Forsterker til rumperister?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til rumperister?

Har ett par spørsmål angående rumperistere:
    Noen som har noen gode tips til billige forsterkere til rumperistere?(tst429)
    Hvordan kan man koble de til forsterkeren?(ikke til den som skal drive den men til den som skal gi den signalet(hvis noen forsto noe av det e skreiv?))
    Hvis jeg har planer om å koble på 3 stk rumperistere til sofaen, trenger jeg da den største modellen? eller holder det med 239`en?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp noen brukte effektforsterkere på nett. men de må kunne gi litt effekt. du kobler effektforsterkerne til sub pre out på reciveren

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marius|
    kjøp noen brukte effektforsterkere på nett. men de må kunne gi litt effekt. du kobler effektforsterkerne til sub pre out på reciveren
    Er dette eneste måten å koble en rumperister på? hvis jeg Ikke bruker subwoofer så står jo sub til no i reciveren. Hvis jeg setter sub til yes for å bruke en rumperister så vil jeg jo miste mye bass i fronthøyttalerne? hvordan kobler jeg til en rumperister hvis jeg vil at sub skal stå på NO i recieveren?

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du setter frontht som large i oppsettet vil vel ikke noe av den bassen bli overført til lfe kanalen.
    Hvis du absolutt ikke vil bruke lfe signalet går det ann å koble de på preout for fronthøytalerene men da må du begynne med et eksternt delefilter. (hvis du ikke ønsker stemmer og slikt fra sofaen....)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt rumperister i dag har ikke fått kobla den opp enda. Hvis jeg ikke vil bruke sub pre out, hvilke andre muligheter har jeg? hvis jeg har noen da. Jeg har en denon 3803 + en rotel rb1080 som driver fronthøyttalerne. Jeg kjøpte en proson forsterker(monoblokk) som har innstilling for volume og delefrekvens som skal drive rumperisteren. Er det noen måte jeg kan koble dette på uten å bruke sub pre out?

Grunnen til at jeg vil det er at jeg får ikke suben til å fungere så bra på film. Jeg liker bassen bedre med bare fronthøyttalerne. Har prøvd å sette front til large og valgt LFE+MAIN. Da skal de spille alle frekvenser og ta med lfe signalet også, ikke sant? Uansett så fungerer ikke dette. det er nesten ikke noe bass fra de da. Jeg må sette sub til no for at jeg skal få mye bass i front når jeg ser film, men da vet jeg ikke hvordan jeg kan få kobla til rumperisteren.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok så pre out er opptatt avrotel`en, da må du nok ta signalet fra selve høytaleren:
    bare koble en høytaler ledning fra høytaleren din og inn på prosonen, er nok en fordel og ta fra både høyre og venstre.

ooo ett annet litt enklere alternativ er å kjøpe to y-adapter rca, bare søk på 35-959 på biltema
    bare koble de på pre out, så har du utgang til både rotel`en og proson`en 8)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelp, men jeg er newbie når det gjelder kobling av mer enn en forsterker og 5 høyttalere så jeg forstår ikke hva du mener.

Hvordan kan jeg koble front høyttalerne til proson forsterkeren hvis de allerede er koblet til roteln?

Du prater om 2 y ledd. Det blir bare for avansert for meg. Jeg klarer ikke å tenke meg hvordan det skal bli koblet. Jeg brukte masse tid bare på å klare å koble til rotelen da jeg fikk den.Hadde vært kjempe fint om du kunne laget noen enkle tegninger i paint eller noe, slik at jeg kanskje kan skjønne det da ops:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok kikket bak på prosonen nå og det er det jo bare en phono inngang... det er litt dumt da du ikke vil få lyd fra både høyre og venstre...

da må du gjøre som i forslag nr 1.

har høytaleren din bi-wiring? hvis den har det og du bare bruker en kabel, kan du bruke den ledige tilkoblingen.
    Da tar du en høytaler kabel og kobler på der, som du tar til høynivå inngangen på prosonen (de med skrutilkobling på). dette må du gjøre med både høyre og venstre høytaler.

hvis du ikke har lyst til å ha høytaler kabel over alt kan du prøve å putte den inn på samme plass som til høytalerene, men det kan være litt trangt

vet ikke dette hjalp men, gjør så godt jeg kan :lol:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ok kikket bak på prosonen nå og det er det jo bare en phono inngang... det er litt dumt da du ikke vil få lyd fra både høyre og venstre...

da må du gjøre som i forslag nr 1.

har høytaleren din bi-wiring? hvis den har det og du bare bruker en kabel, kan du bruke den ledige tilkoblingen.
    Da tar du en høytaler kabel og kobler på der, som du tar til høynivå inngangen på prosonen (de med skrutilkobling på). dette må du gjøre med både høyre og venstre høytaler.

hvis du ikke har lyst til å ha høytaler kabel over alt kan du prøve å putte den inn på samme plass som til høytalerene, men det kan være litt trangt

vet ikke dette hjalp men, gjør så godt jeg kan :lol:
    De har bi-wiwing. Men hvis jeg gjør dette, skal den bøyla bak på høyttalerne være på eller av da? Nå er de på. Vet at jeg skal ta de av når jeg skal bi ampe, men skjønner ikke hvordan det blir nå.

Tror ikke jeg skjønte det siste du sa. :?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bøyla må være på. poenget med hele greia er at du tar lydsignalet fra høytaler kabelen i stede for bak på recieveren...

tenkte litt til på dette, tror det enkleste er å gjøre som nedenfor:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kom til å tenke på at siden du bruker effektforsterker er jo høytalerutgangene på 3803`en din ledige... si i fra hvis jeg skal forklare tegningen :lol:

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner tegningen. Jeg skal kjøpe kabler i morra så skal jeg prøve. Takk for hjelpen

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde noen kabler liggende. Jeg kobla opp og det fungerer. Tusen takk skal du ha

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver og tenker på det samme. Jeg har TST 239'en koblet til LFE-utgangen i dag, mens manualen anbefaler bruk av frontutgangene. Mine fronthøyttalere er koblet på normalt vis til høyttalerutgangene og jeg lurer på om jeg kan ta ut signal til rumperisteren via pre-out utgangene til fronthøyttalerne?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kan du.
    men hva som er best avhenger av oppsettet ditt, hvis du har sub i tillegg og har satt front til small er det ikke noe lurt å bruke pre out!

men hvis du ikke har sub og sender all bassen til front kan det være en fordel å bruke pre out

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slag forsterker har du til romperisteren forresten?

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det går på min Yamaha RX-V1400. I manualen står det:
    " Signals will only be output from the Front Pre-out jacks when Speaker A is turned off and with zone B selected for SP B set".
    Ikke bra!!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok da så.... surt

Newcomer cerwinvega666 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 16 stk tst329, og jeg bruker 8 stk rotel rb980bx effektforsterkere.
    Kom over en hel stabel som jeg fikk billig

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cerwinvega666
    Jeg har 16 stk tst329, og jeg bruker 8 stk rotel rb980bx effektforsterkere.
    Kom over en hel stabel som jeg fikk billig
    Joda, 4 par CV høyttalere og 4 CV subber sammen med 16 romperistere!!

Wow :shock:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •