Forsterker klasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker klasser

Hvor mange forsterker klasser finns det?

Jeg vet om klasse: A, B, AB og D.

Jeg lurer på hvilken klasse Nad kjører, det står ikke skrevet noe sted, ser dere..

Tenker da på modell C372 og C272.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forsterker klasser

Sitat Opprinnelig postet av ErikBlodøks
    Hvor mange forsterker klasser finns det?

Jeg vet om klasse: A, B, AB og D.

Jeg lurer på hvilken klasse Nad kjører, det står ikke skrevet noe sted, ser dere..

Tenker da på modell C372 og C272.
    AB. rundt 95% av alle hifi-forsterkere er klasse AB. A, AB og B sier egentlig noe om hvor mye bias transistor/rør får i an analog forsterker.

* klasse A er stort sett reservert for svært dyre solid state-konstruksjoner eller rørforsterkere og en høy bias som gjør at en transistor/rør kan gjengi hele lydsignalet uten crossover-forvrengning.
    * klasse AB har mindre bias enn klasse A, og vil kjøre såkalt push-pull, slik at det er en transistor for hver "halvdel" av en lydbølge.
    * klasse B kjører uten bias, noe som alltid gir crossover-problemer i audio-sammenheng. I praksis er det ingen audioforsterkere som kjører ren klasse B
    * klasse D kalles "digital forsterkning" og er som oftest pulsbreddemodulert drift. Dette er relativt nytt, og begynner nå å spise markedsandeler fra AB-forsterkerne, siden de nå er kvitt barnesykdommene og lyder svært bra til prisen.

I praksis er det altså klassene A, AB og D som er interessante for audio-bruk. A regnes som den mest forvrengningsfrie, men godt tunede AB-konstruksjoner er mer effektive og kan spille like bra, men er da også gjerne minst like dyre. Klasse D er nytt, og vil etter min mening revolusjonere hifi-verdenen og ta nesten fullstendig over for klasse AB på sikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes mange klasser. I farten kommer jeg på A, B, AB, C, D, E, G, H, S og T

NAD kjører stort sett klasse AB på de nyere modellene sine. Endel av de eldre er klasse G.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Finnes mange klasser. I farten kommer jeg på A, B, AB, C, D, E, G, H og T

NAD kjører stort sett klasse AB på de nyere modellene sine. Endel av de eldre er klasse G.
    Klasse T er en variant av klasse D, altså pulsbreddemodulert forsterkning. Vet ikke hva klasse E, G og H er. Disse "klassene" er ikke så mye klasser, som varemerker som produsentene bruker for å late som de skiller seg ut.

Du må gjerne korrigere meg, Whoppass. Hva er klasse G, siden det tydeligvis ikke er noen pwm-variant?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det brukes forsterkning i andre bransjer enn audio roffe. :wink:
    C, E og F (som jeg glemte over) er beregnet på annet bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil mene å huske at H er en slags mellomting av D og AB, og at BASH forsterkerene er klasse H

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det brukes forsterkning i andre bransjer enn audio roffe. :wink:
    C, E og F (som jeg glemte over) er beregnet på annet bruk.
    Vet jo det at klasse C er for annen bruk, men har vel ikke inntrykk av at klassene som ikke er bruk til audio er interessant i denne tråden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse G bruker to (eller flere) sett utgangstransistorer med forskjellig forsyningsspenning. Meningen er å senke varmeutviklingen.

Ideen er at den gjennomsnittlige effekten som kreves til musikk er ganske lav. Dermed har man ett sett med transistorer med lav spenning som er nok 90% av tiden og når det kreves mere effekt kobles det inn ett trinn til med høyere spenning. Siden ikke transistorene har den høye spenningen hele tiden blir varmeutviklingen mye mindre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse H har samme ideen som grunnlag, men istedenfor å ha flere sett transistorer har den bare en "transistor-bank" og istedenfor en strømforsyning som leser av signalet og justerer forsyningsspenningen deretter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva me klasse ADHD
    AuDio Hybrid Digital

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forsterker klasser

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    * klasse A er stort sett reservert for svært dyre solid state-konstruksjoner eller rørforsterkere og en høy bias som gjør at en transistor/rør kan gjengi hele lydsignalet uten crossover-forvrengning.
    Pluss at finnes en rekke billigprodukter som holder til i klasse A. Spesielt litt eldre produkter som fjernsyn og kringkastingsmottakere.
    Mange (de fleste) småsignalforsterkere eller forforsterkere jobber også i klasse A.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, men er det hørbar forskjell på en klasse A og AB forsterker`? Eller er det så lite at det er ikke noe å bry seg om?

Jeg har kommet på noen nye tanker, kansje jeg kunne bygge min egen effektforsterker/int.forst.

pøs på med nettsider og butikker som selger komponenter og elementer

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hørbare forskjellen er stor, og den går ikke så mye på xo-forvrengning men derimot på kontrpll. En klasse A vil spille med mye større vektløshet og frigjorthet enn en tilsvarende klasse AB. Årsaken er at den leverer mye mer strøm der du faktisk trenger den.

Newcomer GnoM sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de fleste forsterkerne er AB, mens eks sub forsterkere ofter er D... gode forsterkere er også A!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •