Fra 2.0 til 5.1 og tilbake til 2.0 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra 2.0 til 5.1 og tilbake til 2.0 ?

Det er helt sikkert mange her inne som både hører musikk i 2.0 og ser film i 5.1 på samme anlegget. Jeg har noen spørsmål i forhold til hvordan dere løser dette:

1. Når dere har stilt inn recieveren til et 5.1 oppsett med f.eks. crossover på 80 hz og høytalere til "small" osv, lar dere da disse innstillinger stå når dere skal høre musikk i 2.0?

2. Hvis musikk i 2.0 står på menyen, og slubben er slått av, vil da signaler under 80hz (hvis crossover er satt) bare forsvinne fra lydbildet? Eller fungerer recievere slik at om det ikke kommer et 5.1 signal, men et 2.0 signal inn i recieveren, så fordeles stereosignalet i sin helhet til de to fronthøytalerne automatisk? Altså uten at man trenger å justere innstillinger på reciever hver gang mellom stereo og flerkanals signaler?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forskjellige "presets" på NAD`en min.

Har en for hjemmekino med DTS, en for Dolby Digital, en hvor det bare er fronter som står på large og en "party" preset med front og sub.
    Det er helt riktig at det under 80 hz blir "borte" når frontene står på small med crossover på 80hz.
    Tror de fleste recivere har en eller annen form for preset, mange har også autovalg så når du trykker "CD" så skifter den til bare fronter f.eks.
    Uendelige muligheter :wink:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, må nok dra fram bruksanvisningen og ta en titt der.
    Det er det jeg håper på, en mulighet til å lagre innstillinger for de ulike oppsett og bruksområder.
    Skal vi se..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør en stereo preamp med prosessor inngang som mates av en reciever i surround og direkte fra en sterero signalkilde i stereo.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fra 2.0 til 5.1 og tilbake til 2.0 ?

Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Det er helt sikkert mange her inne som både hører musikk i 2.0 og ser film i 5.1 på samme anlegget. Jeg har noen spørsmål i forhold til hvordan dere løser dette:

1. Når dere har stilt inn recieveren til et 5.1 oppsett med f.eks. crossover på 80 hz og høytalere til "small" osv, lar dere da disse innstillinger stå når dere skal høre musikk i 2.0?

2. Hvis musikk i 2.0 står på menyen, og slubben er slått av, vil da signaler under 80hz (hvis crossover er satt) bare forsvinne fra lydbildet? Eller fungerer recievere slik at om det ikke kommer et 5.1 signal, men et 2.0 signal inn i recieveren, så fordeles stereosignalet i sin helhet til de to fronthøytalerne automatisk? Altså uten at man trenger å justere innstillinger på reciever hver gang mellom stereo og flerkanals signaler?
    Hei..klart du ikke trenger å justere signalet mer enn en gang på receiver (foruten kanskje Ac3 og Dts men det svitsjer du bare på kontrollen din)
    Du går inn i menyen eller set up og justerer inn et oplegg for Cd (2.0) et for Dvd (5.1) saver det osv ..Da er det du som bestemmer enkelt om du vil ha 2.0 eller 5.1 ved å trykke på Cd eller Dvd ..
    Visst du har flere digitale innganger så bare lagrer du et opsett for eks Coax1 og et annet for Coax2 osv ..
    Har du onscreen menu så kobler du bare signalet fra receiver direkte til Tv gjennom monitor out, da er det veldig lett og stille alt inn.
    Hvilken receiver er det snakk om ? Hk er superenkle hvertfall ..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat dette jeg lurer på. Hvis det funker slik du sier med ulike oppsett fra cd til dvd så er jo alt greit. Men jeg har ennå ikke funnet ut at man kan lagre ulike oppsett til nettopp cd og dvd. Det virker som om at et oppsett er felles for hele greia. Jeg kan jo selvfølgelig velge stereo om det er ønskelig, pluss en hel del andre muligheter.

Jeg må teste ut litt mere først. Mulig det holder og velge kulde til reciever for så å stille inn hver for seg... Har en Onkyo TX-SR600

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat dette jeg lurer på. Hvis det funker slik du sier med ulike oppsett fra cd til dvd så er jo alt greit. Men jeg har ennå ikke funnet ut at man kan lagre ulike oppsett til nettopp cd og dvd. Det virker som om at et oppsett er felles for hele greia. Jeg kan jo selvfølgelig velge stereo om det er ønskelig, pluss en hel del andre muligheter.

Jeg må teste ut litt mere først. Mulig det holder og velge kulde til reciever for så å stille inn hver for seg... Har en Onkyo TX-SR600
    Her på denne linken finner du manualen hvertfall :

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...21762?v=glance

du har Osd meny gå inn i den (gjennom Tv`n din) så stiller du den inn derfra .. lykke til, dette klarer du :P

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Ulven, om jeg nå benytter dvdspilleren også til musikk i 2.0, da vil det vel ikke være like enkelt å skille de ulike oppsett i recieveren?

Vet ikke om du legger frem generelle løsninger eller om du vet at Onkyo'en har mulighet for å lagre ulike oppsett? Jeg kan ved første øyekast ikke finne muligheter for å legge inn ulike oppsett..
    Men jeg gir seff ikke opp. Hilsen mester grønn.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt oppsett gjør jeg det slik at jeg deler ved 80Hz også i stereo, og hører musikk med sub hvis jeg vil "ha det morro". Hvis jeg da vil være litt "seriøs" i musikklyttingen, kan jeg bare trykke på Direct knappen på receiveren, som da vil slå av alt som er digitalt, og også suben, slik at jeg da spiller i stereo som en vanlig stereoforsterker, med analog tilkobling.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Ulven, om jeg nå benytter dvdspilleren også til musikk i 2.0, da vil det vel ikke være like enkelt å skille de ulike oppsett i recieveren?
    Jeg har ennå ikke hørt om en eneste Receiver som ikke gjenkjenner et 2.0 signal og et 5.1 signal, visst du bruker Dvd til vanlig cd spilling eller film så gjenkjenner receiveren din det og skifter automatisk fra Pcm til Ac3 eller Dts. ( Mulig du må skifte på kontroillen din mellom Ac3 og Dts)

Til og med billige receivere til 2000.- klarer den jobben, men det er bare å prøve akkurat det så ser du det med en gang, ikke sant ?

Visst det i verste fall ikke skulle være slik (noe jeg absolutt tror det er)så er det jo like enkelt for deg å trykke på Cd på receiver når du skal ha 2.0 lyd og på Dvd når du skal ha Dts eller Ac3.

Prøv dette nå først da ...

Vet ikke om du legger frem generelle løsninger eller om du vet at Onkyo'en har mulighet for å lagre ulike oppsett? Jeg kan ved første øyekast ikke finne muligheter for å legge inn ulike oppsett..
    Men jeg gir seff ikke opp. Hilsen mester grønn.
    Jeg har ikke hatt tid til å gå inn i manualen din for å prøve å se hva den klarer å ikke klarer,jeg snakker sjenerelt, og på bakgrunn av hva jeg har erfart og lært.

Hvor gammel er receiveren og hva kostet den som ny ?

Det du må gjøre nå er å komme deg inn i menyen din for Osd da må du se på side 36 i manualen din og da er det ikke så vanskelig. Visst du ikke kommer deg inn i Osd menyen så er det ikke lett og stille den inn.
    Du må først sjekke hva input Tv`n din har og bruke et av de fra receiver og inn i Tv. Prøv og se hva du får til, visst du ikke har kabler for å komme deg inn i Osd menyen så ville jeg venmtet til i morra og fått tak i det først.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulven, slapp av.
    Jeg har jo selvfølgelig kommet meg inn i osd menyen. Bare fordi jeg lurte på en enkel ting i forhold til om recieveren behandler og viderefører inngående signal automatisk i forhold til om den f.eks. kutter ved 80 hz osv både i 2.0 og 5.1 så betyr jo ikke det at jeg er helt tilbakestående når det gjelder andre ting ved oppsettet mitt.

Bruksanvisning o.l. har jeg jo selvfølgelig liggende.
    Men du er ivrig i tjenesten, det skal du ha! :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •