Lyttetester... Denon/NAD/HK/Onkyo - Det ble Marantz!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyttetester... Denon/NAD/HK/Onkyo - Det ble Marantz!

OK, som noen av dere kanskje har sett i en annen tråd er jeg på jakt etter ny receiver... Det er mye å velge i, så jeg har spent på meg skoa og begynt å labbe rundt for å høre på forskjellige merker. I dag var jeg innom HiFi-Klubben for å høre Denon AVR2805 og NAD T763. På veien hjem kom jeg tilfeldigvis forbi en annen butikk jeg ikke har hørt om før (Stereofil i Grensen, Oslo) hvor jeg hørte på Yamaha RX-V1500.

Etter en relativt kort gjennomlytting med mine svært utrente ører (er ny på dette her... ops: ) kom jeg til følgende resultat:

NAD: Ganske "flat" lyd, rent og pent og rett frem. Stram bass.

Denon: Høres "rikere" ut, særlig mye mer "snert" på toppen, men litt mindre stram i bassen enn NAD'en.

Yamaha: Denne hørtes litt tynn ut i forhold til de andre to, men det skyldes nok først og fremst at jeg hørte denne på et annet sted, med helt andre høyttalere. Synes allikevel den virket vel skarp i diskanten.

Kan noen med mer peiling enn meg enten bekrefte eller avkrefte disse inntrykkene? Er jeg helt på villspor? Synes det er vanskelig å sammenligne forsterkere da høyttalerne har så mye å si for resultatet, særlig når man må gå fra sted til sted og høre med forskjellige høyttalere på forskjellige steder... :? HiFi-klubben satte opp Denon og NAD med Helicon 300, det hørtes ut som en meget god match for meg (har selv 5x M&K LCR55 med M&K V-75 MK II sub).

Neste på lista: Harman Kardon AVR630 og Onkyo TX-SR602. Noen som tør gjette på hvordan disse vil høres ut i sammenligning med de jeg hittil har hørt? Evt. andre forslag til hva jeg bør sjekke ut?

Takk for mange bra innlegg, mye god kunnskap på forumet her!

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags budskjett har du?

Jeg har en Pioneer VSX-2014i-S og er veldig fornøyd med den
    Så kan vel anbefale deg å sjekke ut en Pioneer forsterker.

Newcomer Cueball sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag selv, men av de reciverene du nevner er nok HK AVR630 den kraftigste (og dyreste) etterfulgt av Nad. Har hatt NAD forsterkere selv, og er enig i at bass, spesielt trykk i mellombass er en av deres sterkere sider. Tror alikevel at AVR630 gir enda mer morro.
    Yamaha har jeg knapt hørt, men de forsterkerene får jevnt over svært gode skussmål (spesielt til film).

Denon og Onkyo tror jeg har en del av de samme egenskapene, men Denon har så vidt jeg vet Pre-out (noe ikke Onkyo har), samt at romkorreksjonssystemet er noe mer avansert (gir bedre resultat).

Selv valgte jeg Onkyo TX-SR602 da jeg nylig gikk til anskaffelse av receiver. Dette valget var mye basert på pris, samt at den gir et OK lydbilde til musikk i Stereo (jeg benytter en sub også i stereo da det er litt for lite kraft i forsterkeren til å gi skikkelig morrofaktor på Musikk). Alt i alt er jeg svært godt fornøyd med forsterkeren, og kan anbefale den dersom du ikke trenger Pre-out (du ikke skal bygge ut med effekttrinn nå eller senere).

Ellers kan jeg ikke anbafale annet ann at du fortsetter lyttetestene dine (aller best er det jo å få låne et eksemplar hjem for å teste på egne høytalere i egen stue)

Lykke til med Valget

C

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Idiss

Jeg har en Pioneer VSX-2015i-S og er veldig fornøyd med den
    2015i-S ?? :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Idiss

Jeg har en Pioneer VSX-2015i-S og er veldig fornøyd med den
    Budsjettet er i øyeblikket :wink: inntil 10K, men det var lavere til å begynne med, så det kan jo hende det stiger enda litt til før jeg er ferdig... Blir fort hekta på dette! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cueball
    Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag selv, men av de reciverene du nevner er nok HK AVR630 den kraftigste (og dyreste) etterfulgt av Nad. Har hatt NAD forsterkere selv, og er enig i at bass, spesielt trykk i mellombass er en av deres sterkere sider. Tror alikevel at AVR630 gir enda mer morro.
    Yamaha har jeg knapt hørt, men de forsterkerene får jevnt over svært gode skussmål (spesielt til film).

Denon og Onkyo tror jeg har en del av de samme egenskapene, men Denon har så vidt jeg vet Pre-out (noe ikke Onkyo har), samt at romkorreksjonssystemet er noe mer avansert (gir bedre resultat).

Selv valgte jeg Onkyo TX-SR602 da jeg nylig gikk til anskaffelse av receiver. Dette valget var mye basert på pris, samt at den gir et OK lydbilde til musikk i Stereo (jeg benytter en sub også i stereo da det er litt for lite kraft i forsterkeren til å gi skikkelig morrofaktor på Musikk). Alt i alt er jeg svært godt fornøyd med forsterkeren, og kan anbefale den dersom du ikke trenger Pre-out (du ikke skal bygge ut med effekttrinn nå eller senere).

Ellers kan jeg ikke anbafale annet ann at du fortsetter lyttetestene dine (aller best er det jo å få låne et eksemplar hjem for å teste på egne høytalere i egen stue)

Lykke til med Valget

C
    Takk for bra tilbakemelding, jeg er også spent på HK. For å være ærlig håper jeg at jeg trives med den, da jeg også liker designet på den veldig godt... Selv om sånt _egentlig_ ikke burde telle da!

Ellers ser jeg ikke bort fra at det kan bli utbygging etterhvert, så vil gjerne ha pre-out. Takk for tipset om at Onkyo mangler dette.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kjenner til det der.

Btw. Har tidligere hatt en H/K Avr 330 reciver. Den var helt konge på film masse trøkk, men på musikk var det ikke no særlig syns jeg. Spilte ikke fint nok etter mint mening, så hører du mye på musikk, spesielt rolig/stille musikk så er nok ikke H/K det beste å satse på. Men til film derimot er de helt rå 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cueball
    Har ikke så mye sammenligningsgrunnlag selv, men av de reciverene du nevner er nok HK AVR630 den kraftigste (og dyreste) etterfulgt av Nad.
    Det er stort sett kun i Norge at AVR630 er dyrere enn T763. Alt hva jeg har lest av tester, og minst like viktig det jeg har hørt med mine egne ører tyder på at NAD'en er sterkest.

Det bør også nevnes at AVR630 nå er en utgått modell som er erstattet med 635 som har en meget avansert romkorreksjon. Men HK har et litt tvilsom prispolitikk, de forsøker å holde prisene høye, og nekter firmaer som selger til under den prisen de finner riktig varer. Så HK får ikke flere penger hos meg.

Jeg ble litt overrasket over at Yamaha var tynnere i lyden enn Denon. Jeg trodde rekkefølgen i tynn, tynnere, tynnest var HK, Marantz, NAD, Yamaha, Denon, Pioneer. Det er nok godt mulig at jeg må ut og oppdatere mine lytteinntrykk

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2014i er det vel som menes. den har veil på 10k. meget god receiver med god romkorreksjon og i.link
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjettet er i øyeblikketinntil 10K
    Tror ikke du blir skuffet av Marantz SR-7500. Kanskje vært en ide å høre på den. Tror også det er på vei en test av denne i neste dvd & hjemmekino (kanskje den har vært?). Har testet Onkyoen på PSB Stratus Gold og kan ikke annet enn å berømme receiveren. Spiller varmt og detaljert. Nå er jo også dette "varme" høytalere med stor bass. Eneste abere som jeg ser det med Onkyoen er, som nevnt tidligere her i tråden, manglen på pre out. Litt ok å ha det hvis du en gang vil bygge ut. På den utgaven jeg testet var den innebygde kalibreringen en vits. Virket værre en dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips og info alle sammen!

Noen som vet hvem i Oslo som selger Marantz og Pioneer? Kan ikke huske å ha sett disse på de stedene jeg har vært innom så langt.

Noen som har erfaring med å handle fra Sverige? Ser ut til at jeg kan få f.eks. H/K AVR630 for 8000 norske der borte, men så må man jo korrigere for momsforskjell, frakt og evt. tollgebyr så jeg vet ikke om besparelsen blir stor nok til å være verdt bryet? Vil tro det kan by på praktiske problemer og få utført garantiarbeid hvis man har kjøpt fra Sverige? Synes jo det ville være litt dårlig gjort av meg å handle fra Sverige etter å ha lyttet i butikker i Oslo også.... Kan jo være greit å holde lokale butikker i live også så man har et sted å gå til i fremtiden. :?

I morgen skal jeg til Oslo Hifi Center for å høre H/K og Onkyo. Har fått en avtale på å ta med to av mine egne M&K høyttalere, så blir testen mer realistisk. Gleder meg! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner

Jeg ble litt overrasket over at Yamaha var tynnere i lyden enn Denon. Jeg trodde rekkefølgen i tynn, tynnere, tynnest var HK, Marantz, NAD, Yamaha, Denon, Pioneer. Det er nok godt mulig at jeg må ut og oppdatere mine lytteinntrykk
    Som sagt, det er mye mulig at jeg ble lurt av høyttalerne som Yamahaen var koblet til - de var av det tynne slaget, manglet endel "trøkk". Er ikke proff nok til å se (høre?) gjennom slike forskjeller dessverre... ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Marantz i Oslo

Neby Hi-Fi i Sandakerveien 24 C selger Marantz.
    Mer info her: www.nebyhifi.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror forresten jeg glemte å nevne at mine M&K høyttalere er 4ohm - takler alle forsterkere dette? Kom på dette da jeg fant et bilde av baksiden på Marantz SR7500 - der står det "minimum X ohm" (klarer ikke lese tallet) på høyttalerutgangene...

