NAD T742 - et godt utgangspunkt i budsjettklassen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD T742 - et godt utgangspunkt i budsjettklassen?

Mye diskusjon om receivere i prisklassen over 10k kroner her. Selv er jeg ikke i den situasjonen at jeg kan bruke så mye penger. Jeg ligger mer i prisleiet rundt 5k kroner.
    Jeg har alltid hatt en forkjælighet for NAD-konseptet (lav juletre-faktor, kvalitetskomponenter i lydkretsene). Noen som har erfaring med NAD T742?
    Med alle tilkoblingsmulighetene gir den jo gode muligheter for gradvis utvidelse.

Ser av enkelte tester at DA-konverterne kanskje mangler noe, men at analogdelene er gode. Hva med å koble den sammen med en DVD-spiller/HTPC med egne dekodere?

PS. Dette er ikke en produkt-/prisjakt. Jeg er ute etter konkrete erfaringer om T742...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du først vurderer NAD, må jeg nesten få lov til å anbefale storebroren T752 :roll: Den koster riktig nok 2 lapper mer, men har innebyggede dekodere for DD EX og DTS ES slik at man kan utvide med separate effektforsterkere i fremtiden dersom man skulle ønske det. Den har også analoge 7.1 innganger dersom (eller rettere sagt når) en ny standard dukker opp. Den er også oppgitt til 5*80W og jeg kan skrive under på at den leverer sakene når det gjelder kraft og kontroll.

Fjernkontrollen som følger med er også verdt å nevne. Dette er en universal fjernkontroll som styrer det meste i motsetning til en del andre såkalte "universal" fjernkontroller som følger med receivere. Tror denne koster rundt 500 kr separat.

Når det gjelder erfaringer med T742, har jeg bare så vidt hørt på denne, så jeg tør ikke uttale meg. Diverse tidsskrifter sier jo, som du nevner, at T742 ikke er det beste valget i sin prisklasse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Fjernkontrollen som følger med er også verdt å nevne. Dette er en universal fjernkontroll som styrer det meste i motsetning til en del andre såkalte "universal" fjernkontroller som følger med receivere. Tror denne koster rundt 500 kr separat.
    Har den fjernkontrollen allerede. Den er programmert til å styre min Finlux (Nokia) TV, Samsung DVD, Phillips VHS-spiller, Nokia Satelittdekoder og Sony surroundreceiver. :shock: Det funker bra, selv om jeg ble nødt til å navne om noen av knappene med klistrelapper. Ikke vakkert, men som sagt: Det funker! 5 fjernkontroller er nå erstattet av 1.

(Beklager digresjonen, men jeg kunne ikke dy meg...)

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en NAD T741 (Nesten identisk med T742 bortsett fra at det ikke er PLII .. og T742 kan fås i Sølv/titan) - som jeg er godt fornøyd med. Jeg betalte 4000kr, og jeg syns den er verd hver krone. Den er bare "5x50W" men det er nå futt i hjemmekinoen for det. En kan spille høyt!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I lyd og bilde Nr.5/03 kan du lese en test av seks surroundreceivere i budsjettklassen inkludert NAD T742. Testvinneren ble Yamaha RX-V440. De andre forsterkerne i testen var Denon AVR-1603, H/K AVR 1550, Marantz SR-4300 og Sony STR-DB780.

Dersom du er interessert, kan du jo legge ut mailadressen din, så kan jeg prøve å scanne de aktuelle sidene fra bladet og maile dem til deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Jeg har en NAD T741 (Nesten identisk med T742 bortsett fra at det ikke er PLII .. og T742 kan fås i Sølv/titan) - som jeg er godt fornøyd med. Jeg betalte 4000kr, og jeg syns den er verd hver krone. Den er bare "5x50W" men det er nå futt i hjemmekinoen for det. En kan spille høyt!

Noen som har formening om hvordan denne vil være å dra 2x dali 109 med? Nøyer meg med stereo foreløpig, men det er jo kjekt å ha muligheten til å utvide til surround etterhvert.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad har ganske mye strømressurser, så jeg tror den skal greie det ganske bra. men du kan jo prøve deg litt fram. skru opp til det begynner å forvrenge og så skru litt ned, da har du maksvolum

Mvh Faller

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    Nad har ganske mye strømressurser, så jeg tror den skal greie det ganske bra. men du kan jo prøve deg litt fram. skru opp til det begynner å forvrenge og så skru litt ned, da har du maksvolum

Mvh Faller
    Greit nok det, men meninga var jo å prøve å finne ut om den funker -før- jeg kjøper en. Høyttalerne har jeg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss... Denne tråden er jo snart 4 år gammel. Er det utsikter til å få kjøpt en brukt som gjør at den våkner til live igjen?

Jeg mener å huske at det var litt sus på utgangen i disse tidlige NAD-surroundreceiverne.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det er sant. ikke det at jeg merker noe til det, men det er mange som klager på at det er mye susing i høytalerne. Dette skal visstnok være fikset i "v.2" som Nad kaller det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jøss... Denne tråden er jo snart 4 år gammel. Er det utsikter til å få kjøpt en brukt som gjør at den våkner til live igjen?
    google er din venn, vettu.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •