Monoknapp på forsterker - hva gjør den egentlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monoknapp på forsterker - hva gjør den egentlig?

Jeg har kjøpt en brukt luxmanforsterker til å drive romperisterne mine, og har koblet en romperister på høyre og en på venstre. Signalet som kommer inn til forsterkeren er naturlig nok et monosignal fra LFE-utgangen på forsterkeren som er splittet med et y-ledd så det går inn på både L og R-inngangen på luxmanen.

Luxmanen har en monoknapp foran, og da lurer jeg litt på om denne er lur?

Altså, det er jo allerede et monosignal, vil det å trykke på knappen i det hele tatt ha effekt? eller merger den bare et allerede merget signal uten at noe skjer?

Så vil jeg få mer effekt? Mindre effekt? Bedre lyd? Dårligere lyd? Noen tanker?

Jeg kan selvfølgelig prøve meg frem litt, men f.eks om det blir bedre eller dårligere lyd er ikke umiddelbart lett å høre via romperisterne
    --
    Thorbjørn

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer i forsterkeren når du trykker på mono-knappen er enten at forsterkeren henter signalet fra kun den ene linjeinngangen L eller R og sender det vidre til efekttrinnene, eller så summerer forsterkeren begge signalene L+R i en operasjonsforsterker og sender resultatet av L+R videre til effektrinnet.

Så med andre ord lar du bare oppsettet være som det er, du vil ikke merke noen forskjell om du trykker den inn eller ikke, siden du har splittet inn-signalet i et y-ledd...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mono

mono vil altså si at lyden ikke kommer ut i stereo, som da med andre ord vil si at det er null poeng i og ha 2 høytalere, eldre tv'er har ofte bare 1 høytaler, den er mono, hvis du ser på fil i stereolyd og det kommer en bil kjørende forbi skjermen, så vil du høre at lyden flytter seg fra den ene høytaleren til den andre, og hvis du har på monoen så hører du bare lyden på samme plassen hele tiden, så mono er ikke lurt og bruke når man ser på film/hører på musikk:P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mono

mono vil altså si at lyden ikke kommer ut i stereo, som da med andre ord vil si at det er null poeng i og ha 2 høytalere, eldre tv'er har ofte bare 1 høytaler, den er mono, hvis du ser på fil i stereolyd og det kommer en bil kjørende forbi skjermen, så vil du høre at lyden flytter seg fra den ene høytaleren til den andre, og hvis du har på monoen så hører du bare lyden på samme plassen hele tiden, så mono er ikke lurt og bruke når man ser på film/hører på musikk:P

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk, jeg vet forskjell på stereo og mono, bare lurte på om det kunne tenkes at forsterkeren internt oppførte seg annerledes når den "visste" at den kjørte et monosignal og dermed kanskje ga mer/mindre effekt, osv.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •