Spørsmål angående analoge og digitale signaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer bjarne88 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående analoge og digitale signaler

Har lest at hvis man bruker digitalt signal er det forsterkeren som decoder signaler og forsterker. På analoge signaler(phono) er det da bare forsterker delen som blir brukt forsterkeren da?

Beklager hvis jeg har brukt feile ord&utrykk og dårlig formulering.

Mvh Bjarne

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, ved analog tilkobling er det DVD/CD spilleren som gjør decodingen, mens med digital er det forsterkern.

Newcomer betjenten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer da om det er noen forskjell i lyd på en cd\dvdspiller til 1000 kr og en til 10000 hvis man bruker digitale utgangen?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av betjenten
    Lurer da om det er noen forskjell i lyd på en cd\dvdspiller til 1000 kr og en til 10000 hvis man bruker digitale utgangen?
    De fleste som er mest opptatt av hi-fi vil si at det er tildels "store" forskjeller. De fleste blader og skribenter sier også at det er forskjeller. Det gjør produsentene også.

De som er ikke er like opptatt av dette sier: "Tull, det er digitalt. Det kan umulig være forskjell". Disse skeptikerne mener at bladene kun støtter opp om forskjellene pga. annonsekroner. Bransjen har funnet opp dette for å seøv mer...

Personlig mener jeg det er forskjell. Forskjellene er små, men de er der. Dette har jeg erfart gjennom de 4 spillerne jeg har eid som har hatt digitale utganger. Selv om signalet er digitalt så er det ting som spiller inn: stabil avlesning, feilkorreksjon på avlesningen, jitter, klokken, stabil psu, støy fra strømnettet, motstand i kabelen (og sikkert noen flere ting). Jeg kan desverre ikke nok om det tekniske.

Uansett påstår jeg ikke å kunne høre forskjell på om den ene faktoren blir forbedret eller endret, men ALT i ALT blir det små forskjeller. Disse betyr sannsynligvis svært lite for folk flest. For disse vil da problemstillingen bli irrelevant.

Det beste er nok å prøve ut selv, så kan du eventuelt finne ut om forskjellene er store nok til at du øsnker å gjøre noe med det. Uansett vil et digital signal fra en billig spiller bli meget bra. Det er det ikke tvil om (Det er heller ikke sikkert at en dyrere spiller er bedre enn en rimelig en).

Det klokeste er nok å legge seg på en gyllen middelvei og kjøpe et produkt som du selv er fornøyd med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •