"Kvitring/skvatring" i diskanten ved PLII ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Kvitring/skvatring" i diskanten ved PLII ?

Jeg har en Arcam AVR300, og når jeg har lyden som PLII fra f.eks. TV, blir det en "kvitrelyd" fra diskantene dersom jeg legger øret inntil.
    Det er jo ikke egentelig merkbart om man ikke går tett inntil, men tenkte at dersom det gikk an å få gjort noe med det, hadde det bare vært en fordel.

Men beror det på selve kretsløpet som omformer stereosignalet til surround? Er det bedre på andre receivere i så fall?

Dersom jeg setter receiveren til Stereo, forsvinner "kvitringa", og når den står i PLII er det kun i surround og fronthøyttalerne det forekommer, altså ikke center.
    Har ikke testet om dette skjer ved digital surround - burde kanskje ha gjort det før jeg skrev dette innlegget men...

"Kvitringa" høres litt ut som fuglekvitter, eller den slags forvrengning man kan få på gamle analoge radioer når man nesten er tunet inn på rett kanal.

Forvrengningen arter seg slik at den 'følger' snakkingen til de på TV: når de snakker, blir det tydligere, når de stopper å snakke, blir den nesten borte.

Har to strømrensere fra LCAudio koblet til totalt nå, og dette fjernet forøvrig et lite brum-problem jeg hadde, så jeg tror ikke innstråling eller strømnettet er problemet akkurat nå. Som sagt er ikke ulydene der ved Stereo. Vet ikke hvordan det ligger an i f.eks. Dolby Digital.

Spørsmålet er vel om dette er en vanlig bi-effekt ved PLII(x)?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... En stund siden jeg skrev dette...

Ingen som har vært borti dette? Noen som gidder å sette på TVen eller noe annet i stereo som PLIIx og legge øret inntil diskanten på surroundhøyttalerene og se om de har samme forvrengning? Kommer tydeligst frem når det er dialog.

Samme forvrengning er forresten der også i Neo6.

Ikke at det er noe stort problem, jeg bare lurte på om det er normalt/vanlig.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Hei John P. Det er visst noen som har erfart det samme problemet i PLII og Neo6 modes, og det kommer visst av at disse systemene koder om et komprimert stereosignal til surround, og dette fører til denne 'skvatrelyden' i surroundkanalene.

Her finner du en tråd om dette, og en sannsynlig forklaring.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å - tusen takk John P.

Hva skulle jeg ha gjort uten deg!

Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Laber respons

He he he he :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Utrolig bra...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •