Er det noe stort poeng å ha digital reciever?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det noe stort poeng å ha digital reciever?

Leser her og der at digitalt gir bedre lyd. Men bedre på hvilken måte da?

Er på leting etter en ny reciever og kunne tenkt meg en sony str-db2000, den er av ok størrelse og tar seg nok godt ut under min sony dvp-930 dvd spiller. (QS begge to. Bare nest best...men,men).

Men nå er det engang sånn at den skal drive Quadral-høyttalere av nokså beskjeden størrelse, slik at styrkemessig så kunne jeg godt klart meg med en str-db795.
    Men denne er ikke digital, og man vil jo gjere ha best mulig lyd.

Hva er (den store) forskjellen?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonys receivere vinner ikke tester, ei eller hett omtalt her på forumet, så det skulle vel indikere noe.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, TA-VA9000es har jeg stort sett kun hørt godord om...

Tror imidlertid ikke digitalt nødvendigvis gir såååå mye bedre lyd, men godt implentert, har digitale forsterkere svært god kontroll over hele frekvensspekteret, og for vanlige dødelige legger en først og fremst kanskje merke til den meget presise bassgjengivelsen. Nå er det selvsagt en rekke "analoge" receivere som gjør jobben meget bra, og kanskje vel så bra, men det tror jeg mer har å gjøre med utvalget av aktører som bedriver produksjon av digitale produkter fremfor teknologien som sådan.

Sony er på banen, Harman Kardon, Samsung kommer med en enorm digital sak, og ikke minst; Snickers Is' monoblokker er basert på digitale forsterkere, og når Snickers går for digitalt er det iallfall ikke helt gæærnt!

Jeg er for øvrig svært godt fornøyd med min Sony 3000es digitale forsterker, og synes den låter langt bedre enn f.eks. Harman Kardon AVR7000 (gammel strømsterk analog traver), som jeg mener blir langt mindre slagkraftig spesielt i det nedre frekvensområdet...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke se at de har bedre lyd i det hele tatt, ingen sjel....detaljorientert, rent og pent. men hvor er stemningen. kommer aldri til å kjøpe noe digitalt med mindre jeg trenger plass eller mindre strømregning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det at de ikke er testvinnere, og jeg har registrert at holdningen til sony er noe lunken. Men for meg låter sony helt fint.
    Det der vil alltid være en smaksak, og diskusjoner rundet smak og behag har ofte en tendens til å bli noe usaklige.

Det jeg lurte på var om noen kunne sette ord på forskjellen mellom analog og digital. Jeg har dessverre ikke anledning til å få sammenliknet dette selv uten å måtte kjøre en hel dagstur. Det er noe man gjør bare hvis man må. Og hvis noen her har gode svar, så stoler jeg på det.

Slik jeg tolker svarene så er det detaljer og lave frekvenser som er digital-recieverens styrke. Dette forsterker inntrykket jeg hadde fra før, og da sony vel ikke er av det slaget som utgangpunktet prodserer mest basstrykk, så begynner jeg å krenge en hel del over på en digital reciever.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •