Noen som er eksperter på gamle Denon effektforsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som er eksperter på gamle Denon effektforsterkere?

Jeg vurderer å kjøpe meg en gammel Denon effekt eller evt et par monoblokker. Desverre så rekker ikke hukommelsen min så langt tilbake at jeg kan huske noen ting som helst om de gamle POA kjempene.

Er det noen her med bedre hukommelse enn meg som vet noenlunde når de forskjellige modellene var i produksjon, effekt, også generelle betraktninger og erfaringer?

Absolutt alt vil bli mottatt med takk

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg kan hjelpe......Har HiFi-klubbavisa fra 1991, 1992 og 1993. Det er kanskje greiest at du ringer hvis du trenger info?!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    POA 4400 og 6600 var monoblokkene. 6600 var størst, mens POA 2500 (?) var så vidt jeg husker et stereotrinn som effektmessig ga mer enn 4400.

Jeg hørte 6600 på Snell, og kontrollen var så dårlig at jeg begynnte å mistenke at det var noe feil med signalkablene. Jeg spurte om dette, men ekspeditøren ble bare sur og fabulerte noe om jordfeil i bygget, så jeg vet ikke egentlig om det var det som var saken. Imidlertid tror jeg dette egentlig ikke var helt greia for Denon, og det er utvilsomt andre forsterkere som gir vesentlig mer pr krone om du er på jakt etter effekttrinn med noen år på takstameteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene begge to. Jeg har selv puslet sammen den informasjonen jeg kan finne på nettet og har en mistanke om at de som det er flest av for salg brukt (2200, 2400 og 2800) er alle sammen på 200w, og at de trolig avløste hverandre?

Det som er avgjørende for meg er at en eventuell brukt effekt skal ha 12v trigger da den skal gjemmes vekk. Så vidt jeg kan se er det kun monoblokkene og de nyere T2, T3 og T10 som har det. Er det noe du kan bekrefte med informasjon fra de gamle "biblene" Flageborg?

Hvis det med 12v triggeren holder stikk så ser det ut til at 4400, 6600 og S10 er kandidatene. S10 undrer meg litt, jeg fant litt informasjon om den, og den var oppgitt til 2x50w 8ohm, og 2x300 i 4ohm?

http://denon.jp/asia/PRODUCTS/sseries/POAS10d.html

Jeg er selvfølgelig åpen for andre merker. Valget mitt falt på Denon pga tilgjengelighet på bruktmarkedet. Forsterkeren skal heller ikke brukes til noe forferdelig utfordrende. Den skal drive frontene mine som er Evidence 470. Min Yamaha RXV1500 klarer det ok i stereo, men i 5.1 mangler det litt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behøver du å slå dem av da? Eventuellt kan du kanskje bruke noen med signal sensing?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i alle dager du velge et gammelt Denon effekttrinn da? Ser du skriver pga tilgjengelighet på markedet, men det florerer jo av andre merker der også.

De gamle Denon-forsterkerene er vel heller ikke så kraftige? Mener å ha hørt dette, men skal ikke påstå så mye. De eldre receiverene suger hvertfall effektmessig.

E470 krever vel litt for å låte på sitt beste?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på praktisk erfaring, med høytalere som du har, vil jeg påstå at det beste kjøpet du kan gjøre er: Doxa 70. Prisene er lave og lydmessig blir ALLE Denon blokkene parkert i forhold. Uansett tekniske WATT. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah! Den støtter jeg til de grader. Det er masse vellyd pr krone.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i Danmark, kan aldri huske å ha sett en eneste brukt Doxa for salg her. En annen ting med Danmark er at strøm er dyrt, og kjæresten tilter hvis hun finner en god og varm effektforsterker under sofaen når hun støvsuger

Angående effekt på gamle Denon vet jeg ikke så mye, har aldri hørt noe større enn gamle PRA1560 fra Denon.

Denon, Rotel, NAD og Yamaha er det som det finnes mest av. Jeg har også funnet en enkel Elektrocompaniet, en Ampliwire 65. Jeg har funnet en løsning på trigger problemet. Fant noen releer som du plugger i stikkontakten og fjernbetjener.

Jeg holder også et våkent øye med de "digitale" forsterkerene. En Acoustic Reality eAR202 med 2x200rms 4ohm koster 3000. Hvis den hadde vært til å brokoble hadde jeg kjøpt en nå, og en annen siden når skattepengene *krysse fingrene* kom tilbake, men så vidt jeg vet kan den ikke det. Alternativet da er 1 slik, og hvis det ikke er nok, en til og biamp. Selv om jeg frykter for at effekten av det vil være minimal?

Men kom gjerne med flere alternativer, jeg har ikke noe i mot å vente på at den riktige forsterkeren skal dukke opp.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nevnte digitale bruker bare rundt 3W pr kanal på standby. De kan derfor trygt stå på.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ear202 gir nok sikkert veldig mye for pengene. -doxa også!

hva koster en kilowatt i danmark? trodde de hadde så mange vindmøller jeg...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg fremdeles kjører et par Denon POA4400 mono blokker, som har fungert prikkfritt helt siden jeg kjøpte dem som demo modeller fra hifiklubben på begynnelsen av 90 tallet.

Bruker de balanserte XLR inngangene sammen med en litt mørkt klingende forforsterker noe som gjør at de etter min mening spiller ganske så bra.

Har testet dem opp mot både en hjemme byggd "DOXA" konstruksjon og en Elektrocompaniet 100 watter en gang på slutten av 90 tallet.

Konklusjonen min ut i fra det, er at Denon POA4400 ene er litt lys i klangen i forhold til Doxa og EC, men sammen med en litt mørkere klingende forforsterker og/eller høytalere blir resultatet ganske så bra. En annen ting med POAene er at de driver ganske så vanskelige høytalere på en overbevisende måte. Testet de en gang med noen 1 ohms :shock: hjemme snekrede magnestater, noe de klarte på en imponerende måte. (Lafolia lignende konstruksjon.) De klarer også å drive et par Quad ESL 57 høytalere, hvis man er forsiktig å ikke skrur opp volumet for mye. (ikke så gøy å se ”verdens beste” diskant paneler bokstavelig talt tar fyr, noe som skjer hvis membranen kommer i berøring med stator platene.)
    Det er visst ikke mange ”moderne” forsterkere med sikrings kretsløp på utgangene som godtar å spille Quad 57 ene. (nesten samme belastning som å koble en kondensator og en 1 ohms motstand i serie over utgangs terminalene.)

Er enig i at POA ene ikke kommer helt opp i DOXA eller EC. klassen, men de er ikke så langt unna heller. Det kommer mye an på de andre komponentene i anlegget, og hvordan disse er i "klangen".
    De brukte eksemplarene jeg har sett til salgs av POA mono blokkene den siste tiden, har kostet om trent det samme som det jeg ga for mine i sin tid, vet ikke helt om de er verd det, lenger, men er prisen "riktig", ville jeg gjerne kjøpt et par poa er igjen. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri sett etter hva en KWh koster her, jeg bare betaler regninga og får kjeft hver gang jeg glemmer å slukke lyset et eller annet sted i leiligheten.

Etter å ha tenkt meg om heller jeg nok mest til å kjøpe en av de nye PWM forsterkerene. Det er desverre kun eAR 202 som ligger i min prisklasse, alternativ hvis jeg kjøper en brukt hjemmelavet kan man få en Zapulse 2.2 for ca samme pris. Det som taler i mot det er at de vistnok er mye plaget med brum.

Det som taler i mot gamle effektforsterkere er at de er gamle, uten garanti og at de kan si takk og farvel dagen etter at de blir kjøpt. Desverre så går det i litt motsatt rekkefølge av hva jeg hadde tenkt med mine nyinnkjøp, jeg kom over et par Dali 400 som jeg skal bruke til bakhøytalere. Så da forsvinner denne månedens lommepenger der

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye plaget med brum? Hvilke da?

Sjekk: www.cadaudio.dk også. Kanksje du skal kaste deg i det og bygge en selv 8)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    manic miner, var det ikke du som skulle flytte til thailand da? danmark er ikke store spranget

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://denon.jp/asia/PRODUCTS/sseries/POAS10.html

Har de selv og er veldig fornøyd (men har lite sammenlignigsgrunnlag). Balanserte innganger. Minus for fast simpel strømledning.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Det er kun noe jeg har lest i danske forum, flere ganger så jeg vil tro at det er noe i det. Jeg bygge selv? Tja, det virker ikke så fryktelig vanskelig. og jeg har loddebolt!! Men jeg synes det virker ennå bedre å kjøpe ferdigbygget for en brøkdel av delekostnadene. Bruktmarkedet for hjemmebygg er nådeløst.

Thailand, meg? Har de Hi-Fi der? Jeg hadde garantert bare blitt forvirret av horene og brukt alle pengene mine på det uansett

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •