Skjønner ikke dette med Ohm...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjønner ikke dette med Ohm...

Jeg ønsker å bytte ut forsterkeren som har to utganger som vanlig, (har ikke rukket å sjekke infoen bakpå forsterkeren om watt etc). Men jeg har allerede blitt forvirret over meg selv, denne forsterkeren er koblet til ca åtte høyttalere. Bakpå disse høyttalerene står det 16ohm, klarte ikke å se hvor mange watt det skal være. Nå ligger alt stasjonært, og skal kun brukes til overføring av tale, ikke musikk. Så da lurer jeg på følgende:

- Kan noen forklare denne utregningen med ohm+antall høyttalere+watt=hva man skal kjøpe? Altså, må jeg kjøpe en forsterker som takler like mange watt som høyttalerne er tilsammen, når det er 16ohm?

- 16ohm er en absolutt ikke sant? Altså, impedansen vil ikke endres men kommer automatisk uansett type forsterker? Eller er det også slik at jeg MÅ ha en forsterker som nevner at den takler 16 ohm?

-Satt impedansen til side, hva skjer når jeg har en 500x2 watts forsterker, men 100x2 watts høyttalere.

- Hva skjer/er problemet når jeg har en 200x2 watts forsterker, og 400wattx2 høyttalere?

Dette er grunnleggende og teite spm. Og derfor ville jeg satt stor pris om noen gadd å forklare meg disse tingene. Har ikke klart å finne noe info om dette på nettet i løpet av de 15 min jeg har lett. PLZ forklar meg!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Kan noen forklare denne utregningen med ohm+antall høyttalere+watt=hva man skal kjøpe? Altså, må jeg kjøpe en forsterker som takler like mange watt som høyttalerne er tilsammen, når det er 16ohm?
    Wattene som står oppført på høyttalerene indikerer max tilført effekt.
    Dvs, hvis høyttaleren er merket med 100W er det den maksimale effekten den tåler. Det er ikke noe problem å bruke en 200W forsterker på en slik høyttaler bare du ikke skrur opp til max

Når man kobler to høyttalere i paralell halveres impedansen.
    Dvs. 2 høytalere a´ 16 ohm "ser" forsterkeren som en høytteler på 8 ohm.

16ohm er en absolutt ikke sant? Altså, impedansen vil ikke endres men kommer automatisk uansett type forsterker? Eller er det også slik at jeg MÅ ha en forsterker som nevner at den takler 16 ohm?
    Impedansen i en vanlig høyttaler er definitivt IKKE absolutt. Den varierer ganske mye med frekvensområde osv. Med mindre det er en eller annen impedans korrigering i dem, det er mulig siden det tydeligvis er snakk om PA utstyr.

-Satt impedansen til side, hva skjer når jeg har en 500x2 watts forsterker, men 100x2 watts høyttalere.
    Ikke noe problem så lenge du ikke vrenger på formye

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror høyttalerne er satt opp i serie. For det er jo bare to utganger på forsterkeren, men åtte høyttalere. Hvordan ville det vært om disse faktisk var i parallell?

Men betyr det at på hver av utgangene så er impedansen 16ohm? Eller 16x4ohm?

Ved kjøp av forsterker, hva skal jeg egentlig ta hensyn til da? Skal jeg regne ut den totale impedansen, altså basert på disse 16ohm, og så kjøpe en forsterker som leverer omtrentlig den effekten (ved den utregnete impedansen) som høyttalerne oppgir??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en følelse av at jeg stiller dumme spm. Men jeg har aldri lært disse tingene. Men jeg må altså kjøpe en ny forsterker...(Og han som satte opp dette lydanlegget opprinnelig har jeg ikke sett på mange mange år.)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal du kjøpe noe nytt?

Er det du har defekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du fortsatt "MÅ" ha samme antalle oppkobla samtidig så ville jeg prøvd å kobla det i serie slik at Forsterkeren din ser høyere motstand. Ikke helt ideellt lydmessigt, men det er kanskje ikke feinschmekeri du er ute etter?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på bilstereo sider, her vil du finde mye om parallelkobling, og seriekobling av høyttalere. Parallelkobling av høyttalere er farligt, masse bilstereoforsterkere, og vanlige receivere og forsterkere har gått opp i røyk på grund av dette. Når du parallelkobler halverer du impedansen forsterkeren må jobbe med, 8 blir til 4, 4 blir til 2, 2 blir til avbrændt forsterker !
    Wattantallet bak på forsterkeren sier intet om utgangseffekten, kun om det antall watt den bruker ved full utstyring, akkurat som et komfyr.
    Utgangseffekt er uansett totalt ligegyldigt, det der betyr noe er hvor mange ampere en forsterker kan levere, altså hvor stor strømforsyningen er.
    Dette svarer til å ha et 5mm Ø vannrør der er koblet på en vanlig kran, kun så mye vann kommer igjennom som røret kan levere, desto større rør desto mere vann, i teorien ihvertfall. Istedet for å se på antall watt per kanal, prøv og ta en titt på antall watt forsterkeren bruker også, er det 250 eller 1000 ? Ikke helt ligegyldigt.
    Når du vælger forsterker må du først se på dine høyttaleres driftseffekt, dette står sikkert bak på høyttaleren, f.eks. nom.: 80 watt, musikk.: 120 watt, 4 watt.
    1 til 3 watt er følsomme høyttalere, 3 til 5 middels og 5 til ? er tunge, disse sidste kræver masse watt for å produsere lyd. Ganger du disse tall med 20 har du nok effekt, men husk at med en større forsterker minsker risikoen for at du overstyrer den når du spiller høyt. Ved overstyring vil forsterkeren avgi ukontrollerede frekvenser der dræber dine høyttalere, så altså, det er mye lettere å sprenge høyttalere med en liten forsterker enn med en stor.
    Niels

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er litt spesielt her er at det tydeligvis dreier seg om PA høyttalere med en impedans på 16 ohm.

Hvis forsterkeren også er PA, er det ikke noe problem å paralellkoble 2-4 høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uff..jeg skal være ærlig og si at jeg ikke skjønte så mye av dette. Ja jeg trenger ny forsterker siden den forrige begynner å bli dårlig (den er vel minst 10 år gammel).
    Jeg skal gå og ta en titt på hva som står bak høyttalere og forsterker, og så skrive det inn her i kveld, så skal dere få lov til å fortelle meg akkurat hva slags forsterker jeg bør se etter:-)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å skrive hva du skal bruke den til

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og ikke minst hvor mye den bør koste

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki jeg har sjekket forsterkeren og høyttalerne.

Høyttalerne er 7 stk Paso C23 16ohm, det er ikke oppgitt noe mer relevant bak disse.

Ledningen fra forsterkeren er splittet en meter fra forsterkeren. En Paso 7000 series "integrated amplifier" (Det er jo altså en med fire mikrofoninnganger). Det jeg ikke skjønner noe av er at denne har to rekker med utganger bak. En hvor det står 4ohm, 8ohm, 16ohm og de greiene.

Men under det står det 0...50volt...100volt.
    Det er oppgitt at det er 60W forsterker.

Dette er altså snakk om utstyr som er satt opp i et auditorium. Så det blir vel en sånn kirke-/auditoriumsforsterker og høyttalere innen PA. Men siden det kun brukes til tale er det nokså smale høyttalere.

Ledningene sitter slik at den ene sitter i 0volt, og den andre i 100volt, pg så er selvfølgelig kappen koblet til jording. Men hva er poenget med de to rekkene? En med volt-betegnelse og en med ohm?

Hjemmesiden til Paso, om det er den offisielle jeg fant, viser jo nesten ingen produkter og ser ganske amatørmessig ut også.

Budsjettet er på inntill 10.000 Men det er greit med billigere alternativer også, om det finnes. Hele hensikten er å få tak i en forsterker med flere innganger og fantommating, men siden det ikke er det enkleste å få tak i. Så vurderer jeg å kjøpe en liten mikser, og så koble den til en forsterker med helst et par mic-innganger den også. Og gjerne aux-ut og ekstra line in i tillegg....jepp....Jeg kan virkelig ingenting om dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nå fant jeg den egentlige Paso-siden. Da ble dette plutselig litt enklere, for de fører lignende forsterkere fremdeles. Men det er oppgitt svært lite info om deres høyttalere.

www.paso.it
    (så først her www.pasosound.com)

Men gidder noen å forklare litt med disse to utgangene "volt" og "ohm" rekken bak forsterkerne? Og kan noen si hvordan jeg skal sette opp disse åtte høyttalerne? Altså kablingen...For jeg tror det er om ikke kortslutning så er det noe annet tull i kablingen som gjør at det summer litt i anlegget...jo det er vel kortslutning?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne linken hjalp meg da jeg skulle bytte ut en tilsvarende forsterker engang.

Det enkleste du kan gjøre er å byttet ut forsterkeren med en som er så og si helt lik. Husker ikke helt pris på noe slikt, men det er rundt 6-8000 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehm..hvilken link?

Active Helge sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før musepekeren over "denne". (i det andre innlegget)

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å svare på spm om hvilken/hva slags forsterker du burde se etter, kjøp et surroundforsterker! En forsterker som er laget for å drive opptil 9 høytalere. Kan anbefale denne : http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...eiver_Sort.htm Da slipper du å tenke på ohm. Da kobler du bare hver enkelt høytaler til en egen høytalerterminal på forsterkeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •