NAD T762 - Lyden faller periodisk ut i senter kanalen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD T762 - Lyden faller periodisk ut i senter kanalen

Har hatt problemet i lengre tid, men nå har jeg kommet til et punkt hvor problemet er blitt en for stor plage...
    Ser i snitt ca 5-6 filmer i uka, så det å levere inn recieveren over lengre tid har vært en "grusom" tanke :?
    Firmwaren på denne er 1.18 (nyeste FW for T762)

Problem1:
    Lyden fra senter kanalen faller ofte ut. Det tar ca 4-6minutter før lyden i senter er tilbake. Når jeg velger "downsample", har jeg senter-lyden fordelt ok på høyre/venstre front kanal. Det er m.a.o kun på DD5.1 dette skjer.

Problem2:
    Viften støyer meget, og virker å gå på altfor høy rpm. Synes det er forunderlig at recieveren skulle trenge så voldsom luftgjennomstrømning for kjøling. Min gamle NAD 2700THX klarer seg derimot fint helt uten vifte.....Skal viften virkelig støye mye?
    Det er ca 20cm luftklaring over recieveren, og viftestøyen høres godt fra sitteplass ca 2,5m fra recieveren (Irriterende den klikkelyden fra releet også).

Ellers kjempefornøyd med recieveren!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik skal det vel umulig være. Tror ikke du kommer utenom å levere den inn. Kanskje du kan få med deg en lignende hjem i reparasjonstiden?

Jeg aner forresten ikke hva det kan være, men det høres ut som om det er noe feil med software...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Mistenker også feil på softvaren ja. Denne kan ikke lastes inn via rs232 porten, så den må nok inn til rep ja...

Håper endelig ikke Klubben må sende den bort i 1-2mnd :?

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problemet på en T751...men der var det bakkanalen. Fikk byttet den i en Denon 2105..

Mista helt trua på Nad etter alt køddet jeg hadde med den T751'en..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Leverte recieveren inn til reparasjon hos klubben i dag. 1-2uker på reparering...grøss..blir lange uker dette :x

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Leverte recieveren inn til reparasjon hos klubben i dag. 1-2uker på reparering...grøss..blir lange uker dette :x
    Ikke vær for sikker på det..

Nå leverte jeg inn min NAD T761 18. November i fjor, og den er fortsatt ikke ordnet.. Kan jo ha noe med at de ikke får inn deler fra Danmark men... Kunne jo fått noe på lån i mellomtiden..

Har ikke noe tru på NAD etter dette. Så jeg er i ferd med å kjøpe noe Rotel i stedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Takk! ...nå kommer jeg til å sove så mye bedre om natta :x

Jeg liker NAD'en veldig bra jeg. Masse lyd og nok av strømreserver. Jeg bestemmer meg heller ikke for valg av komponenter, etter hvor lang tid det tar på reparasjon :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerkjøpsloven, § 30. Gjennomføring av avhjelp, tredje avsnitt sier følgende:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Et lite tips bare...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fi klubben har hatt den innen en stund nå...og nok en gang er jeg kontaktet av lokalavis som ønsker å komme innom for en reportasjerunde om hjemmekino...

Ikke så veldig bra reklame for Klubben når NAD'en fortsatt står på verkstedet hos dem :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Fikk den tilbake i dag, testing gjenstår å se om dette er gått bra
    Første test blir den nye serien LOST som forøvrig begynner på TVnorge i morgen...(jeg skal se denne i HD 1080i :lol: )

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Forbrukerkjøpsloven, § 30. Gjennomføring av avhjelp, tredje avsnitt sier følgende:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Et lite tips bare...

Gjelder dog kun om produktet er i garantitid.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    @£$€¤%#...Senterkanalen faller ut fortsatt den! :evil:

Har sendt mail til HiFi klubben, med beskjed om at det blir uaktuelt å igjen være uten reciever i ny reparasjonsperiode.

Dette blir 3 gang denne må til reparasjon! :?

Sist ble den levert inn med beskrivelse:
    ”Faller ut på center kanal, sjekk støy fra vifte”

Arbeidsrapport fra klubben:
    ”Reparert flatkabel forbindelser i signalvei. Kontrollert tomgang. Normal driftsstøy fra vifte…”

Jeg vet ikke hvordan flatkabelen er ”reparert”, men tror IKKE det er utført noe annet enn enkel test av forsterkeren, Under bruk kommer det et klikk fra et rele’ eller noe når senter faller ut. Dette skjer ca 3-4 ganger under en film. Lyden i senter er da borte i ca 5min…Irriterende selvsagt! :x

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rolf Hult, trist når sånne ting skjer, her er noe jeg ville testet med før jeg sendte inn forsterkeren på nytt (hvis du ikke allerede har det da).

NAD T762, har ikke den "Pre-Post" jumpere mellom for og effekt forsterker trinnene?
    Hvis den har det ville jeg testet med vanlig signalkablel og byttet om og testet om det var center effekt trinnet eller forforsterker delen som kutter ut inne i mellom, med å bruke en av de andre effekt kanalelene til å drive center kanalen. Mye rpm på kjølevifte, kan kanskje bety en litt syk/overopphetet center effekt forsterker kanal.

Litt lettere å forklare de som skal feilsøke hvis de får litt ekstra info, og særlig for feil som kommer og går og som de typisk ikke får fremprovosert så lett når de tester. Kanskje du burde sjekket at det ikke har skjedd noe med center kanal høytaleren når det gjelder impedans? En løs kabel /dårlig kontakt på ett av elementene , kan med "riktig" delefilter gi en impedans som går mot 0 i enkelte frekvenser, noe som ikke alle effekt forsterkere setter like stor pris på og kanskje trenger en 5minutt pause fra inne i mellom.

Har lest en del om feil på disse Nad T7x2 hjemme kino forsterkerene tidligere, og det virker som om det er mye rart ute å går i software, for enkelte serier og software versjoner, med volum kontroller som løper løpsk ol. holder software og forforsterker delen og signal possessings delene nok som det som mest sansynlige feilkilder ut i fra det du beskriver, men greit å luker luke ut andre feilkilder først.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Testet ved å ta preout på senteren til inn på surround bak kanalen, lyden falt ut igjen i ca 1min ut i andre testfilm. Sjekket også terminalene bak på senterhøyttaler, og denne sitter godt.

Problemet med feilsøkingen er her at problemet er så sporadisk. Intervallene for når senterlyden faller ut kan være alt fra 2timer til 10min ut i filmen, i tillegg kan lyden være borte i kun korte øyeblikk til 5-10min :roll:

Etter å alltid ha hatt et bra syn på Hi-Fi klubben og NAD produktene, har mitt møte med servicen deres nå fått meg til å fortvile med rett og slett at jeg sitter igjen med inntrykk av ikke å bli trodd på :?

Historikken er nå som følger:

Meldte inn problem med at senter faller ut.
    Klubben ba meg levere den inn til service i Stavanger.
    Etter mottak, fikk jeg beskjed om at de hadde "reparert flatkabel i signalveien"

Koblet recieveren opp igjen hjemme, og fant fort ut at problemet slett ikke var løst.

Kontaktet igjen klubben, og fikk igjen beskjed om at den måtte leveres til service, og at de denne gang ville teste recieveren over tid.
    Fikk tilbakemelding om at den hadde stått på med kun lyd i senteren (resten av kanalene utkoblet), og at ingen feil var oppstått under testingen!
    Prøvde å forklare dem at det kunne være varme som var problem, da de hadde spilt på lavt nivå, og med kun senteren aktiv. Reciveren var m.a.o ikke særlig presset på full 6.1 høyttaler belasting på referansenivå 0db.

Kunne ikke annet enn å ta den med hjem igjen, koblet opp høyttalerne og så først 1film uten problem, men ca 20min ut i film nr 2 falt senterlyden ut igjen i ca 1min :evil:

Kontaktet igjen klubben, og fikk denne gang beskjed om at de ville ha den inn til Stavanger igjen for testing med full høyttaler konfig og kjøring på 0db....sigh :roll:

Må etter møtet med denne service, innrømme at min tro på løsning har svunnet hen til intet... Regner med at det må til et "mirakel", da de under testing med full load og volum, må enten ha en mann sittende og se film over lengre tid, eller være heldig og sjekke innom demo-rommet deres akurat når senter feiler :roll:

To be continue....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha stilt spørsmålet: Spiller du veldig høyt? Det er ikke alle receivere som er like glade i å bli presset opp til 0 dB over lengre tid (selv om man bør kunne forvente det!). Spesielt ikke hvis du for eksempel bruker 4 Ohms høyttalere. På film går over 70 prosent av lydsporet gjennom senterkanalen, så den er ofte den mest belastete.

Det være sagt, NAD er ikke alltid like heldige med prosessordelen. De har det med å sende digitalstøy ut av høyttalerne idet man justerer lydvolumet og skifter kilde. Dette har ikke blitt helt bra før v2-utgavene av 7x3-serien. Det jeg dog ikke liker med v2-utgaven er at HDCD-dekoding er kuttet ut til fordel for PLIIx. Makes you wonder...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller stort sett på -5 til 0db (0db gir meg 70db på radioshack). Høyttalerne mine (Jamo THX Ultra) er 4Ohm, og T762 skal ha samme effekt på både 4 og 8 Ohm.

Ved testingen i går kveld, hadde jeg nivået derimot på -10, så jeg mener bestemt at jeg ikke presser på for mye her.

Jeg avlaster i tillegg recieveren med å benytte en NAD 2700THX effektforsterker på høyre venstre front, så recieveren driver kun senter og de 4 bak-høyttalerne...

Hadde tidligere denne stående under recieveren, men for å safe m.t.p varme, står T762'en alene og med ca 30cm klaring for luft ovenfor.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut til at du gjør det meste riktig med bruk av forsterkeren, stusser litt på det lave lydtrykket du får med 0db gir 70db på radioshack. Er virkelig disse høytalerene så tungdrevne?

Kanskje en ide å få hifiklubben til å teste med den centerhøytaleren din sammen med T762en også, og eventuellt avtale med dem på forhånd, så du muligens kunne låne noe annet utstyr av dem i ventetiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    De er tungdrevne ja, men skal være grei match med NAD'en. Spilte faktisk meget bra med min gamle Sony ES også disse

Kan ikke skjønne nødvendigheten med å teste med min senter, tror uansett etter alltesting jeg har utført allerede, burde holde til "godkjent service".

Må bare skyte inn at jeg har også utrolig mye å gjøre på jobben for tiden, overtid nærmest hver kveld....sliter å komme hjem for å koble ned utstyret for innlevering for n'te gang :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Har lest igjennom tråden og må bare si at jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg. Det gjelder også Hi Fi Klubben i Stavanger.
    Hadde en NAD T752 receiver der den venstre fronthøyttaleren datt ut sporadisk. Det kunne skje etter 1 min eller 2 timer som du beskriver. Receiveren var inne til reparasjon i over en måned. Ringte til service verkstedet utallige ganger, og de fant ingen feil selvfølgelig. Men etter ca 1 mnd kunne en ansatt konstatere at feilen var funnet og at den ikke kunne repareres. Snakket da med Hi Fi Klubben og fikk en ny receiver. Men det er utrolig at det skal ta så lang tid!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg sparker ballen over til Hi Fi klubben nå, orker rett og slett ikke stri med alle disse innleveringene og irritasjonene, Jeg vil ha noe mer konkret før jeg drasser den med inn igjen. De bør vel ha en T762 bytte reciever liggende da, så kan de "leke" med min så lenge de orker :?

Edit: Har sendt linken til denne tråden til klubben, og vet de har vært inne og lest historikken her.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •