Kappa 9.2i, hva driver dette best?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kappa 9.2i, hva driver dette best?

Har gått til innkjøp av et par Infinity Kappa 9.2i. Men jeg må ha noe som kan drive dette på en akseptabel måte. Tenker å bruke rundt 10 000kr. Noen som har erfaringer eller tips her?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe SVÆRT :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel.. hadde de høyttallerne en gang i tida. Begynte med en integrert Yamaha forsterker til 20 000. Den dugde ikke i det hele tatt. Fikk nesten bare diskanten. Så kjøpte jeg Yamaha Mx1 og da låt det ganske bra. Prisen på denne var ca 16000. Deretter kjøpte jeg meg Harman kardon Citation 2x450 watt. Dette ble litt bedre enn MX1, men kun litt. Kunne høre litt forskjell i bånn. Deretter ble det Mark levinson 333 og da kunne vi snakke om lyd da Høyttalerene spilte klart bedre i både bånn og topp. Men pga at denne forsterkeren kostet langt over prisen på høytalerne, byttet jeg de ut med Infinity sigma som spilte en del bedre enn Kappaen igjen. JEg vil si at du bør prøve med en svært strømsterk forsterker med høy effekt. Ellers er det bare å glemme. Kappa 9.2i ville ikke vært mitt valg for å si det sånn pga av man må ut med alt for mye kroner i forsterker for å få den til å spille slik den burde. Men det er jo min mening, kanskje andre er avv en annen oppfatning. 8)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din mening er god nok, tror der er mange der "sparer" på forsterkerdelen, dette burde de absolutt ikke gjøre. Det er mye bedre å ha "lettere" høyttalere og en overdimensjonert forsterker enn vice versa.
    Ser jo også hele tiden folk kaster ekstra effektforsterkere på deres receivere, så pengene blir jo brukt likevel.
    En vei å gå er kanskje digitale forsterkere, noen ide hvordan de funker med 9.2 ? Ellers en Dynamic Precision kanskje....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke i nærheten av å få ut potensialet i dem for 10k. Så enkelt er det.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hos mister johnsen fikk vi ikke ut potensiale av dem før vi koblet til en passlabs x350. det skulle si det meste. til og med midgardblokkene kom til kort der gitt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel rolig kalde 9.2i et "investeringsobjekt" da.....

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette emnet ble tatt opp på hifisentralen nylig. Var en kar men like HT. Han hadde gått til anskaffelse av en KRELL KSA 300s. Slike forsterkere får man brukt for omtrent 20000 nå for tiden.

Krellen hadde forøvrig 5000VA trafo...

Du burde lese tråden på hifisentralen. Den er informativ:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1110200686

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er en på hifisentralene som skal selge en DP PA 5000 forsterker.

"Sted: Årdal
    Tlf: 90116242
    Pris: 25000,-

Dynamic Precision PA 5000. 2x250w. 92 kg. Meget fint holdt.
    Oppgradert med nytt hovedkort.Bedre enn PA 6.4 sin siste versjon. Selges sammen med DPC 7,0 Selges for 25000,- Ny pris 119800,- Selges p.g.a. flytting... "

92 kilo..... Det burde holde, men den er kanskje litt dyr?

Kanskje du helle burde bytte ut høyttalerne dine med noe mer lettdrevet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, jeg skjønner jo at de er tungdrevne (trenger ikke være rakett-forsker for å skjønne det). Men hva kan drive disse helt ok til en litt rimelig pris? Midgard 600 funker ikke?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Latymer
    Jaja, jeg skjønner jo at de er tungdrevne (trenger ikke være rakett-forsker for å skjønne det). Men hva kan drive disse helt ok til en litt rimelig pris? Midgard 600 funker ikke?
    joa det funker, men man fikk ut enda mer av potensialet med passlabs. spørsmålet bør jo heller være hvorfor man vil ha en høytaler som krever forsterkerkraft i høy prisklasse, bare så de kan begynne å låte som andre kombinasjoner? kappa 9.2 er ikke i mine ører noe unikt akkurat
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville du anbefalt?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville nok prøvd med et par midgard først
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også digitalt er veien her, det blir uansett billigere enn å skal ha tak i 90 kilo støbejern.....
    Det er vel ikke så mye at de tungt drevne, da havde du en lett jobb, watt er billige, det er impedansen der er problemet her, derfor må der en ultra stabil forsterker til, gjerne med full power i 1 ohm også, og de koster flesk.
    Mener Kappa´erne bunder ved 0,6 ohm............
    http://www.audioreview.com/speakers/...2_1594crx.aspx
    Brukerne her har YBA Passion, Parasound HCA 2200, Sunfire, Threshold 200 osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kompis som hadde kappa 9.2. Han kjøpte en Parasound 3500, var greit, men fikk ikkje ut potensialet i høyttaleren. Endte opp med at han solgt kappaene og kjøpte seg et par med enklere høyttalere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde kappa 9.2 var en forbedret/snillere utgave av Kappa 9, og at 9.2 er laget med andre delefiltere som er litt snillere i impedans kurven enn den effekt forsterker spisende Kappa 9.

0.6 ohm er det vel egenlig ingen effektforsterkere som liker å jobbe med, et kraftig trefas sveiseapparat hadde kanskje likt den jobben bedre, men 50hz blir litt ensformig i lengden :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

her kommer litt info. Har hatt 3 par 9.2 i i løpet av 10 år, og et utall forsterkere.
    Har også hatt de gamle Kappa 9, og synes 9.2i er mye bedre.
    De er også mye lettere å drive. De gamle har 0.8 ohm dipp i bassen og 0.9 ohm i diskanten.
    9.2i dipper til ca 1,5 ohm ved 30 hz når bryteren bak står på extended, og 2.2 ohm når den står på normal.

Over til anbefalte forsterker:

Pass Labs X350 er det beste jeg har hatt!! Mellomtonen kommer til sin rett med Pass Labs/9.2i som jeg aldri har hørt før.

Et annet rimelig alternativ som fungerer bra er Vincent 991 monoblokker.

Styr unna Parasound HCA3500, for skarp i toppen, og styr unna Rotel RB 1090, takler ikke impedansene så godt. Blåste en Polydome mellomtone med denne, DC rett i membranen, PANG.

Levinson 333 imponerte meg ikke på 9.2i.

Sigma har jeg hørt i direkte sammenlikning med 9.2i og de ville ikke jeg hatt, Kappaene er mer min type lyd, og Sigmaene mangler headroom til å spille skikkelig høyt, bassen bunner. Klassisk musikk er nok topp på Sigma, men hvis du som meg liker all slags musikk inklusive rock og pop er Kappa MEGET bra, for ikke å snakke om til film også!

DP 6.4 fungerer bra men litt snau på headroom.
    Krell KSA 250 er meget bra, en venn av meg har min gamle og er topp fornøyd med Kappa 9.2i/Krell KSA 250.

Jeg vurderer og selge min Pass Labs X350 om du skal gå for gull

mvh
    dag Johnsen
    95777715

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    jeg ville nok prøvd med et par midgard først
    Eller et par eAR 1001 monoblokker fra Acoustic Reality. De driver ihvertfall et par Apogee Scintilla veldig bra. I tillegg koster de bare 10000,- DKK for et par...:-)

Fra hjemmesiden:
    "It was demonstrated that a pair of the new in-expensive eAR 1001 mono-blocks is able to run the very in-efficient 1 ohm Apogee Scintilla loudspeakers to the absolutely edge of their performance - in a way that no other amplifier is able to do, regardless price. The Scintilla speakers aren't the best speakers, but we used them because all real hardcore audiophiles know that the Scintilla's are a very bad load to any amplifier".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet ut kappa 9.2i idag, byttet ut 2 stk. nad 218 med en qsc rmx 1450. Sier bare en ting...helt sinnsykt bra lyd det kom ut av 9.2'ene. Qsc forsterkerene er bare råe. Denne kombinasjonen er helt topp of the line.. det må du bare prøve. Den beste lyden jeg og de andre som hørte på har hørt så langt. Brukte Denon AVC-A11XV som forforsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Testet ut kappa 9.2i idag, byttet ut 2 stk. nad 218 med en qsc rmx 1450. Sier bare en ting...helt sinnsykt bra lyd det kom ut av 9.2'ene. Qsc forsterkerene er bare råe. Denne kombinasjonen er helt topp of the line.. det må du bare prøve. Den beste lyden jeg og de andre som hørte på har hørt så langt. Brukte Denon AVC-A11XV som forforsterker.
    brukte dere bare en av denne qsc-forsterkeren? syns det virka som en svært billig løsning for å drive mine KAPPA dersom det er så bra lyd som du sier

n00b-spm : hvordan koblet dere til effektforsterkeren til denon? dette står om forsterkeren "Balanserte innganger med 1/4” stereojack, XLR og koblingsplint", men hva brukes av dem??

hehe..

Mvh

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •