Forsterker med varm lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker med varm lyd

Jeg kjører idag mine Patos Lyric 401 mkII med en Rotel RB-985. Den skal jeg beholde til surrerundt-lyden (til senter og bak-ht), men jeg vil gjerne ha noe bedre til fronthøyttalerene mine. Noe som spiller med varme og fylde, samtidig som den kan holde høyttalerene under stålkontroll. Raskt og presist! Jeg ønsker ikke en "lys" forsterker siden jeg ikke tåler for mye diskant...

Forsterkeren bør heller ikke være for klinisk i sin musikkgjengivelse. Hvis jeg kan si det med litt "teite" ord; jeg vil ha en forsterker som smaker av dyr cognac og cigar; rund og god :wink:

McIntosch er nok i min gate, men de er jo svinedyr! Jeg tenker mer på noe mellom 5-10000,-, brukt.

Håper dere har noen tips å komme med. Jeg har god tid til å finne rett forsterker på bruktmarkedet, så jeg trenger bare litt hjelp med å finne ut hva som kan passe min ører

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz MA-6100 er ganske gode(monoblokker). Varm og fin klang.
    http://www.nebyhifi.no/downloads/bro...nfo_ma6100.pdf

Marantz PM-17 er også en go integrert forsterker, en personelig favoritt. Men jeg har bare testet den på klipsch.

Prisliste til marantz finner du her:
    http://www.nebyhifi.no/documents/mar...sliste_001.pdf

Eller så har du jo denne rakkern: Denon PMA-1500. Passer utmerket til de fleste høyttalere som er greie å drive.

http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5432

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde prøvd en god rør-forsterker. Der har du varme og krefter i bøtter og spann.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

skorob: Jeg burde kanskje skrevet "effektforsterker" i tittelen, men det glemte jeg... Min feil. Så PM-17 og PMA-1500 er nok ikke helt det jeg er ute etter.
    Men MA-6100 ser jo litt interessant ut. Skal se om jeg finner noen brukbare tester av den.

buril2000: Jeg har så absolutt lyst å prøve rør-forsterker, men jeg må innrømme at der skorter det litt (mye) med kunnskaper hos meg...
    Har du noen forslag?

Som sagt, jeg vil egentlig ha noe fra bruktmarkedet, innbiller meg at jeg får mer for pengene enn ved å kjøpe nytt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser enkelte plasser (f.eks her) at effekten fra rørforsterkere blir oppgitt som "rørwatt".
    Er det forskjell på effektmåling på rørforsterke, hybrider, og transistorforsterkere?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thd er ikke akkurat glimrende når rør skal pumpe ut bass så vil du ha full trøkkontroll så...--finner nok lett en transistor effekt med "varm" lyd.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er redd jeg ikke følger deg helt nå.. Hva er "thd"?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forvrengning :wink:
    transistor vil nok uansett ha fastere bass i sin prisklasse. og jeg har rørutstyr om noen skulle lure....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Total Harmonic Distortion (forvrengning). Det er en av ulempene med rørforsterkere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da vet jeg det

Jeg fikk et tips om en hybridforsterker med rør i signalveien, og transistor i effektdelen (vet ikke om alle hybrider er slik?). Vil det være en bedre idè enn en ren rørforsterker?

Jeg kan vel like godt innrømme med en gang at jeg vurderer å gå fra surround til stereo, men da vil jeg ha noe som gir vesentlig bedre lyd enn det jeg har idag. Og hvis forsterkeren virkelig leverer ett vell av godlyd, så blir resten av anlegget solgt til fordel for en Shanling CD-T100.

Siden studenttilværelsen ikke akkurat gjør meg rik, så har jeg rett og slett ikke råd til å feile med valg av forsterker, og ende opp med kjip lyd... Så alt av tips og gode råd mottas med Stor takk :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shanling CD-T100
    Der er det hvertfall høy siklefaktor :wink:

Vincent har vel noen rørhybrider, men har hørt at de låter noe "lyst/spisst" fordet om jeg ikke husker helt feil.

EC går vel også for å være generelt "varm" i klangen. Det er vel delvis fordi mellomtonen er noe tilbakelent der.

Om Marantz blir det vel sagt litt både og. Marantz har jo lenge vært kjent for god lyd, men kanskje litt lite krefter. De blokkene som ble linket til lenger opp her virket ærlig talt ganske stusselige. 125W og i overkant av 5kg/stk.. Hadde de enda vært digitale så.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at det er ikke banket 100% fast at det blir en CD-T100, men utfra tester (og selvfølgelig utseende :wink: ) så er den høyst oppe på ønskelista akkurat nå, og prismessig såvidt innenfor det jeg tør ta meg råd til. Men det blir uansett en tur til Trondheim for å høre på den først. Da får jeg samtidig prøvd den mot Patos (nyere modell enn det jeg har, men lydsignaturen er forhåpentligvis den samme).

I og med at det har vært mye skriverier og fin omtale av MA sine digitale monoblokker så er jeg litt spent på Oberon 4.1.
    At du byttet ut din FMJ ser jeg på som et positivt tegn
    Kan tenke meg at de også nyter godt av litt "varme" fra andre deler av signalkjeden, men der kan kanskje noen komme med innspill?

Forforsterker fra Electrocompaniet er absolutt interessant. Det har liksom alltid vært guttedrømmen å ha en skinnende blanksvart EC stående i stua. Men der trenger jeg litt tid på å høste fra andres erfaringer siden jeg har inntrykk av at allt EC har laget ikke nødvendigvis har vært like bra :roll:

Patosene blir jeg som sagt å beholde i første omgang, så nå er det kun elektronikken som skal evt. byttes ut.

Jeg trives forsåvidt med den lyden jeg har nå, men jeg vet ikke helt om surround er min "ting" så lenge jeg må ha det i stua. Sånn som jeg har det nå, så ser ikke stua mi spesiellt pen ut pga møbelering for best mulig lyd (jeg fordrar ikke kompromisser :wink: ).

Men uansett, jeg tar meg god tid på å finne ut hva jeg vil gjøre, så er jeg sikker på at jeg ikke gjør noe dumt. Takker for innspill så langt, og kom gjerne med fler

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt lite spm: er rør-effektforsterkere generelt utrolig ineffektive? Sitter å leser nå om en som gir 50 Watt RMS ved 8 Ohm, men den trekker 400W fra strømnettet. Den trekker altså 4 ganger mer strøm enn det den leverer ut. Er det helt normalt?

Og et lite spm til; kan noen av dere forklare meg (eller gi meg en link) hva som er forskjellen på de forskjellige klassene. A, A/B og D? Den ovennevnte forsterkeren gir 50W RMS klasse A/B. 1 Watt RMS er altså ikke den samme uavhengig av hvilken klasse den er?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med rør kan du som regel gange watten med 2, om den har gode trafoer.
    men den vil nok likevel oppleves noe mer slapp i bassdynamikken enn tilsvarende 100 transistor.. men 50-100rørwatt, mye det....har en 30watter selv om den driver lekende lett alle mine høyttalere generelt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Et kjapt lite spm: er rør-effektforsterkere generelt utrolig ineffektive? Sitter å leser nå om en som gir 50 Watt RMS ved 8 Ohm, men den trekker 400W fra strømnettet. Den trekker altså 4 ganger mer strøm enn det den leverer ut. Er det helt normalt?
    Den er bygget opp med samme teknologi som finnansdepartementet.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Og et lite spm til; kan noen av dere forklare meg (eller gi meg en link) hva som er forskjellen på de forskjellige klassene. A, A/B og D?
    Kjøp siste DVD & HK, der har Roffe skrevet en artikkel om dette.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale deg rør til dine Patos. Har sjølv rør på mine Symphonic 4, og den er enorm i toppen. Men den kan låte litt "fet" i bassen under krevande spor/volum. Men no er mine Patos litt tunge å dra på og. :wink:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til øitt "tyngre" konstruksjoner kan rør virke litt "fett" men til disse, tror jeg t rør kan være veien å gå. Eventuelt en hybrid (som jeg har)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Zyon

Etter det jeg husker , spiller Electrocopmpaniet AW250 fra 90 tallet ganske så bra sammen med litt lys klingende høytalere, og kan holde selv store høytaler elementer i jerngrep. Mener også at AW250 og kan ligne litt i klangen og opfattes som litt varm som enkelte rør forsterkere. Problemet er vel om man finner noen som vil selge sitt eksemplar til de prisene du nevner.

Det å skjære alle røreffekt forsterker konstruksjoner over en kam som jeg synes enkelt her gjør, blir etter mitt syn litt galt, ettersom de etter min mening ofte skiller mer i lyden og klangen enn transistor forsterkere ofte gjør. Mye avhenger av hvor gode utgangs transformatorene er, og disse er dyre å produsere og vanskelig å få riktig. lydkarakterestikken man høre på rør forsterkere blir etter min mening nesten like forskjellig som å høre på forskjellige høytaler modeller.

Kunsten å få kilde, for og effekt forsterkere og høytalere til å gi den lyden man er ute etter, er vel nettop det som er vanskelig og det som driver mange til å hele tiden bytte utstyr. Tror ikke alle oppfatter og hører det samme ut av hifi anlegget heller, så det å kjøpe utstyr ut i fra andres anbefalinger, kan være litt farlig. Det beste er å teste det før man kjøper, sammen med det oppsettet man skal bruke. Lykke til med valg av effekt forsterker Zyon. (ser det fortiden er en Doxa 70 lignende sak på qxl kanskje det kunne være noe.)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter endel frem og tilbake heller jeg litt mot Velleman K4040.
    Bortsett fra at jeg må overkomme min egen angst mot å skru isammen noe slikt selv... ops:

Til de av dere som har hørt denne, eller er flinke å lese produktspesifikasjoner; Vil den være stor nok til å drive mine Patos 401 mk11? Med en følsomhet på 89db så er de ikke verdens mest lettdrevne høyttalere...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •