Varmt!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Tråd: Varmt!!

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varmt!!

Recieveren min blir veldig varm når jeg bruker den, den blir såppas varm at jeg nesten ikke kan ta øvers på chasisset etter litt "heftig" bruk. Den skal vistnok ha beskyttelse mot overoppheting og den har aldrig slått seg av som følge av nettopp det.

Men jeg lurer nå litt alikevell jeg da, er det mange andre her (som bruker kun reciever og ikke effektf.) som "plages" med varme? :roll:
    Det er en Yamaha rx-v640, hvordan er det med temperatur til dere andre som har tilsvarende eller lign. modell, etter litt heftig bruk?

Vil det eventuelt være noe poeng å gi den bedre kjøling med f.eks. vifter?

Det ser som sagt ikke ut til at den "plages" no vidre slik det er nå, men jeg kjører som regel maks det jeg klarer (uten forvrengning) med mine høytalere på både film og musikk. Så jeg vil nå gjerne være på den sikre siden. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så rart den Yamaha'en blir varmt slik den er plassert hos deg (jmf minhjemmekino). Du burde seriøst flytte recieveren til en plass med mer luft rundt seg, evt investere i en ny stereobenk. I tillegg til å fjerne varmeproblemet burde det også øke levetiden til reciveren betraktelig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Ikke så rart den Yamaha'en blir varmt slik den er plassert hos deg (jmf minhjemmekino). Du burde seriøst flytte recieveren til en plass med mer luft rundt seg, evt investere i en ny stereobenk. I tillegg til å fjerne varmeproblemet burde det også øke levetiden til reciveren betraktelig.
    Ja. Jo. :roll:

Ny tvbenk hadde jo vært greit, men det blir vanskelig enda (lite spenn). Vil jo ikke drepe den stakars Yamahaen min heller da. :roll: Tenkte kanskje det var "normalt" med ..øh, ja.. "litt" varme. Har jo ikke akurat mulighet til å plasere den noen annen plass heller (uten at det, mest sansynlig, ser teit ut).

Vel hvis noen andre har samme "problem" kan dere nå poste her uansett da. Så får jeg se om det bare er meg og min plasering som gjør det eller...

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville flyttet den hvis den blir så varm. jeg har en rx-v650 og har bra med lufting over receiver'n og den blir ikke så varm,når jeg spiller heftig. ville kanskje kommet på en annen plassering's løsning hvis jeg var deg. til du fikk ny benk.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NADen min (T 752) blir fort varm med HØYERE volum, slik at viften fort skrur seg på. Men ikke så varm som du beskiver. Kan bli litt plagsomt hvis d kommer rolige partier. Har forøvrig hele 10 cm med luft over reciveren. Dette hjelper nok godt på. Kommer antagelig en oppgradering på den fronten til sommeren. Har ikke bestemt meg helt ennå om d blir ny reciver eller nye bak ht og sub.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nå har jeg spekulert og spekulert på hvordan jeg kan plassere denne recieveren, og kommer ikke fram til noe fornuftig. :? Noen av ledningene vil nemlig ikke rekke bort ved annen plasering. (hva skal man vel med slakke :roll: )

Men hvordan fungerer overopphetingsbeskyttelsen da, er det noen som vet det? Går det an å stole på den? :|

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett dette med plassering. Jeg vurderte å kjøpe en god dvd spiller pga plassmangel, men kom fram til at en dedikert cd spiller er d beste. Kjøper en hylle til denne, og henger den opp på veggen.

Overopphetingsbeskyttelsen er vel en lettsmeltelig metall-ting som smelter når d blir for varmt, og gjør at du ikke kan spille mer til du har skiftet den ut. Da er den jo forøvrig blitt kald nok til at du kan spille videre................. :shock: :roll:

For å si d på en annen måte: har ikke peiling :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har montert kjølevifte i benken min. En liten AC vifte som er forsynt fra uttaket på reciveren. Utfordringen ligger i å holde støy-nivået nede. Jeg gjorde det med en regulator, men å seriekoble to DC vifter går også bra.
    Etter denne modifiksjonen har den interne kjølevifta i reciveren hatt helt fri.

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dumt. Du tok rett og slett og kobla en vifte eller to til den mini-jack 12 volts trigger tingen bak???? Eller var d 230 volts uttaket, og en passelig stor vifte m/ regulator?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsningsforslag til varmeproblem

Heisann

Dersom du ikke har planlagt ny bruk av denne tv benken etter ny er innkjøpt kan jo ett forslag være å sage ut et stort hull i den hylla forsterkeren står på. da vil det bli litt bedre luftsirkulasjon ihvertfall.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett par pc-vifter koblet til den andre recieveren (Onkyoen med ødelagt volumkontroll) min som jeg eventuelt tenkte å bruke. Men de samler så voldsomt med støv, så jeg slo det fra meg igjen.

Tror jeg skal prøve å ta den ut og sette den i fri luft og "hardkjøre" den litt i morgen. Da finner jeg ut om det er noe å hente på "luftigere" plasering i alle fall. :arrow: Får vel raportere tilbake her da. :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Løsningsforslag til varmeproblem

Sitat Opprinnelig postet av gobble
    Heisann

Dersom du ikke har planlagt ny bruk av denne tv benken etter ny er innkjøpt kan jo ett forslag være å sage ut et stort hull i den hylla forsterkeren står på. da vil det bli litt bedre luftsirkulasjon ihvertfall.
    Jeg skulle aldri ha sveisa på de sideplatene på det tv-bordet. Da hadde det blitt bedre luftigjenomstrømning, og jeg hadde ikke trengt å ha puter på begge sider av bordet for å unngå Forb#¤&!! vibrasjonslyder. :wink:

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan fungerer overopphetingsbeskyttelsen da, er det noen som vet det? Går det an å stole på den?
    Sitat Opprinnelig postet av poda
    Overopphetingsbeskyttelsen er vel en lettsmeltelig metall-ting som smelter når d blir for varmt, og gjør at du ikke kan spille mer til du har skiftet den ut. Da er den jo forøvrig blitt kald nok til at du kan spille videre................. :shock: :roll:

For å si d på en annen måte: har ikke peiling :lol:
    Det er nok en temperatursensor som sitter på kjøleribbene (eller et annet egnet sted) i forsterkeren. Hvis temperaturen blir for høy så slår den av utgangstrinnene, og muligens også viser en feilmelding i displayen (f.eks. protect).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre

Det er nok en temperatursensor som sitter på kjøleribbene (eller et annet egnet sted) i forsterkeren. Hvis temperaturen blir for høy så slår den av utgangstrinnene, og muligens også viser en feilmelding i displayen (f.eks. protect).
    Ahhh... det var noe slikt jeg selv hadde antatt det var ja, og siden den aldri har slått seg av eller på noen måte beskyttet seg selv slik da, antar jeg det går bra å ha forsterkeren slik jeg nå har den.

Da har jeg ett nytt spørsmål: Hvor varm må det egentlig være/bli for at noe skal ta skade, eventuelt beskyttelse bli aktivert? Det finnes jo ikke no fasitsvar på det såklart, men utstyret må jo være designet for å tåle opptil en viss temperatur, eller hva? :roll:

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor den slår inn har jeg ingen anelse om. Det kommer an på hvor den måler temperaturen (hvis du er etter en viss gr C verdi). Når det blir varmt så vil du forkorte levetiden på komponentene. Elektriske komponenter pleier å ha i spesifikasjonene en beregnet levetid i antall timer ved en viss temperatur, og en maks (og muligens en min) temp. Selv om du holder deg under maks temp grensen for komponentene så vil du vanligvis forkorte levetiden betydelig, f.eks at forsterkeren bare varer i 5 år i stedet for 10 år før komponenter begynner å feile.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Hvor den slår inn har jeg ingen anelse om. Det kommer an på hvor den måler temperaturen (hvis du er etter en viss gr C verdi). Når det blir varmt så vil du forkorte levetiden på komponentene. Elektriske komponenter pleier å ha i spesifikasjonene en beregnet levetid i antall timer ved en viss temperatur, og en maks (og muligens en min) temp. Selv om du holder deg under maks temp grensen for komponentene så vil du vanligvis forkorte levetiden betydelig, f.eks at forsterkeren bare varer i 5 år i stedet for 10 år før komponenter begynner å feile.
    Skjønner.

Hva med kjølevifter (som nevn tidligere), vil de ha en god effekt? Ett par vifter som sirkulerer luften vil vel tilogmed være bedre enn "bare" fri luft eller? :roll: Det funker jo på pc´er. Har nemlig mulighet for det da. Jeg kan plasere viftene på toppen av recieveren slik at de blåser deilig kald luft rett igjennom kjølerillene.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M

Da har jeg ett nytt spørsmål: Hvor varm må det egentlig være/bli for at noe skal ta skade, eventuelt beskyttelse bli aktivert? Det finnes jo ikke no fasitsvar på det såklart, men utstyret må jo være designet for å tåle opptil en viss temperatur, eller hva? :roll:

host hmmm host .. alså seriøst hør her : den receiveren din kobler seg sikkert ikke ut før på mellom 70 og 80 C vil jeg tippe, det jeg ville gjort Jan A M var å kjøpe en liten vifte
    på biltema eller clas olson og plassere på et velegnet sted slik at du klarer å holde temp normalt nede på driftstemp ... happ host host :wink: an no its time to råkkenroll

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulven

host hmmm host .. alså seriøst hør her : den receiveren din kobler seg sikkert ikke ut før på mellom 70 og 80 C vil jeg tippe, det jeg ville gjort Jan A M var å kjøpe en liten vifte
    på biltema eller clas olson og plassere på et velegnet sted slik at du klarer å holde temp normalt nede på driftstemp ... happ host host :wink: an no its time to råkkenroll

*host* Ja jeg har som sagt ett par vifter da vettu, og en trafo til de, og jeg kan regulere hastigheten, og jeg kan koble de til bak på recieveren slik at de slår seg på når jeg slår på recieveren. *host*

:wink:

Men var litt usikker på om det var noe poeng i det da.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M

*host* Ja jeg har som sagt ett par vifter da vettu, og en trafo til de, og jeg kan regulere hastigheten, og jeg kan koble de til bak på recieveren slik at de slår seg på når jeg slår på recieveren. *host*

Men var litt usikker på om det var noe poeng i det da.

dETTE ER et fyllesvar men jeg tror du har rett .. og med det mener jeg at det har noe for seg så absolutt å plassere en vifte eller 2 i bakkant på amp slik at du får transet bort den varme drittluften mellom amp og hylla di det er jo den som skaper høy temp , du kan åsså montere en endedippføler på vifta som gjør at den slår seg på av seg selv ved en viss temp .. jaaajja nå pigger jeg av J A M #hossst# hehee snx

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja. Da var kjølevifter monter da. Får ikke testa effektiviteten av dette i kveld da men. Støyen fra viftene er minimal, iallefall i lytte posisjon. Kan hende det såvidt er hørbart ved stille scener i film og slikt da, men det er igrunn ikke så farlig. Ser nå mest action med fullt volum uansett jeg da. :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •