Bi-amping med en intregrert og en effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer betjenten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping med en intregrert og en effekt?

Hallo hallo, har et par spørsmål om lyd og sånn og fikk vite at dette var rette stedet å spørre av en venn.

Kan man bi-ampe med en intrert forsterker og en effektforsterker?
    Altså la den integrerte drive bass og en effekt drive mid\diskant?(eller omvendt for den saks skyld)

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ER de av samme merke, samme serie og like av spec så skal vel ikke det være noe problem.
    Men er det 2 helt forskjellige forsterkere med forskjellig lyd karistirikk så vil det ikke bli noen stor suksess akkurat.
    Hvilke forsterkere og høytalere er det snakk om da?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten bør (må) jo være den samme da og den integrerte må vel ha pre out for å kunne benytte effekttrinnet.

Hallo hallo, har et par spørsmål
    Hva var det andre spørsmålet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kan vel gjerne være totalt forskjellig så lenge du kan justere relativ gain....

Dvs 40W integrert på diskanter og 200W slutt-trinn på basser. Juster gain intill høyttaleren spiller flatt (evt mål)

mvh
    Knut Inge

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det sies er det i hovedsak mest viktig at gain er lik, eller kan justeren på hvertfall én av de (vanligvis effektforsterkeren).

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    Effekten bør (må) jo være den samme da og den integrerte må vel ha pre out for å kunne benytte effekttrinnet.

Hallo hallo, har et par spørsmål
    Hva var det andre spørsmålet?
    Det andre var at jeg lurte på hvordan du hadde det idag? Neida, jeg glemte det:P

Forsterkere det er snakk om er Cambridge Azur 540r og effekt Cambridge P500. Høytalere er Proson C90.

Må sies at jeg ikke er sånn veldig kresen da..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

biamping med ulike forsterkere

Heisann

Her dukket det opp en påstand jeg må si meg uenig i :

Sitat Opprinnelig postet av geiri
    ER de av samme merke, samme serie og like av spec så skal vel ikke det være noe problem.
    Men er det 2 helt forskjellige forsterkere med forskjellig lyd karistirikk så vil det ikke bli noen stor suksess akkurat.
    Hvilke forsterkere og høytalere er det snakk om da?
    forskjellig lydkarakter er vel et av argumentene som taler FOR biamping ( les: en reciver/integrert kan for eksempel være nydelig i diskant /mellomtone, men for strømsvak til å håndtere basselementer med autoritet. her kan ett effekttrinn med motsatt karakteristikk drive basselementene med svært vellykkede resultat).

For moro skyld kan vel noen av dere med rumperistere drevet av semi-pa forsterkere eksperimentere litt med dette.La pa forsterkeren drive bassene , har du lav nok deling opp til mellomtone kan det vel være underholdene i det minste. (Har ikke prøvd dette selv).

edit . fant nettopp ut hvem "umorsom" er kanskje han tar utfordringen i å forklare mer om dette , meridian og crown virrer rundt i hukommelsen nå

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkere det er snakk om er Cambridge Azur 540r og effekt Cambridge P500
    P500 har vel endel mer effekt og ikke mulighet for å stille volum så dette tror jeg ikke jeg ville gjort. Skal du bruke P500 på bassene og Azur 540 på mellomtone/diskant så vil jo bassene spille mye høyere..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    Forsterkere det er snakk om er Cambridge Azur 540r og effekt Cambridge P500
    P500 har vel endel mer effekt og ikke mulighet for å stille volum så dette tror jeg ikke jeg ville gjort. Skal du bruke P500 på bassene og Azur 540 på mellomtone/diskant så vil jo bassene spille mye høyere..
    Dette må jo være et lite problem. En mikser kan vel ordne dette, eller noe lignende.

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem og biampe en høytaler. Sett effekten din på bass høytalerne og den integrerte på topp/mellomtone. Test det, ingen skade kan skje, jeg tror det kommer til å spelle bra. Jeg ser ingen negative sider med amping, det hjelper den integrerte forsterkeren med og gjengi musikken med nok effekt. Med andre ord forsterkerene deler på jobben og du skal få et bedre lydbilde. Det er heller ikke noe problem og sette sammen forskjellige merker hvis du vil prøve det. Poenget er at du kan ikke gjøre noe galt. Og hva er mer morro en å eksprementere med sitt egent anlegg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •