et merkelig problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

et merkelig problem

Dette er noe av det rareste jeg har oppleved med elektriske artikler.

Kjørte min Marantz SR4300 opp på +5 dB.
    Da slo den seg automatisk av.

Neste gang jeg slo den på, slo den seg automatisk av ved volum på -20 dB.

Har hatt forsterkeren inne til fullsjekk, og det er ingenting feil med den.
    Alle innganger fungerer utmerket, og det gjør alle utganger også. Sinus kurven er fin den, og L + R front er testet på maks guffe (100 w faktisk).

Når jeg spiller med kun en høyttaler av gangen, kan jeg uten problem kjøre de opp til 0 dB med klar lyd. Men om jeg kobler begge på, så slår forsterkeren seg altså av ved -20 dB.
    Siden begge høyttalerne spiller fint hver for seg, så tyder vel ikke det på for lite motstand eller kortslutning?

Hva kan problemet være? Kortslutning i høyttaler kabler?

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det pleier være at du har slurvet ved tilkobling av høytalerkablene dine slik at en "kord" har kommet til jord, det er ikke så lett å se på slike (dritt) tilkoblinger som disse skrugreiene er, samme som på HK ...

Koble fra og vær 100% sikker på at ingenting kommer utenfor selve tilkoblingen ..

Regner med du har skru siden det er det på Marantz 7400 åsså . (?)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    Det pleier være at du har slurvet ved tilkobling av høytalerkablene dine slik at en "kord" har kommet til jord, det er ikke så lett å se på slike (dritt) tilkoblinger som disse skrugreiene er, samme som på HK ...

Koble fra og vær 100% sikker på at ingenting kommer utenfor selve tilkoblingen ..

Regner med du har skru siden det er det på Marantz 7400 åsså . (?)
    Jepp, der er skru på Marantzen og banan på høyttalerne (Dali Concept6)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor være så irritert over slike "dritt-koblinger", når det er så enkelt som å bare ta ut plast-proppen bak og bruke banan istedet :roll:

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceman
    Hvorfor være så irritert over slike "dritt-koblinger", når det er så enkelt som å bare ta ut plast-proppen bak og bruke banan istedet :roll:
    Har du prøvd å dytte inn banan plugger i en marantz ? prøvde det for et par dager siden på en 7400, fikk inn halve pluggen så var det stopp + at det satt dårlig osv ... utrolig at slike skrugreier som det der finnes fortsatt, plast på metall :?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg har ikke prøvd å koble Marantz'en. Har bare erfaringer med H/K og der sitter de godt. Trodde det var av samme slaget ops:

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig at slike skrugreier som det der finnes fortsatt, plast på metall :?[/quote]
    Er det ikke det på kompanien din også.
    Jeg har dette bak på Denon oj geg bruker banan, ikke no probblem.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HrOlsrud

Er det ikke det på kompanien din også...
    Jo men av en helt annen kvalitet ...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller enkleste hadde først væert å prøve forterkeren mot et parr andre høytalere og sett om den klarer begge disse over -20 db grensen.

Gjør den det, er nok heller problemet i høytalerene dine.

Er dette forresten den samme Marantz SR4300 forsterkeren som er omhandlet i

http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight= og
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

hvor du skrev i "forsterker problem?" tråden

Sitat Opprinnelig postet av flyingman
    Etter at jeg lånte ut leiligheta mi til søstra + noen venninner som skulle ha vorspiel har lyden i anlegget mitt blitt mye "flatere", bassen "vassere" med lite trøkk før jeg går skikkelig opp i volum, og det virker nesten som at det er en ullvott fremfor 6,5"'erne. Dessuten høres diskantene mye mer markert ut enn bassen uansett hvilken type musikk jeg spilller.
    hvis det er gjelder det samme høytaler oplegget, fikk det meg til å misstenke at det er skjedd noe med en eller begge høytalerene dine, som gjør at forsterkeren klarer kunn lasten fra en av dem av gangen, men ikke begge samtidig.

Aller først hvis du ikke har gjort det, bør du få målt over høytaler terminalene med et ohmmeter, er det lav motstand pga et kortsluttet bass element er nokk det feilen.

Hvis det er skjedd noe i diskantenelementet eller delefilteret til en av høytalerene i høyfrekvens diskant systemet, vil forsterkeren muligens se en meget liten ohm verdi opp i frekvens, men hvis man da måler med et ohmmeter over høytaler terminalene, vil man kunne måle lik ohm verdi på begge høytalerene, fordi diskanten jo som oftest er kobblet i serie med en kondensator, som den omske motstanden jo vil gå nermest mot uendelig med en likestrøm målemetode.

Hvis du har biwiering terminaler på høytalerene dine, hadde det kanskje vært en ide å kobble vekk ledeskinnene i mellom dem, og testet bass system og diskant system hver for seg på en og en høytaler av gangen, og begge samtidig. og sett om du kunne bryte -20 db grensen nå. Problemet med en sånn test er at hvis det er en slags kortsluttnings feil, kan dette muligens ødelegge noen av de overbelastede komponentene.

For ikke å stole for mye på sikkrings kretsløpene i forsterkeren, hadde det kankje vært lurt å kobble inn en seriell last/motstand, i form av en liten 4,5v lommelykts lyspære eller lignende, så ville det skadede diskantområdet få pæra til å lyse sterkere opp på samme lydvolum og samme høyfrekvente kildemateriale.

Håper dette kan hjelpe deg noe videre med feilsøkingen.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven
    Sitat Opprinnelig postet av iceman
    Har du prøvd å dytte inn banan plugger i en marantz ? prøvde det for et par dager siden på en 7400, fikk inn halve pluggen så var det stopp + at det satt dårlig osv ... utrolig at slike skrugreier som det der finnes fortsatt, plast på metall :?

Merkelig...jeg har Marantz SR7500 og bruker Dali Standard banan. Jo det var trangt, men fikk an inn til slutt... ops:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med spolene i basselmentene? Hvis høytalerene har blitt kjørt veldig hardt over en lengere periode, er det jo og mulig at isoleringen på kopperviklingene i spolen har brent bort slik at motstanden har sunket drastisk.

Det skjedde i alle fall med en bilsub til en kamerat engang. Suben spilte tilsynelatende normalt, helt til effektforsterkerens sikring pluttsellig røk. Når vi målte motstanden på elementet senere var den helt ned i 1,8ohm (standard 4ohm). :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette forresten den samme Marantz SR4300 forsterkeren som er omhandlet i

http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight= og
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

Jepp det er samme. :-)

Men jeg gjorde noe lurt. Jeg bytta høyttalerkabler fra mine Monster Cables til noen billige greier kjøpt på Expert. Og jammen fungerer ikke anlegget helt perfekt nå. Klar og fin lyd og bass helt opp til 0 dB. Utrolig!

Dette var en spøkelsesfeil fordi også audiokabelpluggen (den hvite) var ødelagt så det kom ikke høyre signal fra DVD spilleren.

Har klødd meg i hode mange ganger men det var altså høyttalerkablene kombinert med en ødelagt audiokabel (analog) som gjorde at systemet oppførte seg mildt sagt merkelig. :shock: Pussig å få feil på disse to samtidig (da jeg skrudde opp til +5 dB). Blir aldri å gå på + grensen nå nei.

Huff, alle de turene til El reparatøren kunne vært unngått. Ingenting feil med hverken forsterker eller høyttalere.

Ønsker å si tusen takk til alle som har kommet med gode råd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •