Manglende lyd i front right speaker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate [wcip]Angel sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Manglende lyd i front right speaker

Hei
    Jeg er nettopp kommet hjem fra en tur til Bergen og det første jeg merket var at jeg ikke fikk lyd på anlegget mitt. Jeg har en Pioneer VSX-D512 receiver og disse høyttalerne. Til dette anlegget har jeg koblet til PC, Gamecube, TV, Playstation2 og DVD-spiller. Needless to say, det er en del ledninger som går på kryss og tvers.

Jeg snakket med far på lørdags-kvelden og han prøvde å se tv på rommet mitt, men fikk ikke lyd. Jeg har aldri hatt bruk for tv-lyden (dvs lyd som kommer fra tv-stasjonene) fordi jeg aldri ser på tv, så jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle klare å prate han gjennom det. Han ga nok opp til slutt, og da jeg kom hjem sa han at han ikke hadde klart det. Men så iherdig som han er, så vet jeg at han har fiklet med fjernkontrollen i ca. 4 timer og fucket opp alt som er av innstillinger og dilldall.

Etter å ha fiklet litt selv (er ingen ekspert, hvis det skulle være noen tvil igjen om dét), så fikk jeg lyd tilbake på 4 av de 5 høyttalerne jeg har. Den eneste som ikke ville gi meg noe var front right speaker på surround-anlegget.

Jeg er rimelig sikker på at det ikke er ledningene det er noe feil med, men noe med oppsettet. Hva kan jeg gjøre for å få fikset dette, utenom å ta rubbel og bit fra hverandre og sette det sammen igjen (som ikke er noen garanti for at jeg hadde satt det sammen riktig og fått systemet til å funke igjen!)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Manglende lyd i front right speaker

Ingen lyd i det hele tatt? Kanskje far har fiklet med den ene kanalen og dempet volumet.......

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går an å justere hver kanal ja, slik at surround-opplevelsen blir mest mulig nøyaktig. Hver speaker har en desibel-teller som går fra 1-10 hvor man kan stille hver individuelle speaker opp og ned 10 hakk avhengig av hvor langt borte hver speaker er fra der seeren sitter, men bare fordi en høyttalers desibel-nivå ligger på 0, så betyr det ikke at lyden er helt borte, det betyr bare at det er ikke lagd på noe ekstra lyd fra den høyttaleren. 0 er utgangspunktet, så går man opp til 10 avhengig av hvor mye mer man trenger fra den kanten.

Bare for å være sikker, så sjekket jeg, og begge front speakers stod på desibel nivå 0. Jeg tok begge opp til 6 bare for å se om det skjedde noe med front left speaker, og det gjorde det ikke.

Ja, jeg har SKREVET FEIL i topic-tittel. Det er altså left speaker det er noe feil med.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. bare for moro skyld gikk jeg inn i volume control på PCen min og gjorde lyd-fordelingen skeiv. Jeg gjorde det slik at all lyden skulle komme ut av left speakers, dvs left front og back speakers. Men all lyden forsvant; til og med i back speakeren, der det kommer lyd, hvis jeg har sentrert lyden. Jeg vet ikke om dette nøtten lettere eller hardere å knekke.

Jeg plugget også inn headphonene mine i receiveren for å se om jeg fikk lyd der, og det gjorde jeg, både på left og right channel.

Nå sier spider-sansen min at det faktisk kan være ledningene mellom front left speaker og receiver som er fucked??

Men det skulle de ikke være. De funket fint før helgen (tror jeg). Merkelige greier.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har testa med en annen kilde enn pc´en? Siden du ikke fikk lyd i hverken venstre bak eller foran når du brukte den....

Ja du har sikkert testa.... må jo bare spørre. :wink:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet PS2'en. Ingen lyd i front left der heller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •