Forsterker med varm lyd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du lurte om forsterker klasser ja, vel her har jeg lurt om ca. det samme:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=19859

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde heller byttet forforsterkeren til f.eks rør og en nøytral transistor effektforsterker. hvorfor kompansere for feil når man kan fjerne feilen i seg selv. transistor på utgangen er uansett bedre på slike "store" høyttalere.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en ideell løsning, men lite egnet om man vil koble herligheten til et surroundanlegg. Virker som det bare er Thule og Arcam som har vært forutseende nok til å gjøre prosessorinngang standard.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Densen og PSaudio også.

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også litt usikker på dette med transistor, hybrid og rør. Hva vil f.eks kjennetegne de forskjellige hvis alle var f.eks 100w.
    Spør nok litt dumt her da forskjellige produsenter har forskjellig lyd, men hvis det går an å si noe generelt om dette, så hadde det vært gøy å høre

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i mine ord, rør låter generelt bløtere og mykere, er mer tilgivende til opptak. bassen er vanligvis ikke like definert og stramm som i en transistor og noen vil kanskje mene rør er tregere i responsen. -men de har stort sett alltid en glød i mellomtonen som billig transistor bare kan misunne.

om det er en surround pre du bruker blir det kanskje litt vanskelig med rør der. jeg hadde heller satset på en stereo hybrid.

billi billi :wink:

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    om det er en surround pre du bruker blir det kanskje litt vanskelig med rør der. jeg hadde heller satset på en stereo hybrid.
    Jeg har en surround pre ja (RSP-1066) , men både den og effekten (RB-985) skal bort. Jeg vil ha noe som låter mer behagelig og varmt nå.
    Dunk-dunk musikken hører jeg uansett bare på i bilen.

Den Xindaken ser jo pen ut den. Men "billi billi" er den vel ikke :wink:
    I tillegg har den et litt for "snillt" rykte for meg.
    Sitat fra Ed Morawski: My first impression was of almost extreme neutrality, bordering on sterility. The music, while dynamic, was too polite for my taste.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis

billi billi :wink:
    OT, men: Har håp om å få testet en XA6950 ganske snart (tror ikke det er en hybrid, men en ren transistorsak):

Det blir moro.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kankje en litt dum tanke på sånne fine Patos Lyric 401 høytalere, men du har ikke vurdert å dempe diskanten litt med noen motstander på de rette stedene, og se om det får frem en litt varmere klanbalangse på det eksisterende utsyret ditt. Kanskje ikke en veldig hifi riktig måte å få ut godlyden på, men er man plaget ev hissig diskant , er en liten ned tuning, kanskje ikke så dum.

Ellers så anbefaler vel så vidt jeg har skjønt Patos , at man velger en skikkelig strømsterk forsterker til disse høytalerene, pga lav følsomhet og en diskant som avslører pustevansker til forserkeren på en meget overbevisende måte. Tror ikke en 2x90 watt Velleman K4040 heller vil like så godt å bli satt til å drive disse høytalerene. Velleman K4040 virker som en fin rør effekt forsterker, men liker nok best lett drevene høytalere som har en følsomhet nærmere 100db enn 80db, hvis man skal få litt overbevisende lydtrykk inne i mellom(gulvet) da :wink:

En Rør forforserker, kan nok få klangbalangsen litt varmere, hvis den forforserkeren man har fra før er av den litt lyse klangsorten, men hvis det er strømforsyningen i effekt forsterkeren som ikke er helt egnet til patosene, blir vel ikke forholdene så mye bedre , vil jeg tro.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Trenger effektforsterker med varm lyd

Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Jeg kjører idag mine Patos Lyric 401 mkII med en Rotel RB-985. Den skal jeg beholde til surrerundt-lyden (til senter og bak-ht), men jeg vil gjerne ha noe bedre til fronthøyttalerene mine. Noe som spiller med varme og fylde, samtidig som den kan holde høyttalerene under stålkontroll. Raskt og presist! Jeg ønsker ikke en "lys" forsterker siden jeg ikke tåler for mye diskant...
    Det er litt vanskelig det der med varme kontra stressende diskant. For meg er det to ulike ting. Du kan godt ha et anlegg som har stressende diskant og likevel spiller med varme og fylde i resten av frekvensområdet.

Min erfaring er at det er høyttalerne som har mest å si for diskantgjengivelsen. Forsterkerne er mye likere i dette området enn i bassen, hvor impedanskurver kombinert med høy effekt kan være svært krevende og skille mye mellom ulike forsterkere.

Du kan eventuelt eksperimentere med plassering og demping av rommet. Stikkord er vinkling av høyttalerne og demping av veggrefleksjoner. Vet ikke hvor mye spillerom du har (er WAF vesentlig?). Siden du har Patos, kan du jo lese hva Patos skriver om rommet: http://www.patos.no/lytterommet.htm , det er mye fornuftig der.

Hva er det du er fornøyd med/misfornøyd med i det oppsettet du har nå?

Og forresten: Når det gjelder å tweake spiss diskant, så ville jeg ikke være så redd for å eksperimentere med motstander. Det sitter garantert noen slike i delefilteret allerede. Hvis Lyric har bi-wiring-terminaler med diskanten alene på den ene av dem, så er det en smal sak å eksperimentere her.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    90 rørwatt er langt mer enn nok til å dra 401. de sier som regel at man kan gange røreffekt med 2, stemmer også med mine erfaringer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Trenger effektforsterker med varm lyd

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva er det du er fornøyd med/misfornøyd med i det oppsettet du har nå?
    Da jeg laget denne tråden, så ville jeg beholde surround-mulighetene, og samtidig forbedre lyden ved tokanals musikk.
    WAFen har jeg overhodet ikke tatt hensyn til, så jeg har innredet stua etter hva som er best for surround-lyden.

Nå begynner jeg derimot å se meg litt lei på at stua ser "bomba" ut, og ikke vil jeg flytte møblene heller når det da vil gå ut over lyden. Jeg liker ikke kompromisser nei :wink:

Dermed har jeg bestemt meg for å gå tilbake til et tokanals anlegg.
    Jeg mistrives ikke med den lyden jeg har idag, men jeg vil gjerne ha noe bedre når jeg først skal bytte. I tillegg synes jeg lyden mangler litt sjel, eller hva jeg skal kalle det. Det engasjerer ikke så veldig mye å høre på musikk slik det låter nå.

Jeg er altså ute etter en forsterker (pre + effekt, eller integr.) som forhåpentligvis kan gi meg enda mer glede over CD-platene mine enn det min nåværende Rotel-kombo kan gi meg.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål som noen kanskje kan svare på:

Hva vil det si at en forsterker kjører ren klasse A opp til 20 W og at den deretter går over til AB?

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Total Harmonic Distortion (forvrengning). Det er en av ulempene med rørforsterkere.
    Varierer ikke det litt da Snickers? Har ikke hørt mange rørforsterkere men de jeg har hørt har vær knallbra som f.eks Antique Sound Lab :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville tatt å sett på www.lcaudio.dk det er sinnsykt bra effektforsterkere!! får til og med mine ht til å spille bedre.. 8)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVtorget har litt hikke idag :wink: så den viser ikke min siste annonse, men hvis noen er intr. i en RB-985 effektforsterker så ligger den her.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En Tandberg TR-1000 har god kontroll kombinert med gammeldags varme, nesten som en rørforsterker. Lett å finne brukt i Norge.
    Se Tandberg-trådene - den er driftssikker etter en sjekk hos tekniker.

Så får man en fin FM-tuner på kjøpet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du da på å bruke forforsterkerdelen? For alene er den vel ikke kraftig nok til å drive ht-ene mine? Den er vel på 35 W eller no.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det kan lett misforstås, siden vi snakker så mye om gamle apparater som forforsterkere.

Men her har vi en virkelig perle som er i stand til å drive høyttalere direkte. Tandberg TR-1000 er på 2x50 W i 4 ohm og 2x38 W i 8 ohm. Og den har god kontroll, selv ble jeg forbløffet over hvor godt den tok tak i mine KEF Q 35 og Q 55 høyttalere, selv om de gamle forsterkerne ofte trives aller best med lettdrevne lukkede systemer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen skal jeg og prøve et litt eldre sett bestående av EC1 og AW-100. Selger ønsker 5k totalt. Det er nok ikke drømmeopsettet, men kan kanskje fungere midlertidig?

Jeg skulle gjerne lagt litt mer penger i ny forsterker, men det må nok vente noen måneder til. En ny Shanling CD-T100 ble hentet i går, så nå er sparekontoen litt slunken :wink:

Jeg har også lurt litt på Vincent, men jeg har aldri hørt Vincent selv... Bare lest at den muligens er noe "spiss" i diskanten?

Håper dere kan komme med noen innspill, for nå lengter jeg etter å få hørt på musikk igjen

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •