Suroundprossesoren, forskjeller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Suroundprossesoren, forskjeller?

Jeg sitter og funderer litt her nå. Er det stor forskjell på suroundprosessorene (det er vel det det heter er det ikke :?: ) i recieverene ute på markedet? Da tenker jeg spesielt på når de skal "lage" surond lyd av et stereo signal. Jeg bruker nemlig veldig mye "Dts neo: 6" når jeg hører på musikk, så jeg lurer egentlig på om lyden vil havne på samme "plass"/høytaler uansett hvilken prosessor det er, eller om det blir forskjeller der?

Når det gjelder filmer med "DD" eller "dts" så regner jeg med at lyden havner i rett høytaler da, uansett prosseor.

Uansett, noen som vet noe om dette og gidder å forklare.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke samme chip som sitter i de forskjellige prosessorene da?
    Akkurat som at det er forskjellige skjermkort-produsenter, mens de har samme nvidia chip av en type f.eks.

Mulig jeg er litt på viddene her, men det virker logisk.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Er det ikke samme chip som sitter i de forskjellige prosessorene da?
    Akkurat som at det er forskjellige skjermkort-produsenter, mens de har samme nvidia chip av en type f.eks.

Mulig jeg er litt på viddene her, men det virker logisk.
    Tja, ikke vet jeg.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alle bruker samme chip, men mange gjør dette. Mener det er Motorola som lager til de fleste. Dette betyr vel noenlunde lik surround miks så lenge det er samme chip... Dette betyr ikke at alle boksene låter likt for mye annet spiller inn på lyden (PSU, AD/DA-konvertering, etc...)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr ikke at alle boksene låter likt for mye annet spiller inn på lyden (PSU, AD/DA-konvertering, etc...)
    Ja, det er klart. Prosessoren vil jo ha en egen lydsignatur.

Men nå tenkte jeg bare på hvor lyden "havnet" som han Jan A M lurte på.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil være logisk å anta at lyden havner i samme kanal på alle produkter som har samme type/modell prosessor.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det vil være logisk å anta at lyden havner i samme kanal på alle produkter som har samme type/modell prosessor.
    Så frem til at de faktisk har samme prosessor, ja. Men har alle recieverene samme prosessor da? Vet dere helt sikkert at alle bruker samme prosessor, eller er det bare antagelser/spekulasjoner?

Jeg mener og huske at yamaha skrøt av sin prosessor en gang, og tenkte derfor med en gang at alle brukte forskjellige prosessorer.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle bruker ikke samme prosessor nei, men mange bruker forskjelle Motorola prosessorer. Synes at mange av recieverne til forskjellige produsenter har påfallende like surround spesifikasjoner. Dette kan tyde på at mange bruker samme produkt. Det brukes nok en hel del ferdige prosessor/kretskort løsninger i mange recievere. Det finnes helt sikkert unntak også.

Skjermkort eksempelet lenger opp er ganske bra synes jeg. Nvidia har f.eks. mange forskjellige GPU'er, men alle skjemkort med en 6600 GT er ganske like. Selv om de kommer fra forkjellige fabrikker.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om mange selskaper bruker de samme prossessorene i produktene sine trenger de ikke høres likt ut.
    For det første, når noen bruker f.eks. Motorola-prossessorer kan de enten bruke 'stock code', dvs Motorola's egen kode (det vanlige), eller de kan skrive egen kode (som Meridian og Lexicon).
    I tillegg vil måten man implementerer prossessoren, hva slags grensesnitt mot bruker man velger ha en innvirkning på hvordan det ender opp med å høres ut.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil det påvirke hvor lyden havner hen, eller er det bare snakk om kvaliteten på lyden? Det er det som egentlig er spørsmålet her.

Når recieveren selv må lage suroundlyd av et stereosignal, vil da forskjellige recievere fordele lyden forskjellig?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Men vil det påvirke hvor lyden havner hen, eller er det bare snakk om kvaliteten på lyden? Det er det som egentlig er spørsmålet her.

Når recieveren selv må lage suroundlyd av et stereosignal, vil da forskjellige recievere fordele lyden forskjellig?
    Det vil påvirke hvor lyden kommer hen (altså i hvilke høytalere). Primært er det andre komponenter enn prosessoren som bestemmer hvordan det hele låter.

Det er i hvert fall min mening om saken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •