Tips til Suround receiver maks 10k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sitter på fullt Audiovector C-serie oppsett, som drives av H/K 3500 i dag. Synes ikke det holder helt mål, for lite oppløsning på musikk og for lite watt til å ha det gøy med film. Har derfor hatt hjemme Denon AVR 2805, Onkyo TX-SR602, Yamaha RX-V1400 og Arcam AVR 200 på test.
    Kan kanskje være nyttig å høre hva jeg har erfart?

Konklusjonen min er at uansett hvilken av disse man velger, så kan man ikke bomme Men, det er klangforskjeller...

Denon spiller med fin oppløsning på musikk, men har etter min mening for lite fokus på dypbass og mellomtone for å matche mine høyttalere. Det gjenspeiles også på film, hvor det blir litt lite trøkk, og hvor jeg synes det ble litt lite tyngde i dialoger. Oppsettet/romkorreksjonen med mikrofon fungerte etter hva jeg kunne se meget bra, bortsett fra at den (som den eneste) satte centerhøyttaleren til small...

Onkyo har meget bra tyngde i nedre diskant / mellomtone / øvre bass, separerer instrumenter meget bra på musikk, og gir bra punch på stortromma. Ikke fullt så oppløst på vokal som Denon, litt slør over vokalen. Savnet kanskje litt kontroll i dypbassen på musikk. Fungerer veldig bra på film, meget tydelig dialog, og bra trøkk. Romkorreksjonen fungerte bra, bortsett fra at den kjørte volumet på suben til max og kompenserte dette ved å justere volum på de laveste frekvensene på equalizeren ned. Synes det var en rar måte å tune sub'en på... Onkyoen har færre eq-bånd enn Denon, og derav mindre tuningsmuligheter i forhold til romkorreksjon. Ble til at jeg droppet eq-settingene både på musikk og film, og spilte uten, det låt bedre. Men ellers var oppsettet i forhold til avstand og tidsforsinkelse bra. Onkyoen synes jeg dog gir et litt mer "plastikk" inntrykk enn de andre forsterkerne.

Yamahaen spiller meget fremoverlent på musikk, vokalisten står flere meter foran resten av orkesteret, det gjør at instrumentene blir litt "lave" og skilles ikke så godt fra hverandre som på Onkyo. Men her er det kontroll i bassen! Selv på lave volum er det gøy å lytte til musikk, vokalen kommer bra frem. På film, helt rått! Vanvittig trøkk, kan fungere uten sub, bra kontroll på det meste, men kanskje dialog ble litt svak. Jeg valgte ihvertfall å justere opp volum på center i forhold til autooppsettet. Oppsettet med romkorreksjon fungerte forøvrig greit, men igjen synes jeg det låt bedre på musikk uten eq-settingene. På film ble det ikke så mye forskjell.

Arcamen spilte helt utrolig bra på musikk!!!! Overgår de andre der. Bra oppløsning og vokal. Savnet kanskje litt i den aller laveste bassen, men likevel meget bra! På film fungerte det også bra, men det ble noe tamt uten sub'en innkoblet. Følte at på film ble det ikke så mye "romlyd" som på de andre forsterkerne, på den måten at det høres litt bedre at lyden kommer fra hver enkelt høyttaler. Men bevares, den fungerer greit på film også!

Det hele er jo til syvende og sist snakk om egne preferanser, og klangbildet i høyttalere man har. Onkyoen er en bra allrounder og gir mye for pengene (men obs: den har ikke phonoinngang, hvis det betyr noe....).

Newcomer Cueball sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en meget interessant samenligning.
    Vil tro det er flere enn jeg som finner det interessant

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cueball
    Takker for en meget interessant samenligning.
    Vil tro det er flere enn jeg som finner det interessant
    Ja det får man si...... første innlegg og en masse intr. info! Nå har han riktignok testet "hakket under" de vi har snakket om her...... men lyden er nok den samme, effekten er bare noe høyere...... på denon'en er det i tillegg equalizer på hver kanal..... helt sikkert andre ting på de andre merkene også....

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kenguru!

Og velkommen til forumet! Interessant lesning, og bra skrevet! Sikkert nyttig for mange av våre brukere.

(Ser at du foretrakk Arcamen til musikk, samme gjorde jeg..... :wink: )

Newcomer Cueball sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare avslutte tråden med å informere om hva jeg landet på:

Justerte ned budsjettet noe fra de oprinnelige 10k, da forsterkerene i den klassen stort sett kostet akkurat over 10k. Dessuten fikk jeg intrykk av at man får svært mye for pengene i klassen under (opp til 8K)
    Kjøpte en Onkyo TX-SR602E som var brukt et par måneder. Har instalert og lyttet litt (mest musikk foreløbig). Er stort sett fornøyd, men det er en svært stor ulempe med forsterkeren: Den har ikke Pre-out! Dette er et potensielt problem, da den ikke er spesielt kraftig. (på litt over middels lyttevolum merker jeg stor forskjell på kontrollen i bassen sammenlignet med Nad 216 som jeg brukte på frontkanalene tidligere). Spesielt synes jeg bassen blir litt "rullende" og lite kontant samtidig som det mangler den "punchen " i mellombassen som jeg synes nad er god på.

Har fulgt interessert med på tester av flerkanalsrecivere i lyd og bilde de siste årene, "value for money" har i følge dem blitt svært god den siste tiden. I følge dem var (om Onkyo TX-DR602E): "denne forsterkeren kraftig nok til å spille høyere en nødvendig for enhver fest" videre: "det er så god kontroll at en skulle tro det var en stereoforsterker til samme pris (7000,-))"

Hadde jeg kjøpt en stereoforsterker i dag til 7000,- og fått dårligere effekt og kontroll en med en nesten 10 år gammel Nad, hadde jeg virkelig blitt skuffet.

På film er 1. intrykket mye bedre. Dette skyldes nok at jeg bare hadde en 3x45W Marantz (AV1040) forsterker på center og surround kanalene tidligere. Har fått et klart løft her. Gjenstår alikevel en del testing før jeg har dannet meg et komplett intrykk her.

PS: Musikkopplevelsen med reciveren har blitt noe bedre etterhvert som jeg har blitt vant til det endrede lydbildet. Dessuten kan jeg investere i en sub, ettersom jeg sparte noen tusen i forhold til oprinnelig budsjett på denne forsterkeren. Antar jeg kan øke kontrollen i bassen ved å la en sub håndtere fekvenser under 100-120 hz.

PSPS: På Marantzen var det ikke digital inngang, jeg har derfor ikke tidligere kjøpt noen digitalkabel. Hvor mye er det å tjene på å bytte ut en standard koaksial kabel (phono) til en mer spesialisert digitalkabel? Noen erfaringer her? (benytter en HK DVD1 som signalkilde)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •