Spørsmål om forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om forsterkere

Ha rplaner om å bygge en HTPC og grønn som jeg er blir jeg nødt til å søke svar om diverse knyttet til forsterkere. Jeg kommer til å anskaffe en HTPC med hovedkort eller lydkort som gir surroundlyd, altså 5.1, 6.1 eller 7.1.

Spørsmål 1: Signalet ut fra lydkortet er digitalt. Betyr det at en forsterker også må være digital eller vil en forsterker være forsterker og forsterke et signal uansett??

Spørsmål 2: Etter å søkt over nettet har jeg ikke funnet noe godt svar på hva som kommer mellom HTPC'en og høytalerene bortsett fra en forsterker. Leste noen innlegg her om at en dekoder må inn, men kommer ikke surroundlyden ferdig ut fra lydkortet?

Spørsmål 3: Disse lydkortene har en SPDIF-utgang. Gjelder dette fronthøytalere og senterhøytaler og må dette via en dekoder eller finnes det mulighet for å dele signalene slik at man kan koble direkte til en effektforsterker?

Vil sette stor pris på om noen kunne opplyse meg om dette. :?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1. Du har sannsynligvis digital inn bak på receiveren din. Ikke bland digitale og analoge signaler der.

2. Dekoderen sitter i receiveren din, hvis du mater den med ett digitalt signal. Der vil signalet bli dekodet til DTS eller DD eller hva det nå er. Hvis du velger å bruke ett lydkort som støtter analog 5.1, 6.1 eller 7.1 vil du måtte bruke en decoder i pc'en. Det er typisk en AC3 dekoder, som er freeware. Da benytter du pluggene som heter analog in bak på receiver. Da må du til med en del kabler, 4 stk 1 x minijack > 2 x rca.

3. SPDIF er digitalt, og må kodes for å kunne brukes. Tror ikke det finnes noen effektforsterker som koder de, da må du ha en surr. prosessor med støtte for det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •