Hjemmekinoreceiver til enkelt utstyr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer fnorre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinoreceiver til enkelt utstyr

Har en Marantz SR-5000 som har hatt brann(!) to ganger, men er fikset ok av Hifi-klubben på garanti. Tredje gang det var relatert problem (senterkanal som sporadisk faller ut/sprekker opp) ville de ikke fikse, var visst ute garantitiden på 2 år. Grunnet noen andre småproblemer har jeg vurdert å skifte, men har enkle behov og lurte på om det var noe vits å oppgradere med de komponentene jeg har;

Front: B&W DM5 (datert 1972, men er overraskende god lyd ennå...)
    Bak: Mission 731 (10 år gamle elns, fine de)
    Senter: B&W LCR 3 (relativt ny)
    Simple kabler fra hifi-klubben, ikke bare ræl, men ikke noe dyrt heller.

Sett på Yamaha RX-V550 (ca 3500) eller RX-V750 (ca 5800), spørsmålet er vel egentlig om det er noe stort poeng å oppgradere forsterker med dette oppsettet. Er RX-V550 bedre enn Marantz-en min (lyd, ikke funksjoner)? Og er RX-750 "overkill" med middels høyttalere fra 1972?

Newcomer betjenten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker skal vel vare i mer en 2 år, og da gjelder forbrukerkjøpsloven i 5 år, si det til klubben og da skal de fikse\gi ny forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reklamasjonsrett har du i 5 år tror jeg.
    Ikke helt sikker på dette, men tror det er slik at den 3'dje gangen noe må på service har du krav på pengene tilbake.

Newcomer fnorre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et poeng som jeg elegant unngikk å nevne er at de fantastiske høyttalerne mine (se bilde) har en sikring som røyk sist det var brann... så frykter at jeg er litt skyld i feilen selv. Stod også kommentar fra rep.firmaet om "sjekk kabler og høyttalere".

Men... kunne jo selvsagt prøve en reklamasjon igjen. Forsterkeren er 4 år gammel, kjøpt som B-vare (...) med full garanti.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har reklamasjon på 5 år så prøv en gang til..ta med deg norges lover og vis de forbrukerkjøpsloven..har ingenting med garanti å gjøre..

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, greia er det at HFK bruker egene garantier, gjerne fra produsent, og dette kan medføre i 2års garanti. Uansett ville jeg byttet hele forsterkeren og det kan du spørre de om. Om du evnt kunne byttet den inn med et lite mellomlegg for å få fatt på en annen forsterker. Og selvsagt fikset problemet. Det virker som et brudd i en kabel, bytter sikringene i Primare Spa 21 hver gang jeg glemmer og skru den av før jeg starter med pluggingen. Brudd i kabel resulterer som oftest med at sikringer går. Og hvis det er den "store" feilen er det bare teit av HFK og ikke gjøre det som en service pakke. Gå over kablene dine sjekk etter åpne brudd(flenger i kabelen, spiker som har ruffet kabelen eller kansje en stift som har gått gjennom kabelen) finner du dette ville jeg byttet de ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    Hm, greia er det at HFK bruker egene garantier, gjerne fra produsent, og dette kan medføre i 2års garanti.
    Loven er klar på dette punktet: Det er ikke adgang til å gi kortere reklamasjonsrett enn lovens minimum, som er fem år. Imidlertid kan man gjerne gi lengre reklamasjonsrett, men altså aldri mindre.

Vær også obs på at "garanti" og "reklamasjonsrett" ikke er helt det samme - må innrømme at jeg ikke er 100% klar over forskjellen selv, men jeg tror reklamasjonsrett kun gjelder feil som skyldes konstruksjonsfeil eller andre forhold som var til stede da produktet var nytt. Garanti gir enda mer beskyttelse, og kan f.eks. også dekke "slitasje"skader tror jeg, uten at jeg vet helt om det er relevant for HiFi produkter. Garantier er typisk noe en produsent selv kan velge å gi, mens reklamasjonsrett er nedfelt i loven.

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med garanti mener jeg ting som skjer med produktet, som går utenfor det som kalles reklamasjonsrett. Med andre ord feil som ikke er fabrikasjonsfeil. HFK har egen ordning på det greiene der. http://www.hifiklubben.com/no/Inform...Forsikring.htm De har også vanlig garanti, men poenget med da forsikringen det er jeg ikke sikker på. Det er nemlig sånn at hvis det er en garanti sak, går det utenom forsikringen... men men.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garanti og reklamasjon er omtrent det samme..vi har ikke krav på noe som helst form for garanti fra butikkens side men vi har reklamasjonsrett i 5 år(for slike ting).. Garanti er bare noe butikkene har funnet på.

Newcomer Beach sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet, så er det ikke butikken som kan bestemme om noe går under reklamasjonen. Dette er det verkstedet som må bestemme. Reklamasjonen gjelder feks ting som skal vare lenger enn garantitiden på to år (som feks bilderør på tv'er) Ta derfor med deg forsterkeren til butikken og si at du vil reklamere på den. Da skal butikken sende den til verkstedet, sammen med et reklamasjonsark. Men det er mulig du ikke får det på reklamasjonen.

Sett meg på plass hvis jeg tar feil her asså, men jeg tror det er slik det fungerer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •