Bi - amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Bi - amping

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi - amping

Hvordan får man til bi - amping? Har prøvd å få til bi - amping med min nad T743 hjemmekinoreciever og en litt eldre denon stereo forsterker, men det funket ikke. Meningen var at nad'en skulle drive bassen mens denon'en skulle drive diskant og mellomone, men da spilte bare denon'en og ikke nad'en, sånn at det ble bare diskant og melomtone.
    Noen som kan tenke seg hva jeg har gjort feil?

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan har du koblet dem da?
    litt lettere å si hva du har gjort gale da.

Du har delt forforsterkersignalet i to? en til denonen og en til nadens main in?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så dumt.
    Jeg har koblet stereoforsterkeren (denon'en) til pre - out'en til nad'en også koblet jeg nad'en til bassterminalen på høytalerne og denon'en til diskant/mellomtone terminalen på høtaleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmas-

Du har delt forforsterkersignalet i to? en til denonen og en til nadens main in?
    Da må man vel vri på begge volumknottene, og det blir vel litt dumt.... prøv "rec-out" fra den ene og inn i den andre om du skjønner hva jeg mener, Tape-2 inngangen burde vel være det beste..... Har en kompis som gjorde noe slikt en gang, men bare på en sub.... burde være det samme...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mulig. Mener du da "rec out" fra nad'en til denon'en da? (Det er nad'en som tar imot dvd eller cd signalet forresten).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Da må man vel vri på begge volumknottene, og det blir vel litt dumt.... prøv "rec-out" fra den ene og inn i den andre om du skjønner hva jeg mener, Tape-2 inngangen burde vel være det beste..... Har en kompis som gjorde noe slikt en gang, men bare på en sub.... burde være det samme...
    Nei, volumkontrollen ligger i forforsterkerdelen ikke i effekforsterkerene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chrhal
    Ikke så dumt.
    Jeg har koblet stereoforsterkeren (denon'en) til pre - out'en til nad'en også koblet jeg nad'en til bassterminalen på høytalerne og denon'en til diskant/mellomtone terminalen på høtaleren.

Har du tatt av bøylen mellom pre-out og main in på nad`en(hvis den har det?) og dertter bare ført preout signalet i denonen uten å splitte det i to slik at begge får signal? isåfall er det det som er problemet.

Er foresten litt usikker på om det gir et særlig godt resultat å blande ulike "effektforsterkere" med tanke på ulik utgangseffekt og slikt

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Nei, volumkontrollen ligger i forforsterkerdelen ikke i effekforsterkerene.
    Doh! Var litt kjapp her..... så ikke at han hadde receiver...... da burde det jo bare være å bruke pre-out i front inn på den andre forsterkeren på f.eks "rec/in" på tape e.l

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min NAD T-770 hadde ikke bøyler så jeg kan ikke tenke meg at denne har det heller....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt ut bøylen, men ikke delt signalet. Da er nok det problemet. Om resultatet blir noe bra får jeg se på, men må ihvertfall prøve. De har omtrent lik effekt.
    Hvordan deler jeg signalet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du å dele signalet da.... den har vel pre-out til begge fronter og forvinner lyden fra nad'en hvis du tar ut pluggene.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Blei dobbelt det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har pre - out for begge to og lyden forsvinner hvis jeg tar dem ut.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det signalet fra pre-outen må du dele så både nad`en og denon`en får signal. Dette kan du gjøre ved å ta ett y-ledd og 2 stk signalkabler per kanal. Da stikker du y leddet inn i pre out, deretter stikker du de to signalkablene inn i y leddet. Deretter tar du den ena av de til main in på nad`en og andre på main in på denoen`en(hvis den har main in?). Dette gjør du på begge kanalene.

Hvis du bare tar en kabel fra pre out til denonen har du koblet ut effektdelen på nad`en, derfor må signalet deles mellom de to.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for svaret , men kan dette også fungere?
    Jeg tar en signalkabel fra nad'en fra pre - out'en inn til "tape in" på denonen og en signalkabel fra "tape out" på denonen til "main in" på nad'en? Eller blir dette helt feil?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har e iallefall ikke prøvd så e tør ikke si noe sikkert, men det er jo en god del andre her med mye mer kunnskap enn hva jeg har så det kommer vel noen med et bedre svar enn ka e kan gi.
    Men i teorien burde det vel gå, men e e litt usikker på om tape out signalet vil ha samme volum som det signalet denonen sender inn i sin egen effektforsterker(hvis du skjønner hva jeg mener).

Om du skulle prøve bør du iallefall stille inn på lavt volum, men kan ikke garantere for hvordan det kan gå.
    Hvis du ikke klør alt for mye i fingra til å prøve ut så vil e anbefale å vente til noen med litt mer peil enn meg har uttalt seg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •