Er receiveren CAMBRIDGE 540R noe tess?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er receiveren CAMBRIDGE 540R noe tess?

Hei alle sammen (første post og saker 8) )

Jeg har en ond liten plan om å bytte ut min HK 3550 med en annen receiver. Først kan jeg jo si hvorfor, den har for lite bass, enkelt og greit for lite bass! savner den ellers så forhatte "loudness" knappen av alle ting... Og det er litt irriterende, da den er ganske kraftig og klarer å drive høyttalerne mine _relativt_ bra. :roll:

Derfor lurer jeg på om CAMBRIDGE 540R er noe å bruke da? Min plan var å kjøpe to monoblokker/kraftig stereoforsterker til frontene i tilegg til Cambridgen.

Jeg har to Proson HFC10 høyttalere til front... jaja d er skikkeli billig høyttalere men sånn er d bare

Takker for svar og meninger

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du får noe med mer bass enn H/K i den prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Tror ikke du får noe med mer bass enn H/K i den prisklassen.
    Ja d er d som er, HK leverer gode watt men når jeg ser en film eller spiller musikk fra CD blir d alt for lite bass. :x
    Derimot hvis jeg bruker winamp og booster opp bassen der en del blir det mye bedre, men man vil jo ikke bruke Pcen til alt heller... :wink:

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg tar feil men jeg har hørt at H/K booster bassen litt ekstra. Dette skal visst være bra på film, men mindre bra på musikk (pga noe overdreven bass). Broder har en H/K AVR-ettellerannet og denne synes jeg ikke låter noe særlig på musikk pga "bromlebassen". Hvordan du kan synes det er for lite bass synes jeg da blir litt rart Du vil vel uansett få mer krutt når du setter på effektforsterkere

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge er iallefall ingen løsning, den er jo ganske representativ for 'engelsk' lyd. Jeg tror ærlig talt den lureste investeringen her ville vært en sub, om H/K og enorme Proson gir for lite bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm begynner å lure på om d er meg d er noe galt med... :?
    Jeg har seff. sub og den spiller som bare d, men nå skal jeg flytte til ny leilighet og nå har plutselig WAF blitt en issue... hmf...
    Derfor blir d kanskje ingen sub der i hele tatt...

Uansett jeg syns HK gir mer bass hvis jeg f.eks spiller i Pro Ligc 2 modus, mens i Stereo (til f.eks. en fest) blir d heller labert... J
    eg har oxo en annen kandidat i siktet, Denon 1905

http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5504

Denne har jo oxo Pre-out, så hva er best? Denon eller Cambridge... :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThoooR
    Uansett jeg syns HK gir mer bass hvis jeg f.eks spiller i Pro Ligc 2 modus, mens i Stereo (til f.eks. en fest) blir d heller labert... J
    eg har oxo en annen kandidat i siktet, Denon 1905
    Har du forsøkt å sette frontene til "SMALL" i HK-receiverens oppsett når du spiller stereomusikk? Det gjør at subben spiller bassen for frontene, og burde gi deg etterlengtet trykk for party-bassen.

Jeg vil vel si at Sub er et must for hjemmekino, WAF eller ikke WAF. Graden av oppfylt WAF er vel mer avhengig av størrelsen på subben og hvor godt du klarer å gjemme den bort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har du forsøkt å sette frontene til "SMALL" i HK-receiverens oppsett når du spiller stereomusikk? Det gjør at subben spiller bassen for frontene, og burde gi deg etterlengtet trykk for party-bassen.

Jeg vil vel si at Sub er et must for hjemmekino, WAF eller ikke WAF. Graden av oppfylt WAF er vel mer avhengig av størrelsen på subben og hvor godt du klarer å gjemme den bort.
    Tro meg jeg har prøvd alle slags innst. med small/large + sub/sub + L/R, og subben spiller som bare juling den, men mye vil ha mer :wink:
    Og WAF faktoren på min hjemmebygde 115L bassrefleks sub uten finish er heller laber...

Men spm. er nå egentlig, Cambridge eller Denon? skal dra og høre på begge på Lørdag, blir sikkert litt klokere da 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men spm. er nå egentlig, Cambridge eller Denon? skal dra og høre på begge på Lørdag, blir sikkert litt klokere da 8)
    Ja, så lenge du ikke forventer mer bass, så... Da er det vel ikke forsterkeren jeg ville tatt tak i først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja, så lenge du ikke forventer mer bass, så... Da er det vel ikke forsterkeren jeg ville tatt tak i først.
    ...Min plan var å kjøpe to monoblokker/kraftig stereoforsterker til frontene i tilegg til Cambridgen...
    Det jeg ønsker å høre på er lydbildet til forsterkerne, mitt ønske er en forsterker som har mere bass. Poenget var jo at jeg skulle kjøpe en effektforsterker til frontene i tillegg, jeg er jo klar over at disse billige receiverne ikke klarer å dra store høyttalere alene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er relativt, heter det jo. Klart man vil kunne oppnå høyere lyd med kraftigere forsterker, men sammen med hevingen av bassen vil du nok få heving av både mellomtone og diskant også.

Hvis du savner Loudness-knappen, så tyder det på en eller flere ting:
    * at du trenger høyttalere som går dypere enn de du har nå
    * at den tonale balansen i høyttalerne dine heller mot det lyse
    * at høyttalerne og/eller lytteposisjonen er plassert sånn i rommet at romakustikken "svelger" bassen.
    * at forsterkeren ikke klarer å gi nok strøm til basselementene
    * at dine preferanser heller mot mer bass enn det som er vanlig med et standard hifi-oppsett

Som du ser er bytte av forsterker bare en av mange mulige løsninger. Jeg ville først og fremst jobbet med plassering av høyttalere og/eller lytteposisjon. Mulig også at fronthøyttalerne dine faktisk ikke passer din musikksmak (høyttalere med for mye pågåenhet i diskanten er alt for vanlig dessverre). Du sier jo selv at høyttalerne er billige. Et anlegg blir ikke bedre enn sitt svakeste ledd. Mistenker at det i ditt tilfelle kan dreie seg om høyttalerne og ikke forsterkeren...

Men får du tak i en forsterker med innebygget equalizer, så vil du selvfølgelig kunne justere inn slike svakheter en del. Anbefaler at du gjør som du har tenkt. Noen ganger er det beste å gjøre sine egne erfaringer. Vi andre har jo ikke hørt og eksperimentert med ditt anlegg slik du sikkert har. Det blir uansett spennende å høre hva du finner ut. Fint om du holder oss oppdatert i denne tråden.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * at høyttalerne og/eller lytteposisjonen er plassert sånn i rommet at romakustikken "svelger" bassen.
    Veldig kjent fenomen, og vanskelig å gjøre så mye med. Forsterkerne med romkorreksjon gjør lite under 80 Hz (noe annet ville blitt for mye jobb for effektforsterkerdelen), og større/mer basstunge høyttalere vil bare gi mer romling.

Hva med å teste anlegget (holder med signalkilde, forsterker og fronter) i et annet rom?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen, takker for svar

Jeg har hatt HKen i litt over et år nå, og har prøvd alle tenkelige kombinasjoner fram og tilbake. Prøvd 3 forskjellige DVD spillere, har hatt høyttalerne i hjørnet ved veggen på andre siden av rommet ++. Jeg bodde da i en hybel på sirkus 23 kvadrat... så d burde egentlig ikke være noe problem med bass.

Høyttalerne mine har to 10" element hver, og står i en bassreflekskasse med to porter i front.
    De skal gå ned til 30 Hz syns jeg jeg husker..... klart d er jo veldig vagt fra produsenten sin side uansett så d er jo litt vanskelig å si...
    Jeg har hatt fire andre forsterkere på disse høyttalerne, og der har det vært snakk om mye mere bass, men mye mindre kontroll. Og det er det som er så dumt, jeg syns HK har full kontroll på bassen langt opp på dB skalaen... f.eks når jeg kjører en ren testplate.

I oktober ifjor gikk det en liten jævel i meg d endte opp med at jeg dempet mellomtone/diskant med 9 dB (seriekoblede motstander). Etter denne operasjonen ble situasjonen bedre, men ikke helt best... :roll:

Klart d kan jo oxo ha noe med dette å gjøre: :wink:
    * at dine preferanser heller mot mer bass enn det som er vanlig med et standard hifi-oppsett
    Men spm. nå er egentlig -"Er det noen som har testet Denon 1905 eller Cambridge 540?" :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

h/k

hei når jeg kjøpte min h/k, så synes jeg også at det var lite bass, men dt var helt til jeg fant ut dette med sub preout, hvis du ikke har sub så må du slå av subutgangen. hvis du skal ha sub så må du koble på subben, sette på subutgangen på fprsterkeren og så skri den av og så på igjenn... første gangen du setter på subben kommer denne sub-preout automatisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

h/k

hei når jeg kjøpte min h/k, så synes jeg også at det var lite bass, men dt var helt til jeg fant ut dette med sub preout, hvis du ikke har sub så må du slå av subutgangen. hvis du skal ha sub så må du koble på subben, sette på subutgangen på fprsterkeren og så skri den av og så på igjenn... første gangen du setter på subben kommer denne sub-preout automatisk.

Newcomer N-EoN sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bass

Ej he Proson HFC10 å en H/K AVR3500... Å lite bass e d ikkje! D e nokk du so he plassert prosonane heilt på tryne! Når ej kjøpte høyttalerane mine å kobla opp på en Technics reciver som ej hadde før så blei ej imponert over kor utruli go å djup bassen blei.. Å ette ej bytta til H/K så blei lydn berre bedre He aldri hatt mangel på bass i oppsette mitt. Å ivertfall ikkje ette ej bygde en sub for å få mer trykk på film.. Men på musikk så trewnge ej strengt tatt ikkje sub.. HFC10 jenge djupt i bassn å he ikkje skrikande diskant.. Til tross for at dei e billi så spela dei over all forventning!
    På bass så e proson sammenlignbar me Cerwin Vega :P
    Å H/K he IKKJE lite bass! Dei he oxo en del kraftigere strømforsyning iforhold til f.eks Technics/Panasonic, Sony og Marantz
    Plasser høyttalerane dine 20-50cm frå bakvegg i et hjørne.. Fer du fortsatt ikkje bass då så e d romme ditt so e myggla :?

Å lese nokke so domt so at H/K he lite bass e serriøst nokke av d dommaste ej he lest på leeeenge! LOL!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •