TACT SDAI2175 er det noen som har erfaringer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 77
    Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skulle teste balanserte XLR utganger til PM'ene mine, så uten og tenkte for mye på det vart det koblet til en tact SDAI 2175 til PM'ene og Dali helicon 400.
    Det låt meget bra, fikk litt ståpels
    Når man tenker etter hva man får til den prisen, må det være et kupp.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Hvis folk lurer på hvilken signalkilde jeg bruker så er det Marantz cd-32... Sammen med Tara-Labs Axiom kabel...Det er CD spilleren som setter hindringer her....Med f.eks cayin eller Rega kunne det blitt enda bedre.. Skal ha cd spiller etterhvert også...men det blir nok en god stund til...
    Så du er fornøyd med Taralabs axiom? Føler ikke at dem setter noen begrensninger? Har lurt på disse selv..

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellomtonen ble ihvertfall mye bedre...Det var det jeg hørte virkelig forskjell på...Stemmen til f.eks Mark Knopfler ble mye bedre,, kom mere fram....Trodde ikke det var mulig med den gamle cd spilleren....Men en ting er sikkert signalkabler er det virkelig forskjell på....Like viktig som høytalerkabler mener nå jeg....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis - det er ikke noe jeg har ofret så mye tankevirksomhet før, men nå kommer jeg garantert til å velge også signalkabler med omhu.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Tydeligvis - det er ikke noe jeg har ofret så mye tankevirksomhet før, men nå kommer jeg garantert til å velge også signalkabler med omhu.
    Det må du gjøre...Med f.eks de gamle høytalerene mine som var Cerwin Vega V-12F så var det ikke store forskjellene å spore ved bytte av høytalerkabler... Forandringene kom etter jeg kjøpte litt bedre signalkabler...prism 500i...Så det er veldig viktig med gode signalkabler

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prism 500i er den beste signalkabelen til taralabs i prism-serien? Merker du noe forskjell på denne og axiom?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    500i er en av de dårligere i Prism-serien, som ser slik ut (dårligst først, best sist):

Prism 100i, 200i, 300i, 500i, 1100i, 2200i, 3300i, 5500i

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn det var ja :wink: Forvekslet nok 550 med 5500 - var det ikke sistnevte du brukte før du skiftet til axiom, petter?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, det var 2200i jeg hadde. tror 5500i enten er spesialbestilling eller at den ikke selges av HFK?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er spesialbestilling tror jeg, siden den ikke står oppført på sidene dems, men de er forhandler..lurer på om det er no særlig forskjell på 5500i og axiom, prisen må vel være omtrent lik?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens,

angående TacT 2175, jeg kjøpte en slik i går (med bytterett innen en uke)

Kjørte romkorreksjon først med kun Denon AVR 3805 (som er kjent for meget bra pådrag i midbassen og god bass generelt) og skrev ned resultatene, så kjørte jeg TacT èn og skrev ned korreksjons resultatene.

Mange sier jo at Tacten mangler midbass trykk, så jeg synes dette var lurt å teste, i og med at Denon AVR 3805 er kjent for bra midbass.

Hold dere fast, korreksjonene var IDENTISKE :shock:
    Til og med nivået på forsterkerne var nesten identisk (+- 0,5 dB)

Så over til lyttetest, jeg syns TacT holdt roen mye bedre helt opp til full gass, lyden ble aldri masete selv på meget høyt volum. Tror dette er en fordel med digitale forsterkere, det går igjen at folk skrur høyt opp men synes ikke det høres så høyt ut, men jeg tror det er pga "manglende" forvrengning som man er vant til fra før.
    Bassen var like kraftig men bedre definisjon og kontroll.

Men når jeg dro på nådde den grensen, lyden begynte å falle ut i korte avbrekk, og lysene på TacT èn blinket i takt med kuttene i lyden, jeg regner med det er slik det høres ut når en digitalforsterker ikke har mer å gi??? Noen som har peiling?

Det skal sies at det var VELDIG høyt, så jeg er usikker på om det har noen betydning for meg i praksis, det er nok MIDGARD 600 watt som er tingen for meg

Dag

(Testet på Infinity Kappa 9.2i, innstilt på den "snille" måten uten extended bass aktivert, laveste impedans 2.2 ohm, følsomhet 89 dB)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare finne mere info om denne, og ble lettere sjokkert. Stemmer det at den har disse målingene?

2x200 watt i 8 ohm (kont. effekt, begge kanaler i drift, 1kHz, 1% forvrengning)

1Khz?! Vet JVC måler med slik . 1%forvrengning imponerer heller ikke. Men mulig dette er skrive feil da. Men tror det blir veldig smak og behag dette.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jah. denne måler bare 110watt vistnok. typisk yalla computerforsterkere

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Mange sier jo at Tacten mangler midbass trykk, så jeg synes dette var lurt å teste, i og med at Denon AVR 3805 er kjent for bra midbass.
    Mener du at 3805 er kjent for bra midbass? Det er jo nettopp midbass og effektforsterkere som har vært Denon sitt problem nr 1 de site 15 årene minst.

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Men når jeg dro på nådde den grensen, lyden begynte å falle ut i korte avbrekk, og lysene på TacT èn blinket i takt med kuttene i lyden, jeg regner med det er slik det høres ut når en digitalforsterker ikke har mer å gi??? Noen som har peiling?

Det skal sies at det var VELDIG høyt, så jeg er usikker på om det har noen betydning for meg i praksis, det er nok MIDGARD 600 watt som er tingen for meg
    Hvordan forsterkeren oppfører seg ved overbelastning kommer an på konstruksjonen. Når den kutter er det tydelig tegn på at den spiller svært langt over evne. På PM er det løst med soft cliping. Uansett er det et nivå hvor forsterkeren ikke leverer noe som minner om uforvrengt signal enten det er løst på den ene eller andre måten. Det er ikke typisk for klasse D med kutt. Det kan løses slik på en hvilken som helst forsterker.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå jeg testa den trodde jeg det skulle forvrenge mindre. Men der tokk jeg feil ikke det at den spilte dårlig. Det var vel bare jeg som hadde får store forventninger. Men SDA 2175 og SDAI 2175 å bi ampe de hadde vært SÅÅÅ morro på mine RF7..Da tror jeg ørene hadde sagt nå er det nok før TACT.

Du mener vanelige analogforsterkere i klasse D da Snickers? Nei jeg har aldri hørt at min C372 kutter. Bare skurrer altså forvregning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk info fra Tact idag, når uteffekten når 500 watt skjer det jeg beskrev, først begynner den å "hakke opp" signalet, litt mer pådrag og den går i "protection".
    Så jeg tror faktisk den kutter før den får trøbbel.

Mht midbass og AVR 3805 så var det ihvertfall det som ble trukket frem da jeg snakket med en norsk skribent som har skrevet en test av denne,(I forhold til Yamaha sin nye 2500 blandt annet) jeg snakket med ham før jeg kjøpte AVR 3805.
    Husker ikke for hvilket blad.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte du om RMS-effekt 8 ohm 20-20 000Hz 0,1% THD og utgangsimpedans/dempningsfaktor også?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Spurte du om RMS-effekt 8 ohm 20-20 000Hz 0,1% THD og utgangsimpedans/dempningsfaktor også?
    Nei,

spurte kun om hvorfor den ga seg, lurer litt på nettop det du sier, hva er EGENTLIG effekten.

Koblet over til Denon AVR 3805 og kunne spille høyere enn der hvor TacT 2175 gikk i protection, det rimer ikke med en receiver som kun yder litt over 120 watt i stereo pr kanal.
    Den (Denon AVR 3805) dro på høyt nivå 369 watt fra veggen og 2.35 ampere, har en måler.

Skal måle med Tact etterpå.

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at du må ha en dynamisk måler som gir deg RMS-verdier for å kunne få noe som minner om et svar.

Et par andre momenter er at enkelte forsterkere fordeler strømtrekket mer enn andre. Da blir maks-strømmen lavere selvom den totalt kanskje trekker mer fra nettet.

Glem heller ikke at du har med klasse D å gjøre her. Den skal trekke en god del mindre fra nettet enn 3805 med samme effekt ut. En typisk klasse AB har en nominell virkningsgrad ved maks uteffekt på omkring 40%. Ved lavere effekt har den enda dårligere virkningsgrad. TacTen ligger trolig i nærheten av PM når det gjelder virkningsgrad.

Virkningsgraden på PM 600 er på 84% ved 500W og 8 ohm. Den produserer med andre ord under 1/3 av varmen 3805 produserer, noe som helt klart vil synes på målingen du gjør på nettinntaket. En PM 600 vil ved 500W RMS omsette ca 95W i varme, og da altså trekke totalt 595W fra nettet. En klasse AB (for eksempel på 36% virkningsgrad) vil avsette 890W i form av varme. Den må altså trekke 1390W fra nettet for å omsette 500W ut. Regn derfor med at når TacTen trekker halvparten av 3805 fra nettet leverer den minst like mye ut.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en fordel ved digitale forsterkere