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur ikke det skal være no problem med 4Ohm`s høytaler på nye forsterkere. Mulg at du må sette det manuelt bak på forsterkeren på noen modeller, men alle skal støtte 4Ohms høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Marantz i Oslo

Sitat Opprinnelig postet av liksomnavn
    Jøss, det er jo rett rundt hjørnet fra heimen! Visste ikke det var en HiFi butikk i gården, får ta en tur rundt hjørnet for å titte i morgen.

[edit] Eller kanskje Neby er bare leverandør til forhandlere, har de "vanlig" butikk?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Marantz i Oslo

Sitat Opprinnelig postet av borstt
    Sitat Opprinnelig postet av liksomnavn
    Jøss, det er jo rett rundt hjørnet fra heimen! Visste ikke det var en HiFi butikk i gården, får ta en tur rundt hjørnet for å titte i morgen.

[edit] Eller kanskje Neby er bare leverandør til forhandlere, har de "vanlig" butikk?
    Neby er importør/distributør, men de kan nok hjelpe deg med å finne en butikk...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg vært ute og lyttet litt igjen, og jeg må ærlig talt innrømme at dette er vanskelig! Tror nok man skal ha veltrente ører for å finne store forskjeller mellom de ulike receiverne, særlig når man er nødt til å lytte på forskjellige steder med forskjellige høyttalere.

Hørte i dag Onkyo 602 mot H/K 630 - kanskje litt rått parti, da H/K koster noen tusenlapper mer enn 602 til Onkyo (de hadde ikke 702 i butikken, derfor 602). Men må allikevel si at Onkyo imponerte, kunne ikke høre "mangler" i forhold til den dyrere H/K. Men forskjellen kommer kanskje først når du forsøker å drive store høyttalere på høyt volum?

Jeg synes både H/K og Onkyo spilte livlig og bra, noe Denon også gjorde. NAD er nok den mest "nøytrale" av dem. Men som sagt, med mine ører er det små forskjeller, så det blir nok til at jeg gjør valg ut fra funksjoner og andre egenskaper.

Ser H/K ikke har automatisk romkorreksjon, mens Denon har dette (og visstnok en veldig bra en også). Vil dette utgjøre en stor forskjell, nok til at jeg bør velge Denon til fordel for H/K?

I følge hjemmkino.no har H/K heller ikke Dolby Pro Logic IIx dekoding, mens Denon har dette. Men i H/K brosjyren står det at H/K har IIx, så da regner jeg med hjemmekino.no har feil info? Forøvrig aner jeg ikke hva dette betyr i praksis... ops:

Også i følge hjemmekino.no så mangler H/K "video up conversion", altså til komponent/s-video. Stemmer virkelig dette? Vurderer å kjøpe prosjektor, og da tror jeg dette er en bra funksjon å ha.

Til slutt så ser jeg H/K veier MYE mer enn Denon - 5 kg iflg spec! Antar det er der H/K kreftene kommer fra...?

Noen som vet når den nye H/K 635 (er det riktig nr? etterfølgeren til 630) kommer, og hva den vil koste? Vil den ha mange nye funksjoner?

Fryktelig mange spørsmål, jeg vet.... Mye å sette seg inn i for en glad amatør!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    635 er like rundt hjørnet, skal koste det samme som 635 og har en meget avansert romkorreksjon, Kun Denonen til 50k har bedre.

Gamle 630 har etter programvareoppdatering PLIIx.

Hvor mye man skal vektlegge (hehe) vekten når man kjøper receiver er jeg ikke helt sikker på, for selv om mere vekt tyder på en større strømforsyning er det også noe som heter tap. Jeg har hatt en HK AVR430 og den ble så varm at jeg trodde det skulle ta fyr i tvbordet. Men den hadde også litt mere lyd i bunnen sammenlignet med Yamaha RX-V1500 som jeg har nå som veier mindre, men heller ikke blir stort mere enn lunken. Det er heller ikke sikkert at all ekstra vekt går direkte med til en større strømforsyning. Med en større strømforsyning, og et eventuellt større tap kreves det mere kjøling som også vil øke vekten.

Jeg nikker veldig gjenkjennende til måten du beskriver NAD på. Den gang jeg kjøpte 430 stod det mellom den og NAD T753. Ved en direkte A/B sammenligning fant jeg ut at NAD hadde litt mere krefter men spilte litt kjedelig sammenlignet med HK.

Det er bra at du deler av dine erfaringer, jeg skulle ønske du fikk muligheten for å prøve Yamaha 1500/2500 og Pioneer 1014/2014 direkte mot hverandre

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det er bra at du deler av dine erfaringer, jeg skulle ønske du fikk muligheten for å prøve Yamaha 1500/2500 og Pioneer 1014/2014 direkte mot hverandre
    Det skulle jeg ønske også! Har ikke hørt Pioneer, noen som vet om et bra sted i Oslo for å høre den? Pioneer er vel et merke som selges "overalt"? Er det noen HiFi-steder med gode lyttemuligheter som har den?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •