Bassen endres mye ved bytte av large\small på senterkanalen.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassen endres mye ved bytte av large\small på senterkanalen.

Satt og lekte meg med nye høyttalere igår, og forsøkte å stille inn forsterker og å plassere høyttalere best mulig. (Fått nytt rack, serru..)

Men så skjedde det noe som jeg ikke kan tro er helt riktig.
    Når alle HT står som large låter det greit, men jeg syntes etter en stund at lyden var, hva skal jeg si, litt "kompakt eller tett". Vanskelig å beskrive.
    Litt for mye bass i senteren kanskje.
    Siden senteren er ett å gammel og frontene er nye, tenkte jeg at det kanskje hadde noe med saken å gjøre. De er ellers fra samme serie. Fattigmanns-quadral: Caerul-serien.

Så derfor prøvde jeg å sette senter til small. Da åpneet det seg opp noe, men bassen frontene ble betydelig svakere.
    Så satte jeg senter til none, og da ble bassen enda svakere. Det ble rett og slett helt blikkboks.

Frontene står som large hele tiden.

Dette kan da vel ikke være normalt... :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at sub står på i oppsettet?På Denonen jeg hadde tidligere måtte sub stå av for at all LF signal skulle gå til frontene,uavhengig om de var satt til small/large

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg bruker sub, men det høres ikke ut som om den innvirker noe.

Det er vel alltid slik at for å få LFE til frontene så må sub være av

De frekvensene det her gjelder er da de som ligger over LFE.
    Er ikke det 140hz eller noe der omkring?

Det er bassen i frontene som nesten forsvinner når jeg endrer senterkanalen til small eller none.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var bare et wild guess.Litt enklere å forstå hele problemet dersom du kan opplyse hva du har av utstyr?Forresten er det ulikt hvordan receiverne håndterer LF signalet.Marantzen jeg har leverer LF til frontene(large) også når sub er på
    Har du sjekket at oppkoblingen mot høyttalerne er rett(+-)?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surroundlyd er litt spesiell hvis man er vant til stereo. Senterkanalen får 60-70% av lydbildet (utenom LFE-kanalen), mens venstre og høyre frontkanal får bare 15-20% av lydbildet hver, og knapt nok det. Hvis man i tillegg i utgangspunktet har boostet senterkanalen litt, så vil enhver forskyvning av bass til andre kanaler svekke lydtrykket for disse frekvensene.

Er anlegget i utgangspunktet kalibrert med lydtrykksmåler?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja , alle HT har +\ - koblet riktig.

Forsterkeren er den uhyre anerkjente KODA AV3380 ops:
    (ja,den skal byttes ut med det aller første)

Det er nok ikke mange her inne som er eier av en slik.

Det er også slik at jeg mistenker at den ikke er helt god. Den spiller i og for seg godt nok. Rent og pent. Men den har ikke alle innstillings-mulighetene som jeg ønsker. Og den gir lite "trøkk", er jo bare 5X60w.

Og når det plutselig oppstår slike ting som nå, antar jeg at det er en mulighet for at forserkeren gjør en "feil" når jeg endrer størrelsen på senteren.
    Man må huske at frontene hele tiden står som large, og burde etter min mening ikke blitt påvirket av forandringen jeg gjør på senteren.
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke kalibrert med lydtrykksmåler.

Når du sier boostet, så antar jeg du mener justert bassen opp på senterkanalen.
    Nei det har jeg heller ikke gjort. Det er noe av det som denne forsterkeren mangler; skikkelig tonekontroll.

Jeg er klar over fordelingen mellom fronter og senter, men man må ta i betraktning at ingen av kanalene er justert noe, alle har + \ -0, og at det er veldig tydelig at bassen blir borte fra frontene.

Men er det så at du mener basstrykket ligger hovedsaklig i senteren, siden den har 70% av lyden? Den har jo noe vanligvis noe mindre elementer, og det naturlige ville jo være om mer av de laveste frekvensene ble gitt til frontene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å justere senteren, samt de andre høyttalerne, opp eller ned kan du vel gjøre fra dvd spillerens meny, men jeg vet ikke om du kjører digitalt til receiveren. Du trenger ikke tonekontroller, du trenger kontroll over dine høyttalere.
    Ellers er det sikkert ingen dårlig idé å skifte receiveren. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, joda jeg kjører digitalt ifra DVD-spilleren. Så muligheten til å justere senteren opp og ned på volum har jeg på forsterkeren.
    Men problemet her er at bassen endrer seg fra å være riktig med oppsettet large front / large senter, til å bli helt på jordet med oppsettet large front / small senter.

Jeg registrerer at roffe mener at dettet tildels kan være riktig som følge av fordelingen 70/30, men her er det snakk om så mye at det er helt tydelig at bassen blir tonet ned av forsterkeren.

Dette er for all del ikke noe stort problem i og med at jeg kjører large / large, men jeg ble litt nyskjerrig på å høre hva andre erfarer ved å endre på størrelsen på senterhøyttaleren.

Ellers er det sikkert ingen dårlig idé å skifte receiveren.
    Nei, jeg tror jeg er inne på noe der. :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De testene jeg har gjort med ulike senterhøyttalere,indikerer motsatt effekt av hva du beskriver,nemlig at lyden åpner seg opp når senteren kuttes.Dette siden de fleste senterht ikke "makter presser".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ikke helt med på hva du mener..., mulig jeg ikke tolker komma-bruken riktig.

Det jeg sa var at lyden åpner seg, uvisst av hvliken grunn, når jeg setter senter til small eller none. (jfr mitt første innlegg).
    Og akkurat det er vel på linje med det du sier om at senteren ikke makter presset.

Eller misforstår jeg deg nå?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mest på at du sa du fikk blikkbokslyd,men ser jo at du skriver at lyden åpner seg opp også.Du burde jo egentlig fått både åpnere lyd og bedre bass.
    Ta å bytt +- på en høyttaler om gangen for å se hvordan det blir.(kanskje Koda eller Quadral har koblet feil :wink: )
    Ikke godt å si hva dette er.Har du mulighet til å låne en annen receiver for å teste?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende bilkkboks ikke var det rette uttrykket. Men det jeg mente med det var som du skjønner at all punch ble vekk.

Jeg også mener at når jeg stilte ned senteren og det gjorde at det åpnet seg noe, så burde det gitt bedre bass. Men det var akkurat det som ikke skjedde.

Å bytte om har nok ikke noe for seg. (men ser ikke bort fra at det kan være mye rart inne i en Koda..)
    Lyden er ok ved large/large. Bra bass, men en liten tanke kompakt. Akkurat nok til at jeg ville prøve å gjøre noe med det.

Jeg vil forsøke med en eller flere andre recievere for å høre.

Dernest blir det å kjøpe en annen reciever. Ting tyder på at det kan være lurt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •