analog vs. digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

analog vs. digital?

Hei!

Burde jeg bruke digital eller analog utgang fra DVD spilleren til forsterkeren (en Marantz SR4300?)

Hva er egentlig forskjellen og blir det forskjell i lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital er best, Det gir deg bedre kino følse :wink:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chaffter
    Digital er best, Det gir deg bedre kino følse :wink:
    Hva mener du med det?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chaffter samenliknar sikkert DTS "vs" Dolby PLII. Rett og slett digitalt vs analogt. Reknar med det er det han vil fram til.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dvd-spilleren har innebygget dekoder for DD og DTS er det ikke sikkert at dekoderen i recieveren er bedre. Det kommer helt an på!

Har dvd-spilleren ikke innebygget dekoder da er det bare digitalt som gjelder. Hvis ikke vil du ta ut et stereo signal som blir mikset til surround med DD Pro Logic (II). Dette gir svært dårlige resultater i folhold til et digital DD eller DTS signal.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dvd-spilleren ikke innebygget dts/dd dekoder bør/må du bruke digitalt mot receiver (forutsatt at den har dts/dd dekoder), og vil vel stort sett anbefale det for å holde antall signalkabler nede...

For musikkavspilling bør du teste hva som gir best lyd med analog eller digitalt (har selv koblet til både analogt (stereo) og digitalt da jeg merker klart forskjell til det bedre om jeg bruker analog når jeg spiller av cd'er enn om jeg bruker digitalt)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Jar
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også, i tillegg til "vanlig" analog (høyre+venstre phono) og digital (optisk), mulighet for 6 kanaler ut av DVD-spilleren (6 stk phono, det er vel også analogt, eller?) og inn i receiveren.

Hva bør jeg bruke når?

DVD-spilleren er en opptaker med TV-tuner.

Receiveren har mulighet for
    DTS
    DTS NEO:6
    DTS-ES
    Dolby Digital (AC-3), Pro Logic II, Digital EX

I dag har jeg koblet til de 6 phonoledningene, i tillegg til et sett med "vanlige" høyre/venstre phono.
    I morgen skal jeg kjøpe en optisk kabel som også skal kobles mellom DVD-spilleren og receiveren.

Jeg går nå i surr med de forskjellige mulighetene (og samboeren min er jo helt satt ut, stakkar...) - hva velger jeg når jeg ser på TV, hva velger jeg når jeg ser på DVD? Hvis DVD-platen har flere av lydformatene, hvilket er best?

Mvh
    Christopher

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS er bedre enn dolby digital. Dette pga høyere bitrate og jeg føler at DTS sporet har mer spenning. DTS er somregel 764kbit (eller noe rundt der) og DD er 448kbit. ALtså en stor forskjell..

Jeg ville uten tvil kjørt digitalt. KJører digitalt inn på min sr5200 og det er vesentlig bedre enn å kjøre analogt. Iallefall i mitt tilfelle ,men jeg anbefaler alltid digitalt videre til personer jeg kjenner.

4300 høres iallefall nyere ut enn 5200 og jeg er fornøyd med den jobben denne dekoderen gjør ,men har bare testet den på dårlige høytalere ,men førsteinntrykket var ikke så galt. Tipper på at du vil like digitalt best ,men be damen i huset om å ta en blindtest ved at henne kobler om kablene og du prøver å høre forskjell.

Det er også VIKTIG å velge S-direct på min receiver. Denne må være aktivert ellers så får jeg rett og slett ikke skikkelig lyd.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grenness
    Jeg har også, i tillegg til "vanlig" analog (høyre+venstre phono) og digital (optisk), mulighet for 6 kanaler ut av DVD-spilleren (6 stk phono, det er vel også analogt, eller?) og inn i receiveren.

Hva bør jeg bruke når?
    Når du bruker 5.1 ut fra dvd-spilleren, så er dette også analogt ja.

Det enkleste er å bruke en enkelt digitalkabel. Da får du alle lydsignalene til recieveren din. Enkelt og greit.

Hvor som er best er ikke sikkert. Det kommer helt an på hvilke komponenter som sitter i dvd-spilleren og recieveren. Den enkleste måten er å koble opp med 5.1 analog + digitalkabel. Deretter sammenligner du litt musikk og litt film. Da finner du ut hva du foretrekker...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •