Surround kontra stereoforsterker..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround kontra stereoforsterker..

Newbie her...

Spørsmål: Hvis jeg kjøper en integrert stereoforsterker til, si ca 20 k,
    hva må man da opp i i pris for å få lignende kvalitet på en surroundforsterker... :shock:
    Grunnen for spørsmålet er at jeg vel spiller musikk ca. 90% og ser film 10...Men er litt interessert i surroundanlegg også da.
    Spørsmålet er vel kanskje litt hypotetisk, men håper noen kan gi meg noen svar!
    P.S. Hvordan er Thule surround forsterkere?? Det var vel en som tiltalte meg når jeg leste om den. Dette var en 350.

Mvh

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt stereoanlegg vil være bedre enn et halvdårlig surround anlegg.
    Har ikke hørt allverden av surroundforsterkere i 20k klassen, men de jeg har hørt har gode musikalske egenskaper.

Du kan jo evt. kjøpe deg en surround pre. og bygge ut i fra den, men dette er en løsning som fort kan bli kostbar.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det korster ikke så "veldig" mye mer å bygge 5 kanaler.... men det er dyrere.

Ta eksempel fra Primare:
    2-kanals forsterkeren: 12000,-
    5-kanals forsterkeren: 20000,-
    Disse forsterkerne er tilnærmet like, bortsett fra at 2-kanaleren har balansert drift... De siste 3 kanalene koster deg ganske mye mindre enn de 2 første koster. Ytelsen er den samme. Slik er det på mange komponenter.

Personlig gikk jeg først for en surround pre. Deretter satsat jeg på frontkanalene og spedde på med andre, mindre gode, høytalere til center og bak. Disse trenger sikkert også mindre og rimeligere forsterker. Dette er selvfølgelig ikke optimalt, men økonomisk fornuftig hvis du ikke ser så mye film. Du kan ikke satse på like høytalere hele vei rundt dersom du primært skal bruke det til musikk. Det er uansett bedre med en center når du ser film, fremfor å ikke ha det.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Gjorde selv en test igår med stereo forsterker til 11k mot min egen surround til 15k.

Det er godt mulig at jeg har dålige ører :roll: , men hørte nesten ikke forskjell i stereo når kalibreringen var kjørt på min AX5ai i stereo mot denne forsterkeren. Den skulle vistnok være svært god.
    Eneste forskjellen var en litt klarere diskant og en liten aning "rundere" i lydbilde. Hvis Pioneeren sto i "Direct" var forskjellene mye større, da va den andre klart bedre.

Denne testen ble gjort på mitt utstyr ilag med en kompis som er musiker, begge slet å retferdigjøre prisforskjellen.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet nylig forsterker. Selv om den nye er merkbart bedre, så kan jeg godt forstå at folk ikke kan rettferdiggjøre prisforkjellen. Det er et vanlig "problem". Det spørs rett og slett hvordan du prioriterer pengene dine...

Om det lønner seg å satse på stereo eller flere kanaler hander i bunn og grunn om prioriteringer og bruksområde. Det koster ikke like mye per kanal dersom du går for flere enn to. De to første er uansett de dyreste.

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det korster ikke så "veldig" mye mer å bygge 5 kanaler.... men det er dyrere.

Ta eksempel fra Primare:
    2-kanals forsterkeren: 12000,-
    5-kanals forsterkeren: 20000,-
    Disse forsterkerne er tilnærmet like, bortsett fra at 2-kanaleren har balansert drift... De siste 3 kanalene koster deg ganske mye mindre enn de 2 første koster. Ytelsen er den samme. Slik er det på mange komponenter.

Personlig gikk jeg først for en surround pre. Deretter satsat jeg på frontkanalene og spedde på med andre, mindre gode, høytalere til center og bak. Disse trenger sikkert også mindre og rimeligere forsterker. Dette er selvfølgelig ikke optimalt, men økonomisk fornuftig hvis du ikke ser så mye film. Du kan ikke satse på like høytalere hele vei rundt dersom du primært skal bruke det til musikk. Det er uansett bedre med en center når du ser film, fremfor å ikke ha det.
    Vil bare si at en veldig god senterkanal og effektforsterker er bra for film, det er jo tross alt den som gjør mest :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk en rimelig reciever til surround. Bruk pre out til frontene, og send signalet til en stereo forforsterker med såkalt prosessorinngang. La så et effekttrinn av god kvalitet drive frontene. Du kobler videre selve signalkilden analogt inn på forforsterkeren, og lar surroundprosessoren i recieveren dekode signalet fra en DVDspiller.

Du kan da begynne med stereo og legge til surroundrecieveren senere.

Av fortrinn er Densen et godt alternativ. Jeg er usikker på om EC har slik prosessorinngang, men de har gode preamper i prisklassen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thule IA350B. :P Har den, selger ikke. :twisted:
    Dette er en analog multikanals forsterker, altså med 5.1 inngang og 5 forsterkere på hver 125 watt.
    De andre inngange, cd, aux, tape, cd balansert og tuner er 2 kanals med 2 x 350 watt.
    Den har ikke konvertere innebygget, så du må bruke 5.1 analog utgangen fra en dvd spiller.
    Skal du ha en ny Thule idag kan du se på hifiklubben, den nye Sphere serie fra Thule er interessant for dig tror jeg.....

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skitt i sooround sats heller påengene dine på stereoppsett..)

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround er artig til sitt bruk det, for all del, men personlig synes jeg ofte det kan bli veldig slitsomt. Sitter og ser film på normalt volum, så kommer en action scene og det blir forferdelig høyt. Man skrur ned volumet, for så å måtte skru opp igjen når actionscenen er ferdig. Er jo vannvittig kult en gang i blant, men til vanlig filmtitting så foretrekker jeg faktisk vanlig stereo, men så har jeg heller ikke det store forholdet til film. Nå har vel noen av surround forsterkerne en slags "dempe" funksjon som gjør volumforskjellene litt mer behagelige.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg først og fremst er et problem i de lavere prisklassene, der anlegget ikke er i stand til å gjengi lydsporet på en skikkelig måte...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten det, eller et veldig dårlig kalibrert anlegg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active thomand3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt mulig. Har ikke allverdens av erfaring på surround fronten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    logisk, alle de siste receiverne har 7kanaler, ikke 2. i tilegg har de radio, dekodere og flust av inn/ut.
    komponentene gir lyden, og komponentene koster ikke mindre i en receiver enn om man putter de i en stereoforsterker.
    så en stereo til halve prisen vil nok "alltid" vinne lydmessig.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med einis her.
    Det er jo logisk at et stereo anlegg har bedre komponenter enn et likt priset surround anlegg. I et stereo anlegg bruker man samme penge sum på 2 høyttalere som 5 i et surround anlegg, samme på forsterker siden, 2 kanaler mot 5 kanaler. Så det sier seg selv at det blir brukt bedre komponenter og materialer i et stereo anlegg kontra et likt priset surround anlegg.

Men kommentarer som "skit i surround, sats stereo" blir allikvel helt feil. Alt har med prioriteringer å gjøre, og hva du planlegger å bruke anlegget på.

Selv synes jeg at man innen et begrenset budsjett får best resultat ved å investere i et skikkelig stereo anlegg, kanskje en ekstra sub i tilegg for å få litt mer "kino følelse" på film..

Egentlig syns jeg du bør ta deg en tur på en eller annen hifibutikk og sammenligne et stereo anlegg med et likt priset surround anlegg. Da finner du selv ut hva som passer best for deg...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem ikke at det som regel bare er én trafo uavhengig om det er to eller syv kanaler, og surroundreceivere generelt produseres i langt større kvanta enn stereoforsterkere, noe som gjør sitt for prisen. Jeg kan heller ikke tro radiodelen i de fleste receivere koster mange kronene, men det skal jeg ikke uttale meg altfor skråsikkert om.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dekodere og radio koster nok betydelige millioner i det lange løp.
    men hvordan har du det til at surroundreceivere produseres i langt større kvanta enn stereoforsterkere?

det er også en trafo i en stereoforsterker, hva de brukes i burde da ikke ha noe å si på innkjøpsprisen.

utgangene på de fleste receivere begynner mer å mer å ligne på et lite pci datakort. ynkelige greier...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ynkelig? Er det gjennomtenkte og godt sammesatte komponenter fungerer det aldeles fortreffelig. Filmopplevelsen blir særdeles fattig i stereo, sammenliknet med et skikkelig flerkanalsanlegg.

Når det gjelder kvaliteten på stereoforsterkere kontra surroundreceivere så tror jeg det er omtrent det samme. Det finnes mye bra utstyr i begge "leire", men gudbedre så mye dårlig som finnes også. Ta en tur på Elkjøp så finner du sikkert like mye elendige stereoforsterkere som surroundreceivere.:wink:

PS: Jeg sier ikke at stereo ikke kan fungere, men at opplevelsen ikke på noen måte kommer opp mot den fra et godt sammensatt surroundanlegg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    einis: Når så du sist en stereoforsterker på Elkjøp eller Ekspert? Selv butikker som HFK og HFC har et betydelig større utvalg surroundprodukter enn stereo. Selvsagt er det en trafo i surroundreceiveren, og det har ingenting å si for innkjøpsprisen, det er hele poenget. I stereo driver den da bare to kanaler, og er like strømsterk som en stereoforsterker i samme størrelse? Og til eksempelet ditt; banker en Rotel RA-03 en Arcam AVR300 i stereo?

Helt enig med Gorm. Hvis man skal velge stereo er det for å prioritere musikk, ikke film. Et sub/satellitt-system kan funke ypperlig til film det. I den spede begynnelse brukt jeg et slikt sett fra Logitech, og filmopplevelsen var iallefall for meg betydelig større enn fra bokhyllehøyttalerne jeg brukte til musikk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    veil. pris på avr300 er 15998,-