Midgard Effekforsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 72
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, må nesten le litt av hvordan en slik diskusjon utvikler seg

Forsterkerne:
    De skifter navn fra PowerMaster til Oberon. Det er flere grunner til det, men den utløsende var for å ungå konflikt med TaraLabs som eier EAD. (Amerikanere elsker rettssaker, men det gjør ikke jeg.)

Kabinettene skal produseres i en ekstrudert profil. Norge er stort på ekstrudering, trodde jeg... Men når tyske bedrifter sier: Ja, den kan vi lage, men den blir ikke billig, Norke sier: Nei, den der blir nok ikke så lett å få til nei, og de kinesiske sier: Klart vi kan! Den der er ikke vanskelig. Hva slags finish vil du ha? Da er valget enkelt.

Vi kjøper internkablene i Norge, høyttalerterminalene i Kina, de øvrige kontaktene i Tyskland, selve innmaten lages i Danmark, føttene skal trolig extruderes i Norge, skruene blir kjøpt i Sverige, og spesialbehandlet i Tyskland, men alt blir satt sammen i Rakkestad, og når monteringen av de nye blokkene starter blir det i et moderne produksjonslokale med moderne lager da jeg ikke orker tanken på å ha slike verdier i mitt eget hjem. Det vil si at alle kabler, kontakter, skruefester osv osv blir kvalitetstestet. Videre blir alle forsterkere funksjonstestet, lyttet til og sjekket visuelt før de pakkes klare til utsendelse. Alle forsterkere blir derfor produsert i Norge selvom vi også er avhengige av underleverandører på lik linje med andre produserende virksomheter.

De nye forsterkerne en nå klar til produksjonsstart, og i Kina er de akkurat ferdige med sin årlige ferie etter den kinesiske nyttårsfeiringen. De første kabinettene vil bli sendt med ekspressfrakt for at vi skal komme i gang så snart som over hodet mulig. Imidlertid er vi avhengig av at prøvene er i tråd med de forvengningene vi har, og jo fler prøver som må lages jo lenger tid vil det ta. Siden alle delene er "montert sammen" virtuelt (i unigraphics) regner vi med at vi kan godkjenne første prototyp og starte ekstruderingen umiddelbart etter det. Det er nå mange små faktorer som kan forsinke oss, men det ser lovende ut nå og planen er at vi leverer de første forsterkerne i begynnelsen på mars.

De vil bli solgt til samme pris direkte fra oss som via forhandlere. Dette fordi vi etter hvert ikke kommer til å ha kapasitet til å selge direkte, og derfor er avhengige av forhandlernettet i de ulike landene. Alle som ønsker å forhandle om en bedre pris må derfor gjøre dette hos en forhandler. Av de forsterkerne vi produserte opp før nyttår er ca halvparten solgt gjennom Stereofil. De forsterkerne som har blitt solgt til private har blitt solgt til samme pris. I de områdene der vi er representert med forhandler som satser på våre produkter vil kunder bli henvist til forhandler.

Forsterkerne skifter som sagt navn til Oberon og endringen vil se ut slik:

PowerMaster 130 = Oberon 2.1
    PowerMaster 250 = Oberon 4.1
    PowerMaster 600 = Oberon 6.1

Den planlagte 100-watteren blir et stereotrinn i samme kabinett som de øvrige. Den vil trolig hete Oberon 1.2

Prisene blir de samme, men forsterkeren må ansees som kraftig oppgradert i forhold til PowerMaster. Kabinettet som i dag veier ca en halv kilo vil øke til omkring 4,2kg. En ferdig Oberon 6.1 vil veie ca 7 kg mot dagens ca 3 kg. Frontplata blir 10mm tykk i børstet aluminium med en helt spesiell sølveloksering. Selve kabinettet og bakplata blir for det meste ca 5mm tykt og i sorteloksert børstet aluminium. Det blir et helt nytt nettinntak med en bryter som er lettere å betjene, samt lettere å se om er av eller på. Det blir nye terminaler, og føttene blir av en type syntetisk gummi som vil dekke seg i hele kabinettets lengde. Dersom forsterkerne stables styres føttene automatisk inn i to spor på oversiden av den underste forsterkeren slik at de blir stående rett over hverandre. De som har PowerMaster vil få tilbud om gratis oppgradering til Oberon så snart den første produksjonen av Oberon er ferdig.

For de som savner annonser, bilder m.m. kommer det så fort vi har noe å fotografere.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at dette høres fristende ut.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komer Oberon´ene til å ha samme standard bredde (43,5cm) som andre komponeneter slik som dvdspillere, recievere osv.?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fram til å teste 1.2, kan tenke meg noe slikt vil egne seg på Cobaltene mine. Hvorfor Oberon forresten? Hadde det ikke vært mer passende med et mer norrønt navn?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Komer Oberon´ene til å ha samme standard bredde (43,5cm) som andre komponeneter slik som dvdspillere, recievere osv.?
    De blir ca 21 cm brede slik at 2 blokker passer side om side inn i et vanlig rack.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Ser fram til å teste 1.2, kan tenke meg noe slikt vil egne seg på Cobaltene mine. Hvorfor Oberon forresten? Hadde det ikke vært mer passende med et mer norrønt navn?
    Hvilke Cobalt har du?

Oberon er vel ikke så veldig norrønt, men det er så mye som er brukt. Det er viktigere å ha noe litt eget. Jeg syntes det hadde en fin klang, samtidig som det på mange måter gir meg assosiasjoner til noe stort og mektig. Jeg tror navnet kan fungere bra i ulike andre land også.

Oberon er egentlig en liten måne, men som i stor grad er med på å styre klimaet på en av kjempeplanetene, Uranus. Oberon er den av Uranus store måner som befinner seg lengst unna selve Uranus. Ved første øyekast ser Oberon ut som om den er like stor som Umbriel, men sjekker man nermere viser det seg at den er en god del større. Det var derfor mange ting her som ga meg "de rette assosiasjonene".

Oberon er også navnet på kongen av feene og mannen til Titania i Shakespeares "Midsummer-Night's Dream".

Inne i alt dette er det mange kule navn med morsomme assosiasjoner både gjennom navnet og historien bak.

Litt gøy er det når jeg i min søken fannt følgende:

Careful pronunciation may be necessary to avoid embarrassment; say "YOOR a nus" , not "your anus" or "urine us".
    Link: http://www.nineplanets.org/say/uranus.au

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvilke Cobalt har du?
    816S. Navnet er knall det, det bare slo meg som litt uMidgard. :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt de høyttalerne. Imidlertid har jeg ikke hørt forsterkeren ennå heller da :lol:

Jeg ser for meg priser helt ned i rundt 5k, eller kanskje enda lavere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss uinvidde, hva er egentlig prisene på:

PowerMaster 130 = Oberon 2.1
    PowerMaster 250 = Oberon 4.1
    PowerMaster 600 = Oberon 6.1

Det var Oberon 1.2 som lå på ca. 5k?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta blir jævli bra! Og så kommer OBERON til å passe bra sammen med HELICON for min del - de går hånd i hånd :wink:

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gimmi gimmi.. spent på om den rimeligste vil slå ann :?:

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kommer ikke med alternative farger til frontplatene altså? Hadde håpet på noen sorte... :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge de er å få i enten aluminium (helst børstet sådan) eller svart spiller det ingen rolle for meg - farger er bare tull.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har muligens fulgt dårlig med i timen, men -er disse forsterkerene balanserte?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Detta blir jævli bra! Og så kommer OBERON til å passe bra sammen med HELICON for min del - de går hånd i hånd :wink:
    De spiller helt RÅTT sammen med Helicon

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt rykter om det ja, og gleder meg som en femåring halvveis ut i julemiddagen!

Vil det komme enda kraftigere utgaver enn 600 watt, forresten? Da vil jeg isåfall vente på det...

Bang-Olufsen benytter jo selv noen ICE-moduler på 1000 watt i Beolab 5 blant annet - og det er bare for å drive et av basselementene! (Tilsammen, i en enkelt Beolab 5, er det hele 2500 digitale ICEpower-watt!!)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Jeg har muligens fulgt dårlig med i timen, men -er disse forsterkerene balanserte?
    Det er vel det i og med at det så vidt meg bekjent kun er balanserte innganger.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil det forresten si at kabinettene får en ekstrudert profil?

Og var det bare KABINETTENE og ingen ting annet som ble produsert i Kina?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cocazulu
    De kommer ikke med alternative farger til frontplatene altså? Hadde håpet på noen sorte... :wink:
    Det blir fortsatt løse fronter. De vil i første omgang komme standard i sort.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Bang-Olufsen benytter jo selv noen ICE-moduler på 1000 watt i Beolab 5 blant annet - og det er bare for å drive et av basselementene! (Tilsammen, i en enkelt Beolab 5, er det hele 2500 digitale ICEpower-watt!!)
    De bruker samme modulet som sitter i Oberon 6.1. Det leverer 600W RMS@8 ohm, 1000W RMS@4 ohm, 1200W RMS@4 ohm 1% THD eller noe.

Peak effekt er på ca 4,8 kW.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •