Tips til Suround receiver maks 10k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Cueball sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til Suround receiver maks 10k

Hei!

Jeg er ikke helt oppdatert på receiverfronten, og søker herved ekspertråd til anskaffelse av sorround receiver.

Benyttet fram til i dag en tilårskommen Marantz prosessor (Dolby surround pluss 3*50watt forsterkerdel til center og bakhøytalere) samt en Nad 216 til fronthøytalerene. Marantzen er svak, og tilårskommen, mens Nad'en har tatt en pause (foreøbig er ikke årsaken kartlagt).
    Har en litt "pussig" sammensetning av høytalere, med Patos Basic 100 til bakhøytalere, og Jbl ATX-60 i front.
    Hvilken receiver vil dere anbefale til max 10k? Kan evt. puste liv i Nad'en for å avhjelpe receiveren på fronthøytalerene (hvis det er noe å tjene på det)

Har tenkt litt på Onkyo TX-SR602 eller TX-SR702 evt Denon AVR-2805 el AVR-3805 (noe dyr)
    Arcam AVR200 seiler opp som en utfordrer...

På forhånd takk for tips.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam AVR200 er mer enn musikk-receiver i mine øyne/ører, dersom du prioriterer musikk høyere enn filmopplevelser vil jeg anbefale deg denne.

Dersom film er viktigst, er nok Denons 3805 det beste valget, endel flere innstillingsmuligheter på denne, selv om jeg tror Onkyo ikke er langt bak. Synes ofte Denon blir for "mørk" til musikk, som jeg mener bør være så lite farget som mulig/så nøytral som mulig, og der er Arcam et godt valg....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Tips til Suround receiver maks 10k

Yamaha RVX-2500 bør du få til ca. 10k. Mange tilkoblingsmuligheter, autokalibrering og bra med effekt (ingen lettvekter dette)...... Kjenner en som har en og han er storfornøyd....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å bruke reciveren til minst like mye musikk som film. Hvordan fungerer Yamaha 2500 i forhold til Denon 3805 på musikk da? Og hvor "svak" er Arcam effektmessig til film...?
    setter pris på ytterligere erfaringer...
    Dessuten er jo Denon 3805 noe over budsjett (noen som vet om denne kan kjøpes billigere fra utlandet)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cueball
    Kommer til å bruke reciveren til minst like mye musikk som film. Hvordan fungerer Yamaha 2500 i forhold til Denon 3805 på musikk da? Og hvor "svak" er Arcam effektmessig til film...?
    setter pris på ytterligere erfaringer...
    Dessuten er jo Denon 3805 noe over budsjett (noen som vet om denne kan kjøpes billigere fra utlandet)
    Synes ikke Arcamen er svak til film, langt i fra. Den har en kraftig strømforsyning, og står ikke noe tilbake der. Men Denon og Yamaha har andre tekniske løsninger som romkorreksjon m.m. som noen er beredt å betale mer for.

Jeg valgte Arcamen på grunn av musikkferdighetene. Men føler langt fra at jeg savner noe på film... :wink:

Hvordan Yamaha står seg på film mot Denon skal jeg overlate til andre å svare på, da jeg har liten erfaring med Yamaha sine produkter.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam gir ikke akkurat brutal romlebass da, da den ikke overdriver på noen måte. Kan til tider fremstå som litt snill.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også RX-V2500 og er kjempefornøyd med den. Kameraten min har nettopp handlet Denon 3805 men jeg har ikke fått sjekket den ut ennå. Yamahaens menysystem var ihvertfall i følge ham vesentlig mer avansert og "fancy" enn Denons enkle hvit-tekst menyer.

YPAO funksjonen synes jeg fungerer glimrende. Kjørte den en gang og fikk øyeblikkelig et meget sømløst og naturlig lydbilde. Kunne aldri tenkt meg å kjøpe ny receiver uten tilsvarende system lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også anbefale RX-V2500. Har hatt denne noen uker nå og den slutter ikke å imponere meg. Den leverer surround lyd med en kontroll og åpenhet som overgår hva jeg har hørt av andre receivere. Og som nevnt her YPAO er helt genialt. Før denne brukte jeg en tidligere toppmodell fra Onkyo, og Onkyoen var ikke noen dårlig receiver, THX, DTS etc. Men det overrasker meg hvor mye forskjell det er på filmlyd mellom disse to receiverene.

Hvis RX-V2500 er for drøyt for ditt budsjett kan du jo vurdere lillebroren RX-V1500.

Lykke til.

Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Jeg har også RX-V2500 og er kjempefornøyd med den. Kameraten min har nettopp handlet Denon 3805 men jeg har ikke fått sjekket den ut ennå. Yamahaens menysystem var ihvertfall i følge ham vesentlig mer avansert og "fancy" enn Denons enkle hvit-tekst menyer.

YPAO funksjonen synes jeg fungerer glimrende. Kjørte den en gang og fikk øyeblikkelig et meget sømløst og naturlig lydbilde. Kunne aldri tenkt meg å kjøpe ny receiver uten tilsvarende system lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med pioneer VSX 2014? Har jo fått gode kritikker! Venter selv på spent VSX-AX5ai. Har RXV650 nå og er meget fornøyd med den.

Newcomer N-EoN sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er interresant, ser at Arcam AVR300 selges til rundt 14000, kanskje jeg bør drøye i et par måneder, og gå for noe slikt (bør vel være i pose og sekk eller?)
    Men det er vel kanskje ikke romkorreksjon på AVR300 heller, hvor viktig er dette?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk Marantz SR7500!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for inspill så langt.

Ser ut til at jeg heller mot Onkyo TX-SR602, på grunn av pris og romkorreksjon. Får råd til en senterhøytaler (tenkte å høre på den nye Basic serien til Patos) i tillegg og fortsatt holde meg under 10k.

Dersom Surround-prosessoren i Onkyo TX-SR602 er allright. kan jeg jo evt. bygge ut med effektforsterkere siden...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cueball
    Takk for inspill så langt.

Ser ut til at jeg heller mot Onkyo TX-SR602, på grunn av pris og romkorreksjon. Får råd til en senterhøytaler (tenkte å høre på den nye Basic serien til Patos) i tillegg og fortsatt holde meg under 10k.

Dersom Surround-prosessoren i Onkyo TX-SR602 er allright. kan jeg jo evt. bygge ut med effektforsterkere siden...
    Er det denne som vant testen i Lyd & bilde for noen mnd. siden? Burde jo ikke være noe dårlig valg....!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det stemmer at den vant test (bla. mot Denon 2805). Dette er en av grunnene til at jeg fikk opp øynene for denne forserkeren. Ellers er jo spesifikasjonene bra i forhold til Prisen.

Har derimot lest at noen ikke er spesielt godt fornøyd med romkorreksjonssystemet på denne forsterkeren (sammenlignet med Denon). Derimot skal den være OK på musikkgjenngivelse, samt at en kan "Bi-ampe" utgangene til fronthøytalerene, og på det viset få akseptabelt lydtrykk. (forutsetter selvfølgelig at du kjører 5.1 og ikke 7.1)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Denon AVR-3805. Valget fallt på denne p.g.a romkorreksjon, 4 optiske innganger (bak) og 3 komponent inn. Dessuten var det enklere å få tak i denne enn onkyo og yamaha.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte på onkyo 602 for en liten stund siden. Synst forsterkeren virket ganske bra til prisen, utvilsomt et godt kjøp til prisen.
    Bestilte selv en pioneer 1014 i dag, da jeg fikk en god pris på denne, og den lokale butikken pusher dette merket.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Har selv en Denon AVR-3805. Valget fallt på denne p.g.a romkorreksjon, 4 optiske innganger (bak) og 3 komponent inn. Dessuten var det enklere å få tak i denne enn onkyo og yamaha.....
    Ser ut fra beskrivelsen av din hjemmekino, at du har litt ekstra krutt til å drive frontkanalene.
    Jeg er nok nødt til å klare meg med kun reciveren den første tiden, mens jeg venter på bedre likviditet. Er derfor spent på hvor kraftig Onkyoen er... JBL høytalerene jeg har som frontsett er ikke spesielt tungdrevne, men mangel på kraft går jo raskt ut over kontrollen ved høyere volum. Fram til nå har jeg hatt en Nad 216 til oppgaven, men den har pensjonert seg. Tenkte jeg evt. skulle bygge ut med effekttrinn senere

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ekstra "krutt" er jo ikke et must med en gang..... bare det er preout så er det jo ok.... det beste var vel om du kunne få sjekket hvordan onkyoen var på høytalerne dine.... det finnes sikkert en demo modell som du kan få lånt en helg..... hvis de vil selge burde ikke det være noe problem... :wink: muligheten for at de har de samme høytalerene som deg er vel liten(?) uansett vil det låte totalt forskjellig i demo rom i butikk og hjemme hos deg.....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo spørre. Tenkte å stikke på TonArt i Trondheim. De forhandler bl.a. Onkyo og Patos (som jeg har som bakhøytalere) men en hjemmetest gir jo et mye bedre inntrykk.
    Vet ikke om noen i Tronheim som forhandler både Onkyo og JBL (Hifi-centeret i trondheim forhandler så vidt jeg vet ikke Onkyo, selv om Oslo HiFi Center gjør det...?)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •