Forsterker til Cerwin Vega CLSC-215

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til Cerwin Vega CLSC-215

Tenkte å kjøpe meg et Cerwin Vega CLSC og trenger dermed en forsterker som kan drive disse. Har kikket på NAD C372 og NAD C272. Forskjellen på disse to er vistnok kun at 372 har forforsterker, mens 272 bare er en ren effektforsterker. Jeg er dj og bruker derfor en Vestax PCV-002 mikser. For de som ikke er så kjent med denne så kan dere lese om den her: http://www.djbutikken.no/product_inf...9690bad9314c82. Uansett er det low, mid og high innstillnger ++ på denne. Tror dere et oppsett hvor jeg kjører lyden fra Vestax mikseren til ett stk. 272 vil klare å drive bra lyd til disse høyttalerne? Kan jo også alltids oppgradere med en 272 til senere, eller..? Kom med anbefalinger.

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,

Jeg har selv CLSC 215 og benyttet disse på en revyfest for en tid tilbake, brukte da en omni et eller annet mikser og en DP PA 2x450w forsterker.. Dette spilte meget bra i det 50m2 store lokalet, trøkket relativt godt.

Siden du er DJ, hvor skal du bruke høyttalerene? Skal du bruke disse på gutterommet ditt som er f.eks 15m2? Isåfall holder det med en 272, (selv om denne egentlig er litt for liten til å holde styr på 4x15"...)

Hvis du skal bruke anlegget til utleie så ville jeg anbefalt og gå for noe mye større, de 2x150wattene fra NAD kommer litt kort da er jeg redd.. Helt utrolig hvor mye effekt man trenger for å få mye lyd i store lokaler..

Jeg har selv testet 215 høyttalerene på en NAD 216 og 218.. (2x125w og 2x200w) og disse er rett og slett ikke kraftige nok til "store" lokaler 35m2+... Jeg bruker idag en DP 6.3, denne har relativt mye mer strøm og holder alle 15 tommerene skikkelig i tømmene.. Selv med bare 2x200w her også..

Kanskje jeg svarte feil eller at du ikke fikk svar på akkurat det du trengte? Isåfall, still kom med flere spørsmål

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda,, svaret var kjempebra. Jeg bor på 20 kvm nå, men skal flytte inn i kliss ny leilighet på 47 kvm om ett års tid. Det jeg lurte mest på var vel om jeg trengte en NAD forsterker med forforsterker delen eller om jeg kunne bruke dj mikseren til dette formålet og kjøpe en ren effektforsterker?
    Ok, så du mener at en 272 blir for lite for disse gutta. Hva om jeg kjøper en 272 nå og investerer i en 272 til senere og brokobler disse. Vil jeg nærme meg no ganske rått da el? Står forresten på hifi klubbens hjemmesider at disse kan la seg drive med så lite som 60W, ikke at jeg har planer om det.. hehe. Så, er det dumt å kjøpe en 272 først for å oppgradere med en til seinere? Hvor mange 272'er må jeg ha for å kunne få maskimalt ut av høyttalerene, eller hvor mange watt må en forsterker ha for å gi maks til disse to?

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke du må ha forforsterker, jeg måtte ihvertfall ikke det..

jeg ville heller søkt etter en NAD 218 brukt og en til brukt når du har råd.. 272 er for liten..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki.. takk for tipset. Skal sjekke opp prisen på den nå, håper den ikke er altfor dyr. Av erfaring kjøper jeg ikke ting brukt. Så da får jeg heller legge i litt ekstra spenn i nytt utstyr.

Hmm.. fant ikke no 218 ny og brukt er som sagt utelukket :? Mistanke om at disse ikke lenger er å få tak i nye? Mener du virkelig at to stk. 272 brokobla blir for lite altså?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    to stk 272 er for lite hvis du skal dra på litt skikkelig ja. 218 må du kjøpe brukt. produseres ikke lenger

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg får titte litt rundt etter noen brukte 218. Kansje jeg går for de om jeg syntes varen og ikke minst selger virker ok.
    Har dere noen forslag til forsterkere som er å få kjøpt nye? Helst i samme prisklasse + - 5000.- pr stk., eller EN til rundt 8000.-. (forutsetter at det holder med kun den ene forsterkeren til begge høyttalerne).

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan ta og høre med et firma som heter soundpressure. de har noen pa forsterkere som heter carver som vil fungere til ditt bruk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carver virker jo kurrant. Synd at Sounpressure ikke har priser på sidene sine. Titter på hjemmesida til Carverpro.com og det er tre serier å velge mellom: ZR, CV og Xi. Hvilken av disse tre anbefales? Det virker som alle tre gir jævlig mye power.. Noen andre enn Soundpressure som selger disse i Norge? er hypp på priser vettu..

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville heller gått for en vanlig hififorsterker.. en carver er pure pa..

se på en Parasound HCA 2200 brukt f.eks.. denne har mye power, og koster ikke veldig mye..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer det motstridende meldinger her. Mener du at Carver ikke er godt for CV, at det kun er beregnet på PA anlegg? Vil Cervin ta skade av at jeg kjører Carver forsterker på dem? Ingen som veit om noen forserkere som er bra som går an å få kjøpt nye da?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ kan jo være å kjøpe en burkt parasound på ebay eller www.audiogon.com
    Det er flere av Parasound forsterkerne som er relativt enkle å konvertere til 220V
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så her er de jeg har fått foreslått hittil:

- NAD 218

- Parasound HCA 2200

- Carver PA forsterkere

Det var to stk. Parasound til salgs på ebay, ellers kunne jeg ikke finne no mer. 218 virker jo litt mer tilgjengelig på bruktmarkedet her i Norge, men kunne ikke finne noen som var ute til salgs akkurat nå.
    Spør igjen, er det fy-fy å koble opp disse til en Carver PA forsterker?
    Hvis noen kommer over en Parasound HCA 2200 eller en NAD 218 så sleng ut linker a.. Kunne jeg ha fått en liste med linker til diverse norske bruktplasser for forsterkere på nettet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen her hørt om DAP Palladium 1600? Tror dere denne ville funke, eller blir den for kraftig for disse høyttalerne, at den kan ødelegge de liksom? Den skal visstnok gi 2x525 watt rms i 8 ohm..
    Hva med de effektforsterkerne de selger på ljudia, sånn som qsc og sånt.. kunne det ha fungert?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet er ikke for kraftig forsterker, men heller for svak. jeg vill kjøpt en Carver fremfor NAD. Men seff er Parasound og DP veldig gode merker men nytt koster dette hvertfall mye mer enn Carver og du får garantert utnyttet CV høyttalerne dine med Carver. Gå for Carver du, og du vil få oppleve hva Cv virkelig kan!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    problemet er ikke for kraftig forsterker, men heller for svak. jeg vill kjøpt en Carver fremfor NAD. Men seff er Parasound og DP veldig gode merker men nytt koster dette hvertfall mye mer enn Carver og du får garantert utnyttet CV høyttalerne dine med Carver. Gå for Carver du, og du vil få oppleve hva Cv virkelig kan!
    Med DP, mener du DAP Palladium? Har tilbud på en sånn DAP palladium 1600, burde jeg kjøpe en sånn?

Og hva betyr 2x525 watt RMS?? i 8 ohm, RMS hva er det??
    Så det er ikke farlig å kjøre for kraftig forsterker på disse?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RMS står for kontinuerlig effekt. 2*525 betyr at den yter 525 watt i hver av de to kanalene.
    Det kan vel være en fordel med overdimensjonerte forsterkere, da vil du få en bedre kontroll på elementene.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Syntes bare å huske at han på hi-fi klubben snakka om at jeg IKKE måtte kjøre for kraftige forsterkere, men da misforstod jeg sikkert hva han mente. Da prøver jeg å få kjøpt disse DAP PALLADIUM 1600..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •