Brumme lyder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Brumme lyder

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brumme lyder

Har helt siden starten slitt med brumming i anlegget mitt. Forsterkeren min er en HK AVR65 RDS. Har testet denne nå helt uten signalkilder, kabler liggende helt separat og med forskjellige høyttalere og kabler. Hele tiden får jeg denne brumme/transformator lyden. Har også flyttet forsterkeren rundt i huset og en tur til en kompis. Samme symptomene overalt. Brummingen er værst på de tre fremre kanalene. Denne lyden blir også mye verre (så ille at det ikke er mulig å ikke høre det) når anlegget har stått på en stund/blitt brukt en stund. Det er også mulig å høre en "kneppelyd" når man stiller på volumet. Brummingen endrer seg ikke ved justering av volum, konstant lyd som går opp og ned som det passer seg.
    Har hatt oppe lokket og tatt en titt inni og ser at det er et område på kortet som kan se ut som det blir utsatt for litt for mye varme. Men så skal det sies at jeg ikke har særlig peiling.

Dersom noen har anelse om hva dette kan være og om det er mulig å få ordnet er jeg takknemlig for alle tips !

BlaBla

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilsøking nummer: Er anlegget på noen måte koblet til kabelTV? Går det noen ledninger fra videospiller/tv til anlegget?

Hva utstyr er det du bruker?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget står ikke koblet til kabel utstyr. Har testet forsterkeren ved å kun ha høyttalerne (Dali 8008) koblet til ved hjelp av noen Tara Labs kabler (kjøpt for noen år siden, hageslange tykke, husker ikke om det står noe på de). Har testet med andre høyttalere av dårligere kvalitet og andre kabler men med samme resultat. I det man skrur på forsterkeren så kommer det en brummelyd som i løpet av 1-2sek går over i en svakere brummelyd. Lyden forsvinner ikke ved å trykke på mute heller.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forsterkere har en viss støy. Denne oppfattes somregel som susing/brumming når du legger øret bort til høytaleren. Noen produkter har litt mer, som gjør at det er litt mer hørbar og kanskje litt mer irriterende. Min gamle Technics reciever hadde f.eks. dette problemet. Det var det ikke noe å gjøre med, for alle produktene var slik. Jeg vet at bl.a. NAD er plaget med dette, men det gjelder ofte for mange billige produkter. Endel dyrere har også endel støy, men det kommer også litt an på hvor du bor etc. (hvor mye støy det er i strømnettet).

Varierer støyen noen når du tester den på forskjellige tider på døgnet??

Dersom støyen er veldig (noe du gir inntrykk av) tror jeg heller at det er noe galt med produktet. Du bør høre med forhandler og få den overhalt...

Hvilket produkt er det snakk om?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke støyen varierer noe særlig med døgnets tider. Som skrevet over dreier det seg her om en HK AVR 65RDS. Er kjent med at forsterkere har en viss egenstøy, men synes denne har mer enn "litt" egenstøy. Man trenger ikke legge øret borttil høyttaleren for å høre det.

Det blir mye mindre støy i høyttalerne dersom jeg tester de på et 8 år gammelt kompakt anlegg. Synes dette er litt merkelig.

Som sagt er det ikke hvit støy som er problemet men støy som den man hører fra en transformator. Bør kanskje levere den inn for overhaling, men vet ikke om det er verdt pengene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har brukt opp garati-/reklamasjonstiden så er det kanskje ikke vits å levere den inn. Jeg vet ikke. Tror ikke det er noe du kan gjøre selv for å fikse dette problemet.

Du får underøke pris første.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har du ikke spesifisert hva slags overføring du har brukt mellom kilde og selve Receiveren. Det var utrolig mye støy fra høytalerne når jeg brukte analog overføring Med digital ble det bedre så dette er kanskje verdt å prøve?

Dyre signaletkabler er også å anbefale hvis du må kjøre analog.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble vel støy når ingenting var tilkoblet bortsett fra høyttalerne, slik som han beskrev, så jeg tror ikke det er problemet. Kan det kanskje ha opstått en jordingsfeil i forsterkeren? Det vil gi ganske høy og brummende lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av de tidlige versjonene av AVR65 hadde mye egenstøy som hørtes ut som jordingsfeil. Det var noe dårlig kvalitetskontroll på fabrikken. Jeg hadde en slik, konstant brum i den ene kanalen.
    Hadde den til service tre ganger, første gang fant de ikke noe feil (men lyden var den samme), andre gang prøvde de å justere noen spenninger i forsterkerdelen, noe som gjorde at den slo seg av med en smell etter noen minutter. Tredje gang fikk jeg en helt ny forsterker som var OK...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som polkalizer sier så er det brumme lyder uten signal kilder koblet til, så problemet ligger ikke her. Har også alltid kjørt lydsignaler fra DVD og Xbox digitalt.

Interessant å høre det du sier asdfteam. Var nemlig i kontakt med butikken flere ganger kort tid etter at jeg kjøpte forsterkeren, men de påstod hardnakket at denne brummelyden ikke var unormal. Det eneste som kunne hjelpe var et sånt "støyfilter" (eller hva det heter) på nettledningen til forsterkeren. Ung og beskjeden som jeg var hørte jeg på det de sa og hadde slått meg til ro med det fram til nå. Utrolig irriterende at jeg ikke kjørte på mitt den gangen. Når man ikke har så mye kunnskaper og møter personer som virker overbevisende i butikk har man en tendens til å høre på de. Noe jeg nå flere ganger har erfart "the hard way" ikke er lurt. Hør på deg selv er du i tvil om noe !

Takker for alle tips og nyttig info ! Får vel heller begynne å lete etter en ny forsterker. Var forsåvidt på tide uansett. Hadde egentlig håpet på å få et par tusen for sliteren, men samvittigheten min tillater ikke å selge denne nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på bruker-reviews på f.eks. http://reviews.iwon.com/pscAudioRevi...0_2718crx.aspx
    så ser man et tydelig skille mellom de som har fått et bra eksemplar, og de som har fått et med sus/brum/*protect*-feil.
    Min har ihvertfall fungert fint men jeg har tenkt å selge den når jeg bare får somlet meg til å legge ut annonse... Kjøpt Yamaha nå men savner fjernkontrollen fra HK'en med det kule blå lyset. :-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blabla
    Takker for alle tips og nyttig info ! Får vel heller begynne å lete etter en ny forsterker. Var forsåvidt på tide uansett. Hadde egentlig håpet på å få et par tusen for sliteren, men samvittigheten min tillater ikke å selge denne nå.
    Kjipt å føle seg lurt ja! Det er uheldigvis litt for mange selgere der ute som kanskje ikke alltid er like ærlige. Dersom dette er en vanlig feil på produktene, så bør i hvert fall forhandleren være klar over det.

Det kan hende at du kan få noen slanter for den fremdeles (om enn endel mindre). Så lenge du opplyser om problemet er det ikke noe uærlig med det! Kanskje noen føler at de kjapt kan fikse den...

Hvor gammel er den da? Om den er mindre enn 5 år gammel har du kanksje fremdeles endel rettigheter. All dyr elektronikk har 5 års reklamasjonsrett på ting som skal holde vesentlig lenger! Mulig du fremdeles kan levere den inn og kreve den reparert. Du kan i hvert fall undersøke det.

OT: Dette gjelder f.eks mobiltelefoner som koster over 2,5K. Noen som har hørt om en mobil som varer 5 år (ganske sykt)??

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Kjipt å føle seg lurt ja! Det er uheldigvis litt for mange selgere der ute som kanskje ikke alltid er like ærlige. Dersom dette er en vanlig feil på produktene, så bør i hvert fall forhandleren være klar over det.
    Jeg solgte et hovdekort som feilet hvis man brukte firewire porten i mer enn 30min. Jeg hadde aldri prøvd det og solgte selvfølgelig kortet (jeg hadde brukt det i 2uker før jeg demonterte det pga dårlige overklokkingsmuligheter.

Det endte med at jeg betalte selgeren kjøpesummen tilbake (utenom porto) også fikk han beholde et kort som fungerte helt ok(med unntak av USB og firewire)

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, jeg lurte på om du ikke kunne ta noen bilder av de som så ut til å ha blitt litt varmt? kan også være noe feil med kondesatorene, siden disse ikke "glater ut" nok spennigen til utgangene så kan det høres som brumm uansett volum nivå, det kalles rippel. Den støyen skal høres "bare" når høytalerne er tilkoblet og IKKE noe annet Det ser man lett med hjelp av en osiloskop. har du en link til spec/data?

mvh

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være 50hz brum ifra strømforsyning. Dette er ganske vanlig på noen forsterkere. Jeg ville åpnet forsterkeren og sett etter noen kondensatorer som buler. Hvis noen buler på dem så er det bare å bytte ut kondensatorern. Dette er ganske vanlig i billige PSU`er til datamaskiner ,men har ikke sett det så veldig ofte på dyre receivere.

50hz er somsagt en ganske dyp tone. Er tonen mer lys så er det nok alle frekvensene som slipper igjennom (vi hører toner rundt 2-4khz best så denne dominerer denne fine lyden)

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Kan jo være 50hz brum ifra strømforsyning. Dette er ganske vanlig på noen forsterkere. Jeg ville åpnet forsterkeren og sett etter noen kondensatorer som buler. Hvis noen buler på dem så er det bare å bytte ut kondensatorern. Dette er ganske vanlig i billige PSU`er til datamaskiner ,men har ikke sett det så veldig ofte på dyre receivere.
    CFD: en PSU til pc er av switch mode type, dvs at den største kondis er på primær siden og den er på ca 300mikrofarad/400v, ellers på sekundar siden er den største på ca 150/470 mikrofarad og max 16-18 volt... i en receiver er det en vanlig trafo med en brolikeretter og 2 stk kondiser på minst 4700mikrofarad og 30-70volt... disse buller ikke som i en PSU til pc, jeg har aldri sett det... men de lekker ut eller "sprekker" den stjernem som er på toppen av de, (de har også en overtrykks plastik plugg, som "løses ut" når elektrolyten blir for varmt) dette pga størrelsen på capasitansen.... skulle de "bulle ut" så kan de smelle ganske så kraftig hvis de får for høyt spenning... :wink:

har mer tro på at disse kondensatorene kan være "underdimensjonert" eller tørre.... siden feilen allrede var der fra den var ny. en "artig" bieffekt som du kan få ved å bytte ut disse kondisen er at hvis du setter større lytter så vil du få mer strøm tilgjengelig til utgangene... :roll: men da må du bytte ut flere deler... :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får tatt et bilde av innsiden i løpet av dagen. Har sjekket og gått over kondensatorene tidligere og fant da ikke noen som buler opp eller var sprukket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •