Tips til surround-reciver i prisklassen 8-15.000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Active Colargol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til surround-reciver i prisklassen 8-15.000,-

Hei.

Dette blir min første post i forumet.

Jeg har frem til nå benyttet en Harman Kardon AVR-75 surround receiver. Denne har strengt tatt gått ut på dato. Den har ikke en gang DTS dekoder. Derfor er det på tide å pensjonere denne.

Har tenkt på noe i nærheten av Yamaha 2500, Denon 3805, Pioneer AX5Ai etc. Altså i prisklasse 8-15K.

Det bør selvsagt også være noe som klangmessig passer til resten av systemet. Pr. i dag bruker jeg AVR-75 til å forsyne center, Audio Vector F3 og bakhøyttalere, Infinity Delta 30.
    Fronthøyttalere er Infinity Kappa 9.2i. Til å forsyne disse med strøm benytter jeg eget effekttrinn: Sunfire Signature 600.

Det jeg synes er mest spennende nå er muligheten for romkorreksjon vha parametrisk EQ, og om dette virkelig fungerer så bra som produsentene påstår. Spesielt med tanke på at jeg benytter ekstern effektforsterker. Synes også å huske at jeg har lest at ikke alle som har romkorreksjon takler samarbeid med effektforsterker så veldig bra.

Nå ser det jo ut til at det er stor forskjell på korrigeringsmulighetene. Pioneer har vel 5-bånds parametrisk EQ og Denon 8 bånds. Yamaha og andre har jeg ikke funnet noe spesiell informasjon om.
    Det er vel også slik at man har mulighet til å få resten av høyttalerene i oppsettet, klangmessig lik fronthøyttalerene.
    Men kan tenke meg at det er flere her på forumet som har testet de mest aktuelle modellene på markedet pr i dag, som kan en del om dette.

I første omgang er det nok ikke forsterkerkraft som står høyest på lista. Bare den klarer å forsyne senter- og bakkanalene med tilstrekkelig kraft. Evnen som for-forsterker til 2-kanals lytting og surround, romfølelse, kanalseperasjon, og ikke minst lyden, vil nok telle tungt.
    Må nok innrømme at den vil bli mest benyttet til surround.

Setter stor pris på tips om kan hjelpe meg å finne produktet som er riktig for meg.
    Argumenter gjerne både for og mot.

Colargol

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz SR 8500??

Kommer snart og vil ha veiledene pris på ca. 15 tusen (?)

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har nettopp byttet en pioneer vsx Ax3 med en Rotel rsx-1056 i mitt system. Todde nesten gud kom til meg film å ikke minst musikk blir morro, det skjedde plutselig så mye, å enda er den ikke spillt inn :shock:

Den kan glatt anbefalles.

Løp hør å kjøp :wink:

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joiki
    Hei

Har nettopp byttet en pioneer vsx Ax3 med en Rotel rsx-1056 i mitt system. Todde nesten gud kom til meg film å ikke minst musikk blir morro, det skjedde plutselig så mye, å enda er den ikke spillt inn :shock:

Den kan glatt anbefalles.

Løp hør å kjøp :wink:
    Ja du er fornøyd ja joiki Det er godt å høre, hvordan har du gjort det med 1070ene??

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Colargol, du kan også se denne testen, den er en seriøs test med de fleste modellene du nevnte over. Rotel RSX-1056 testvinner

http://www.nebyhifi.no/documents/RSX...nemaJuly04.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rom korreksjon

Jeg har nå to stk Denon AVR 3805, et i hvert oppsett.

Hadde Yamaha AZ-2 før. Kjøpte først en 3805 og var så vanvittig fornøyd, så jeg solget Yamahaen og kjøpte en 3805 til.

Jeg kan anbefale Denon AVR 3805 på det sterkeste, det er rom korreksjonen som er sinnsykt bra, bedre enn den Yamaha har på nye 2500 ifølge de som har testet begge.
    De nye Marantz er sikkert bra, men jeg vet ikke om rom korreksjonen der er like bra på midbassen, på Denonen får man vannvittig definisjon i midbassen når korreksjonen er i bruk, og stemmer blir meget klare og kommer kraftig frem i lydbildet.

Denon AVR 3805 har jo vunnet alt som er av tester i hele verden inklusive Eisa award 2004-2005, dette bør også være noe som betyr endel, siden det er en samstemt fagpresse fra hele verden og ikke bare norske blader som sier den er best.

Den har fått stor skryt både på hifiu lyd og filmlyd, og forsterkerdelen er meget kraftig, jeg kjørte den alene på mine Infinity Kappa 9.2i, hadde party med 5 timer nonstop høy musikk, ingen problemer! Det er ganske sterkt! Mange dyre slutt trinn har gått varme tidligere når jeg har hatt fest.

Dag

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du er fornøyd ja joiki Det er godt å høre, hvordan har du gjort det med 1070ene??[/quote]

Er meget fornøyd. har brukt den ene 1070`n til frontene, den andre står til pynt i påvente av noen signalkabler, gikk tom for det ser du ops:

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joiki
    Ja du er fornøyd ja joiki Det er godt å høre, hvordan har du gjort det med 1070ene??

Er meget fornøyd. har brukt den ene 1070`n til frontene, den andre står til pynt i påvente av noen signalkabler, gikk tom for det ser du ops:[/quote]

Oki, det er kjipt :?

Active Colargol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz SR 8500
    Ja. Denne kommer vel snart. Hører rykte om at romkorreksjonssystemet (MRAC) blir identisk med Denon 3805 sitt. Stemmer det?
    Synes Marantx generelt er dårlig til å legge ut noe særlig informasjon om MRAC. Er det noen som kjenner til noen detaljer om dette? Og er det noe særlig forskjell på 7500 og 8500 bortsett fra forsterkerdelen?

Rotel RSX-1056
    Har hørt en del bra om denne ja. Men den har kanskje litt få justeringsmuligheter?

Er fortsatt litt nyskjerrig på hvor mye vekt jeg bør legge på romkorreksjonsmuligheter.

Har brukt dette anlegget i 3 forskjellige stuer. Synes lydbildet endrer seg drastisk fra plass til plass. Hadde tidligere et rom som var litt avlangt, ca 8x4 meter og tre i alle vegger. Her fungerte alt veldig bra.
    Bor nå i en 2-roms blokkleilighet, med en liten stue på ca.5x5 meter. Her er det mur i alle vegger, tak og gulv. Synes det er ett slit, spesielt med tanke på lave frekvenser. Får liksom ikke flytta høytallerene langt nok ute på golvet (må jo ha litt plass å gå på og :-). Trodde nesten det var noe galt første gang jeg fyrte opp anlegget i den nye leiligheten. Hørtes ut som det plutselig var et par 18" subwoofere i tillegg. Bytta også ut 2 gamle sluttrinn fra NAD (PA 2400) med Sunfire'n. Det hadde nok også litt å si. Diskant og mellomtone ble liksom trukket lang tilbake i rommet.
    Lurer på om romkorreksjon kan hjelpe litt med dette.

Tenker også litt på muligheten med at det er flere minne for oppsett. Når man sitter å ser film med "gjengen" er det liksom greit å ha lydbildet noenlundet sentrert i rommet. Men ofte sitter jeg jo for meg selv å ser film. Da blir jeg ofte liggende i "go' sofan" som befinner seg på siden av rommet. Da kan jeg vel justere inn med mikrofonen plassert ved hodeplass i sofan, å få justert riktig volum i forhold til plassering i rommet? eller?

Så har jeg også hørt en del rykter (bl.a. om Denon sin 3805) at romkorreksjon ikke fungerer helt bra sammen med ekstern effektforsterker? Er det noen som kan avkrefte/bekrefte slike rykter.

Mvh Colargol

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ekstern effekt og romkorreksjon helt topp :-)

Hei,

3805 fungerer perfekt hos meg både med den innebygde forsterkeren og en ekstern YBA Passion 1000 jeg har, ingen problemer uansett, bare utrolig bra med romkorreksjon.

mvh
    Dag

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maranz har vel ikke firewire? Det gjør den kanskje uaktuell for de fleste. Merkelig at de ikke har fått med seg det. Det samme med Rotel ikke firewire eller romkorreksjon. Kjøp en forsterker med firewire og romkorreksjon som du kan koble ekstra sluttsteg til senere.
    Da har du en mye større fleksibilitet. Snart må vel forsterkere med HDMI innganger komme også. Maranzen har DVI, men DVI har ikke lyd. Merkelig greier :roll:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pølsevev. Ikke avskriv en god forsterker fordi den mangler en funksjon du uansett ikke har mye bruk for.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva bruker dere firewire til?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig poqwaq

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    Maranz har vel ikke firewire? Det gjør den kanskje uaktuell for de fleste. Merkelig at de ikke har fått med seg det. Det samme med Rotel ikke firewire eller romkorreksjon. Kjøp en forsterker med firewire og romkorreksjon som du kan koble ekstra sluttsteg til senere.
    Da har du en mye større fleksibilitet. Snart må vel forsterkere med HDMI innganger komme også. Maranzen har DVI, men DVI har ikke lyd. Merkelig greier :roll:
    Vel :?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

romkoreksjon

Det er overaskende at ikke flere har oppdaget fordelene med romkorreksjon.
    Men jeg ser til min store forundring at selv de norske gutta som tester i bladene her hjemme fullstendig overser funksjonen til hifi bruk, hvor den etter min mening er vel så viktig som til hjemmekino. I tester fra utlandet har de derimot våknet og poengterer akkurat de tingene jeg selv har opplevd med min Denon 3805.

Stryk-karakter til norske skribenter på dette området.

Å kjøpe en surroundforsterker nå uten den funksjonen er ikke veldig lurt.
    De eneste som ikke er enig er de som ikke har testet det skikkelig.

Dag

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde sjekket ut marantz sine nye modeller.
    Arcam har også veldig pen lyd, og vil fungere bra på musikk også

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

du som har sjekket ut nye Marantz

hvordan fungerer rom korreksjonen på nye 7500 og 8500 i detalj på hifi og film, hvilkne valgmuligheter finnes mht bruk av romkorreksjon?

Dag

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: du som har sjekket ut nye Marantz

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    hvordan fungerer rom korreksjonen på nye 7500 og 8500 i detalj på hifi og film, hvilkne valgmuligheter finnes mht bruk av romkorreksjon?

Dag
    Ingen veit enda. Er vell snart på markedet. Men etter det eg har høyrt av ANDRE, så brukar Marantz romkorreksjon fra Denon.

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ikke innser fordelene med firewire, hdmi og romkorreksjon så blir det litt sånn at alt var mye bedre, før under krigen, eller når det var :lol: . Når Maranz putter inn DVI og ikke HDMI er det vel lite fremtidsretta? DVI kommer trolig til å forsvinne, da den mangler lyd og er begrenset i lengde på kabelen. Blir en smule overrasket over slike "bakstreverske holdninger" :wink: da det er ok å kjøpe lydtrykksmålere og målemikrofoner.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •