Er ikke 13A sikring nok?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er ikke 13A sikring nok?

Jeg har akkurat fullført et prosjekt med noen dynabel elementer og skulle fyre opp PA forsterkeren min for første gang.. Det er en 13A sikring til soverommene her og jeg koblet ut alt annet utstyr og alikvell så gikk sikringen.

Jeg prøvde å holde sikringen oppe når forsterkeren kom på og det kom en gnist ifra sikringsskapet ,men fortsatt ville ingenting på.

Er dette snakk om en defekt PA forsterker eller er det sikringen som er for liten?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker slik, at det er noe "fuck" med forsterkern som kortslutter noe der. Tviler på at forsterkern snapper en 13A sikring uten at noe er feil.

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Er ikke 13A sikring nok?

Sitat Opprinnelig postet av CFD

Er dette snakk om en defekt PA forsterker eller er det sikringen som er for liten?

Ryker sikringen i det du slår på ampen ? Med en gang liksom ?

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det e vel lite sansynelig at ampen trekker mer enn 3000W i oppstartstrøm, men uansett så skal sikringen tåle litt før den hopper ned, sikkert noe gale med forsterkeren.

Du kan jo altids prøve den i ett annet rom å se om det funker

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vere forsterkaren som trekker for mykje i start fasen og. Hadde store problem med å få min 218 til å starte når den hadde vert avskrudd. Men min Rotel RB 1090 hadde eg ingen problem med... :?: :roll:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikringen har en liten induktiv transientutløser. (En liten elektromagnet som løser ut sikringen). Sett i forsterkeren, slå den på, gå til sikringsskapet og vipp opp sikringen så er du i gang. Dersom det er noe i veien med forsterkeren vil hovedsikringen gå, eller så vil sikringen sprette tilbake når du slipper den. Er du redd for å gjøre dette kan du la noen holde øye med forsterkeren samtidig som du slår den på med sikringen.

Min gamle 180-watter feide av 16A-sikringern så det stod etter så dette er ikke noe unikt fenomen. Kondensatorer og ringkjernetrafo betyr mye strøm i starten. 3000VA er nok en del mindre enn hva som trekkes maksimalt i startøyeblikket.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorene skal jo lades opp og dette krever jo sitt. Jeg tror faktisk denne er defekt siden sikringen spretter ned rett etter at jeg slipper den. Strømmen kommer ikke på (selvom sikringen blir holdt oppe så det må nesten være kortsluttning siden strømmen alltid tar den enkleste veien(minst motstand)

Dette var kjedelig.. Når man har gledet seg til å få liv i subbene sine såpass lenge også blir det ikke noe lyd :/

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorene skal jo lades opp og dette krever jo sitt. Jeg tror faktisk denne er defekt siden sikringen spretter ned rett etter ....

Dette var kjedelig.. Når man har gledet seg til å få liv i subbene sine såpass lenge også blir det ikke noe lyd :/
    Prøv den på en 16 Amp kurs så vet du hverfall om det er noe med ampen..så tar du det derfra :wink:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet den på en 16A kurs og da fungerte den fint ,men det er litt kjedelig at en 13B sikring ikke skal være kraftig nok.

Vi har kun B sikringer i huset vårt og B er desverre for raskt. Jeg snakket med de som eier huset og de godtok ikke at jeg byttet sikringer så da er jeg i en vanskelig situasjon. Selvom jeg kunne få en elektrikker til å bytte sikring (kjenner flere så de gjør det sikkert gratis)

Får nok videreselge den på QXL eller andre steder :cry:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller sleng inn en softstart.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gjør jeg dette? Forsterkeren har ikke softstart.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at disse har en ferdig krets for softstart:

www.lcaudio.dk

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro om Brenda har soft-start?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet den på en 16A kurs og da fungerte den fint ,men det er litt kjedelig at en 13B sikring ikke skal være kraftig nok.

Vi har kun B sikringer i huset vårt og B er desverre for raskt. Jeg snakket med de som eier huset og de godtok ikke at jeg byttet sikringer så da er jeg i en vanskelig situasjon. Selvom jeg kunne få en elektrikker til å bytte sikring (kjenner flere så de gjør det sikkert gratis)

Får nok videreselge den på QXL eller andre steder :cry:
    13A sikringer brukes gjerne for å "oppgradere" 10A-kurser uten å bytte ledninger. For at det skal være forskriftsmessig skal det da benyttes raske sikringer. Så det er ikke BARE å bytte til 13A tregere sikringer. Tipper kursen er tynet så langt det går...

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmas-
    det e vel lite sansynelig at ampen trekker mer enn 3000W i oppstartstrøm, men uansett så skal sikringen tåle litt før den hopper ned, sikkert noe gale med forsterkeren.

Du kan jo altids prøve den i ett annet rom å se om det funker
    vet ikke helt om det. jeg sliter med at sikringen går når jeg skrur på min Rotel RB-1080 hvis dusjen blir brukt samtidig (noe kødd med varmtvannstanken), spiller anlegget før og mens jeg dusjer så funker det som bare det...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    13A sikringer brukes gjerne for å "oppgradere" 10A-kurser uten å bytte ledninger
    Er slutt på dette etter NEK 400:2002. Maks. 10A på 1,5mm2 kabel

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    13A sikringer brukes gjerne for å "oppgradere" 10A-kurser uten å bytte ledninger
    Er slutt på dette etter NEK 400:2002. Maks. 10A på 1,5mm2 kabel
    Er du sikker på dette. En kompis fikk dette gjort i forrige uke av elektrikker.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på dette. En kompis fikk dette gjort i forrige uke av elektrikker
    150 % sikker. Er ikke alle elektrikere som kan forskrifter :wink:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff.. Er litt bortkastet å ikke kunne bruke 13A sikringer når ledningene tåler det. Jeg har en "gammel" NEK400 ifra 2002 som jeg stoler på ,men trodde ikke det hadde kommet såpass store forandringer. Det å legge nye ledninger er nok uaktuelt :/

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff.. Er litt bortkastet å ikke kunne bruke 13A sikringer når ledningene tåler det. Jeg har en "gammel" NEK400 ifra 2002 som jeg stoler på ,men trodde ikke det hadde kommet såpass store forandringer. Det å legge nye ledninger er nok uaktuelt :/
    Poenget er jo at ledningene IKKE tåler det :wink:

Du har for øvrig den nyeste NEK'en, men du må ikke lese i tabellene for strømføringsevne for kabler. § 533.2 (side 210) gjelder for kabler med "små tverrsnitt" som er tom. 4mm2. Denne paragrafen overstyrer tabellene om strømføringsevne.

Det jeg seff glømte å si var at maks. 10A kun gjelder for 1,5mm2 lagt skjult i vegg. For 1,5mm2 lagt åpent på vegg, så kan man montere 13A sikringer. Flesteparten har jo ledningene skjult i vegg, så jeg tenkte automatisk på dette da jeg svarte tidligere i tråden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •