rørforsterker byggesett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rørforsterker byggesett

Hei, jeg er forholdsvis ny her på forumet. Av den grunn at jeg nylig har fattet interessen for lyd, og spesielt god lyd.

Kunne tenkt meg å bygget sammen en enkel rørforsterker for å ha muligheten til å oppleve den varme lyden rørforsterkere gir uten at jeg må legge ut mye penger for det.

Hva er prisen for et enkelt rørforsterker byggesett som har uteffekt rundt 10-20W ?

Med enkelt mener jeg enkelt å bygge. Jeg har ingen spesiell erfaring med elektronikk og hvordan komponenter påvirker hverandre.
    Jeg kan lodde og sette sammen komponenter samt at jeg skjønner å lese tegninger for printkort.
    Men å designe en forsterker og skjønne hvilke verdier som skal til for at ting skal funke, er en dimensjon jeg ikke vil begi meg utpå

Derfor må alt være komplett. Printkort og komponenter må ligge klart.

Kult om jeg får noen tilbakemeldinger på dette.. Ble litt hekta etter å ha sett "HIFI Dilerium" dokumentaren som gikk på NRK for en god stund siden.

ref: http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...c&start=15

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til informasjon er denne tråden feilpostet da den hører hjemme under DIY (Do It Yourself).

Det finnes en del kunnskap om dette her på forumet, men kanskje enda en del mer på HiFisentralen.

10-20 Watt får du i nær sagt alle prisklasser. Det som ofte skiller dem er rørtype, rørfabrikat, forsterkerteknologi, kvalitet på trafoer og andre komponenter, strømstyrke og en del andre ting.

Hvilken prisklasse hadde du sett for deg?

Hvilke høyttalere skal du drive med den?

Hva har du av utstyr ellers?

Snakker vi integrert eller effekttrinn?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke på at jeg feilpostet, beklager

Har søkt opp noe av rørforsterker-dialogene her på forumet, men føler ikke at noen tilfaller meg.

Litt vanskelig å si noe om prisklasse i å med at jeg ikke vet hva byggesett pleier å ligge på av budsjettklasse pris, men jeg får vel håpe på at det ikke blir noe særlig over 5000. Får jeg et rørforsterker-kit til 2500kr, så er jeg fornøyd nok jeg Da kan jeg eventuelt kjøpe et dyrere et om jeg føler for å oppgradere senere.

Angående høyttalere så er ikke de innkjøpt enda. Jeg har sett på B&W i bruktprisklassen 10000,- men jeg er ikke 100% sikker på om det blir såpass pris på frontsettet heller da jeg skal ha et 5.1 system i tillegg.

Jeg snakker integrert forsterker.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en god brukt transistorsak og et par høyttalere som er litt varme i klangen?

Jeg har forståelse om det å bygge en rørforsterker er en målsetning i seg selv, men er det klangen du er ute etter kan den også skapes med rett kombinasjon av transistor og høyttaler.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med å sette sammen en rørforsterker selv er vel halvparten av greia for min del. Jeg simpelthen elsker følelsen av å ha "skapt" noe selv.
    Samtidig syns jeg de gamle rørforsterkerne har sin sjarm

Fant en artikkel om en som har loddet sammen et byggesett til ca 5000kr her: http://www.home.no/turntable/ror.html

Men trenger litt fler innspill enn det som står nevnt i denne artikkelen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velleman har noen billige kits på rundt 10watt. tror audioaktøren er importør.

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jau

du kunne jo ha kjøpt en forsterker fra disse her
    Tube Amp Kits

jeg har kjøpt den på 16w mono og er utrolig fornøyd med den! er enkel og bygge og.

tips til oppgraderinger osv kan du finne i byggetråden min

"bygge combo rørforsterker fra scratch" her på forumet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja hold deg langt unna transistorforsterkere hvis du ønsker deg "rørlyd". En transistorforsterker/høyttaler-kombi med samme varme klang som en typisk god rørforsterker (ikke alle rør amps er "varme") vil lyde resonant og boomy - det er jo nettopp dette som gjør at interessen for rør-utstyr aldri har vært så stor som idag. Kunden vil ha BÅDE varme og klarhet (stramhet).

Ellers er det bare å besøke hifi-butikker og messer - der kan transistor-teknologi prøvelyttes i alle mulige kombinasjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om Ella eksisterer lengre, eller om den er noe vits i å vurdere?

Alternativ å vurdere:
    Kjøp en Music Angel og et nytt chassis (finnes noen chassis-varianter å velge i på nettet).
    Skru, og avlodd den ned i sine enkelte bestanddeler - og bygg den sammen igjen i det nye chassiet. Samtidig kan du evt. modifisere med nye/andre rør - lakkere trafocoverne, og ellers litt av det du finner her på forumet om denne.

Kan ikke si annet en at du har bygget den selv da.
    Billig blir det - og bra blir det - og du får en knallgod forsterker, helt ulik den alle de andre har.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er jo en problemstilling som må vurderes - et rørbyggesett til 5000 kr vil være dårligere enn en ferdigbygget Music Angel til samme pris.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja det er jo en problemstilling som må vurderes - et rørbyggesett til 5000 kr vil være dårligere enn en ferdigbygget Music Angel til samme pris.

Ingen garanti for det du
    tube4hifi ST70 page
    Har en oppgradert modell fra slutten av 60-tallet som Audiomix på HFS rangerer som en av de bedre han har hatt i hus. Samme ble av Gunnar Brekke (Fidelity) rangert som en av de 5 beste han har hørt Denne er en av mange som er basert på denne, men som jeg regner som en av de mest lovende utifra omtale.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •