lange diskusjoner med fagansatte om lyden på mp3, og om kassetspillerens gode lyd ! Jeg stoler ikke på artikler, men mine ører.
    Har du hatt en rør greie ?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en hybrid, og er kjempefornøyd.
    Den spiller med en utrolig overbevisning i bassen, samtidig som den er oppløst og fin oppover i frekvensene.
    Lyden er varm, men detaljert, og er rett og slett fantastisk på akustisk materiale, samt vokaler. Det eneste minuset med mitt sett, er at det må varmes opp ganske lenge før det spiller optimalt. Rørene må nok byttes etter noen år, men den tid, den sorg

edit: har rør-forforsterker og hybrid effektforsterker

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    smak og behag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg har også lest artikler der deklarerte platespillerens død....., jordens undergang og cd spillerens fantastiske "perfect sound forever", jeg har også hatt lange diskusjoner med fagansatte om lyden på mp3, og om kassetspillerens gode lyd ! Jeg stoler ikke på artikler, men mine ører.
    Har du hatt en rør greie ?
    Et lite tips til de som evt bruker mp3 fremdels... FLAC filer er "det nye mp3" sikkert noen her som vet hva flac filer er, men for de som ikke vet så er det bare å spørre!
    Det er VESENTLIG forskjell både på lyd og plass.... Så sats på flac filer, om du har system/program som spiller det!

Mye bra svar her forresten gutta... men siden jeg sitter å venter på et par klipsch rf-35.. så venter jeg fremdeles på svar fra noen som har testet oven nevnte på rf-35....

stoooor fan av cayin`s rør serie... men syns lissom ikke det er nok krefter der.. mulig jeg tar grådig feil her nå, men husk at jeg er en Newbie!

takker for svar

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør eller transistor er ikke bare smak og behag. Det har veldig mye med tilpasning til det andre utstyret å gjøre også.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt McIntosh Mc275 og den var stram og fin i bassen den. Ikke like analytisk som Hegel H1, men.. Ikke glem at det sikkert er forskjeller mellom de forskjellige merkene/modellene og.

Hva FLAC angår;
    "FLAC is similar to MP3, but lossless, meaning that audio is compressed in FLAC without any loss in quality."

Jeg tror det når jeg hører det.

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Rør eller transistor er ikke bare smak og behag. Det har veldig mye med tilpasning til det andre utstyret å gjøre også.
    ja det har den, men jeg tengte på at hvis man starte fra "scratsh" og ikke har noe annet og tenke på enn forsterkeren

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Jeg har hørt McIntosh Mc275 og den var stram og fin i bassen den. Ikke like analytisk som Hegel H1, men.. Ikke glem at det sikkert er forskjeller mellom de forskjellige merkene/modellene og.

Hva FLAC angår;
    "FLAC is similar to MP3, but lossless, meaning that audio is compressed in FLAC without any loss in quality."

Jeg tror det når jeg hører det.
    ¨

helt sant dr. kaos(det du referete til fra nettet)lest det samme selv! jeg har hørt uttalige flac "låter" på anlegget til en kompis av meg, han har Vienna Acosutic Strauss, 2 x Aragaon Paladium, hel digital reamp til 28k(husker ikke navnet serru) xindak ps2 kabler(heter de vel) og nad signature et eller annet(skal byttes ut i wadia, cd spiller! TRO meg... flac er så og si cd kvalitet! jeg kødder ikke ass, det er faktisk grise bra lyd, sammelignet med div cder med bra opptak!!! forbausende bra...

probet er at det finnes så lite av det enda... men det stiger i gradene på samme måte som hdtv gjør... prøv å hør.. du blir ikke skuffet...

SNICKERS-IS!!! har du testet noe fra Vienna? f.eks beethoven modellen? veldig fysen på den serru...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DR. KAOS!!!!! BUG-RUN ER AVLYST!!!!!!!!!!!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    egentlig umulig å si hvilken som er "best". begge har sine fordeler og ulemper avhengig av høyttalere og kombinasjon. hybrid er kanskje tingen for ola nordmann. - utrolig hva bare selve rørene gir i en enkel liten krets.
    så har man da samtidig "normalt sett" bedre bass, freshere transienter med transistor på utgangen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •