Tips til surround-reciver i prisklassen 8-15.000,- - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva skal man med firewire da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

firewire DVI HDMI Romkorreksjon osv

Mye bakstreverske folk her tydeligvis,

med Firewire kan man overføre SACD og DVD Audio høyoppløste lydsignaler digitalt til surroundforsterkeren, det er ikke viktig men fint hvis man spiller disse formatene, det gjør jeg

Diskusjonen rundt DVI og HDMI er grei nok, etter min mening er det viktigste at komponentene har ett av to, man får kjøpt overganger.
    HDMI er nok det som overtar, men selv bruker jeg DVI rett fra Denon 3910 til Benq 7800 med 10 meter kabel uten trøbbel.

Det som etter min mening er det viktigste med de nye receiverene er at romkorreksjon forbedrer lydkvaliteten dramatisk i de fleste rom, og egner seg meget godt både til musikk og film.

At ikke flere er opptatt av dette er nesten flaut
    Lurer på hvorfor folk som er skikkelig interessert i lyd og bilde ikke undersøker hvordan dette fungerer, kanskje interessen ikke er så stor i praksis, mest prat kanskje?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: firewire DVI HDMI Romkorreksjon osv

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Mye bakstreverske folk her tydeligvis,

med Firewire kan man overføre SACD og DVD Audio høyoppløste lydsignaler digitalt til surroundforsterkeren, det er ikke viktig men fint hvis man spiller disse formatene, det gjør jeg

Diskusjonen rundt DVI og HDMI er grei nok, etter min mening er det viktigste at komponentene har ett av to, man får kjøpt overganger.
    HDMI er nok det som overtar, men selv bruker jeg DVI rett fra Denon 3910 til Benq 7800 med 10 meter kabel uten trøbbel.

Det som etter min mening er det viktigste med de nye receiverene er at romkorreksjon forbedrer lydkvaliteten dramatisk i de fleste rom, og egner seg meget godt både til musikk og film.

At ikke flere er opptatt av dette er nesten flaut
    Lurer på hvorfor folk som er skikkelig interessert i lyd og bilde ikke undersøker hvordan dette fungerer, kanskje interessen ikke er så stor i praksis, mest prat kanskje?
    Ikke alle blir like imponert ove alle "skryte fakta" som deg Dag?
    Flaut at prosessorer til flere titalls tusener ikke har romkorreksjon, men din 10k receiver har det? :?

Uansett hvor mye en vrir og vender på det, så er kvaliteten og hvordan forsterkeren oppleves viktigst, fremfor mange duppeditter som medfølger.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: firewire DVI HDMI Romkorreksjon osv

Jaha. Hvor mye hører man egentlig på slikt? Jeg spiller 99,999% CD på mitt anlegg, om jeg ikke ser film, og ser man film klarer man seg lenge med standard coax/optisk overføring. Utvalget i SACD/DVDA er uansett dårlig.

Fremtidsrettet? Folk som handler utstyr i denne prisklassen vil sannsynligvis skaffe seg en Blu-ray eller HD-DVD-spiller i løpet av 2006 likevel, og så må man handle analoge kabler, eller ny receiver med ny overføringsmetode.

Det eneste som er fremtidsrettet er 100% analogt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hallo Lassesen

Skryte fakta?

Lassesen, det var tåpelig sagt, enestegrunn til at jeg liker romkorreksjon er fordi det fungerer meget bra i begge mine anlegg.

Har drevet med lyd i 10 år nå, og byttet flere komponenter enn de fleste,
    har hatt avsindig dyrt utstyr, og brukt mye penger for å få god lyd. Har heldigvis funnet ut at prisen ofte ikke henger sammen med lydkvalitet når man er kommet på et visst prisnivå.

Romkorreksjon har gitt meg et kvantesprang i lydkvalitet som all verdens utstyr, elektronikk og kabler aldri kunne klart.

Og så snakker du om skryte fakta???

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dag. Hvorfor fikk jeg bedre lydbilde når jeg bytta en reciver(pioneer) med Romkorreksjon, til en reciver(rotel) uten Romkorreksjon :?: :roll:

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: hallo Lassesen

Skryte fakta?

Lassesen, det var tåpelig sagt, enestegrunn til at jeg liker romkorreksjon er fordi det fungerer meget bra i begge mine anlegg.

Har drevet med lyd i 10 år nå, og byttet flere komponenter enn de fleste,
    har hatt avsindig dyrt utstyr, og brukt mye penger for å få god lyd. Har heldigvis funnet ut at prisen ofte ikke henger sammen med lydkvalitet når man er kommet på et visst prisnivå.

Romkorreksjon har gitt meg et kvantesprang i lydkvalitet som all verdens utstyr, elektronikk og kabler aldri kunne klart.

Og så snakker du om skryte fakta???
    Dette er et diskusjonsforum Dag, ikke enveis kommunikasjon. :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

diskusjonsforum

Lassesen,

greit å diskutere, enig i det, men da bør man ha erfaring til å kunne si ting, ikke bare si dem uten ryggdekning.

Si hva dine erfaringer er, og det du ikke har testet bør du være ydmyk nok til å si at du ikke har testet det, istedenfor å påstå at andre ting er viktigere.

Prøv først, snakk etterpå.

Dag

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: diskusjonsforum

Lassesen,

greit å diskutere, enig i det, men da bør man ha erfaring til å kunne si ting, ikke bare si dem uten ryggdekning.

Si hva dine erfaringer er, og det du ikke har testet bør du være ydmyk nok til å si at du ikke har testet det, istedenfor å påstå at andre ting er viktigere.

Dag
    Dag, ikke vær så bråkjekk. Jeg har hørt og testet 3805 selv, og har handlet stereo/hjemmekino siden jeg var 12 år! Rotel RSX-1056 låter og spiller bedre! Så ta det helt med ro, ikke tro dine 10 år er fasiten på det meste. Det er veldig mange her inne på forumet med utrolig mye erfaring, mye mer enn deg og meg.

Jeg sier mine erfaringer og du dine, det er du som ikke klarer andres erfaringer, du som begynte å surmule.

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med firewire kan man ikke bare overføre SACD og DVD Audio, men alle lydsignaler. Du kan også sette opp et firewire nettverk, med kun en enkel kabeldforbindelse. Altså koble til flere komponenter gjennom de andre du allerede har. Hvis man ikke ser at det er fordeler med det kan man jo godt kjøpe en forsterker som ikke har det. Man kan greie seg uten, men det er store og åpenbare fordeler med det.

Samme med automatisk lydkorreksjon, du kan greie deg uten, men fordelene er der og de er store, særlig nå som du også kan få opp målingene i form av grafer på PC og derfra korrigere lydbildet. Gjøre nye målinge og se resultatet.

Husk at forbedringer alltiid kommer gjennom / etter / ved forandring. Hvis én ikke er mottakelig for forandringer blir det heller ingen forbedring "as simple as that".

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: diskusjonsforum

Sitat Opprinnelig postet av Lassesen
    Lassesen,

Dag
    Dag, ikke vær så bråkjekk. Jeg har hørt og testet 3805 selv, og har handlet stereo/hjemmekino siden jeg var 12 år! Rotel RSX-1056 låter og spiller bedre! Så ta det helt med ro, ikke tro dine 10 år er fasiten på det meste. Det er veldig mange her inne på forumet med utrolig mye erfaring, mye mer enn deg og meg.

Jeg sier mine erfaringer og du dine, det er du som ikke klarer andres erfaringer, du som begynte å surmule.
    Lassesen,

du sier at jeg ikke klarer andres erfaringer, det er vel heller det at vi har forskjellige meninger om ting, og det er vel greit?

Vi får begrave stidsøksen, skal prøve å utdype litt hva jeg føler istedenfor:

Jeg har testet ut mye mye mer enn du tror, det kan jeg love deg. Reist mye (Tyskland, Sverige), besøkt mange, tatt mye utstyr hjem på test, lest mye og brukt alt for mye tid og penger på denne lidenskapen. Brukt mange mange netter med måleutstyr og lytting.
    Derfor vet jeg hva som gir MEG valuta og hva jeg ikke klarer og høre.
    Mulig du har "golden ears" og ikke jeg.
    Har hørt så mange svinedyre anlegg på messer og i butikker som jeg synes låter milt sagt jævlig, så derfor er jeg vel litt lei når praten tar en viss vending i form av at høy pris=god lyd. (Som du argumenterte med i forhold til min receiver til bare 10.000 i forhold til mye dyrere ting uten romkorreksjon. I sommer kjøpte jeg et par høyttalere som koster 153.000 kroner, har aldri blitt så skuffet i mitt liv da de ble pakket opp og lyden kom på. (solgte dem)

Det som er bra for meg er tydeligvis ikke riktig for deg, og da får jo Rotel solgt litt utstyr også

Synes det er rart at du har testet romkorreksjon til hifibruk uten å se det som en nødvendighet, men det kan hende ditt utstyr og rom ikke drar de samme fordelene av dette som hos meg.
    Personlig liker jeg å bruke Romkorreksjon til hifi, og ikke til film i samme grad. Stikk motsatt av hva norske skribenter skriver. Rart? Men jeg kan gjerne fortelle deg hvorfor hvis du lurer. Jeg lurer fært på hva du opplevde med romkorreksjon og hifi i ditt oppsett!

Bråkjekk er ikke meningen å være.

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Formel 1

Formel 1,

godt å høre at jeg ikke er alene

Takk for det!

Dag :wink:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dag johnsen Skrevet: 19/12/2004, 23:49 Tittel: Formel 1

--------------------------------------------------------------------------------

Formel 1,

godt å høre at jeg ikke er alene

Takk for det!

Dag
    Ja, det trengs tydeligvis litt misjonsarbeid på denne upløyde marken :lol: .
    Det er nok mange som går rundt med "nisselua" godt tredd ned over både ører og øyne dessverre :lol: .

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag, har jeg sagt noen gang at jeg ikke syns romkorreksjon er bra? Du tar jo konklusjoner uten at jeg har skrevet noe om det i det hele tatt. Det er ikke bare deg med 3805 som har fått opp øynene til romkorreksjon, jeg vet veldig godt hva det gjelder, og hva det innebærer.

Du snakker hele tiden om at vi andre ikke har fått opp øynene til dette, og hvor flaut dette er. Syns det blir litt for dumt. Det virker som du er veldig fornøyd med din 3805, men la det bli med det og ikke angrip andre for at de ikke har romkorreksjon. ops:

Skal jeg si at det er rart du ikke ser de samme fordelene som meg når det gjelder Klipsch oppsett? :wink:

Godt du ikke er alene her da Dag :cry:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg si at det er rart du ikke ser de samme fordelene som meg når det gjelder Klipsch oppsett?
    Hvilke fordeler er det du har som Dag ikke har da?

Basstrykket er det hvertfall ikke

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Skal jeg si at det er rart du ikke ser de samme fordelene som meg når det gjelder Klipsch oppsett?
    Hvilke fordeler er det du har som Dag ikke har da?

Basstrykket er det hvertfall ikke
    Ok. 123dB uten sub ved sitteplass burde være greit... Med RSW-12 så skal jeg opp på 126db...

Men det er vel ikke alt, bass?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Colargol, for å gå til utgangspunktet igjen til hvilken receiver som anbefales, og hvis vi viker fra diverse andre diskusjoner, så anbefaler jeg Rotel RSX-1056

Har du fått kjøpt deg? Hva ble det?

8)

Active Colargol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Colargol, for å gå til utgangspunktet igjen til hvilken receiver som anbefales, og hvis vi viker fra diverse andre diskusjoner, så anbefaler jeg Rotel RSX-1056

Har du fått kjøpt deg? Hva ble det?
    Hei.

Har ikke kjøpt noe enda. Venter nok til over Jul.
    Vil ikke ha det for travelt når jeg handler hifi. Da blir bare til at jeg tviler på eget kjøp i ettertid. Men jeg rekner med at når jeg først har bestemt meg for hva det blir, klarer jeg ikke å få produktet inn gjennom dørene fort nok. Slik er det vel fler som har det? :-). Spesielt hvis det er noe som må bestilles evt sendes.

Synes det er fint å skape litt diskusjon her, slik at flere sysnpunkter kommer frem. Ellers hadde det kanskje blitt et kjedelig forum.

Vil også vente til Marantz boksene er tilgjengelig, så man kanskje får litt inntrykk av hva de har å by på.

Også 3805 har jo vært på markedet ei god stund. Kanskje det kommer noe nytt fra den kanten på nyåret også. Produsentene spytter jo ut nye produkter hver uke for tiden. Begynner nesten å ligne litt på data-verden. 6 mnd. etter man kjøper et produkt kommer en ny forbedret og oppgradert versjon, som i tillegg er billigere. Men slik kan man vel ikke tenke. Da kan man liksom aldri kjøpe...
    Brente meg litt på en TV jeg kjøpte. Hadde lyst på plasma for ca. 2,5 år siden. Hadde da også undersøkt flere, men til slutt ble det en projektor-TV, den gangen syntes jeg den var en plasmakiller, nå er den bare plasskiller. Uansett. 6 måneder etter handel, kostet produktet 14K mindre enn hva jeg betalte. Det syntes jeg var forbanna surt. Etter dette bestemte jeg meg for at neste gang jeg kjøpte meg et "siste på markedet" produkt. Skal jeg slutte undersøke om like produkt et par år etterpå. Men det er jo også vanskelig. Ikke det at man tviler på eget kjøp der og da. Men man vil jo liksom forsikre seg at man ikke har kjøpt katta i sekken.

Ups. Lett å spore litt av. Nei jeg får vel se.
    Enda en liten fordel med å vente til nyåret, er at mange tidsskrifter i første nummer på nyåret, vil se tilbake på året som var. Kanskje også vurdere (fra sine synspunkt vel og merke) og sammeligne produkter samlet for året som har gått. Så er det vel en del priser som skal deles ut også.

Hvordan er det med digitale forsterkere nå? HK har vel en digital surroundforsterker i prisklassen rett under 20K. Kan tenke meg at digitale enheter vil ta en del markedsandelene i nær fremtid.
    Har noen testa HK forsterkeren? Finnes det også andre digitale surround forsterker i prisklassen under 20K?

Colargol

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Colargol.

Dyrker ikke du gulltulipaner da? :lol: :lol: Det er vel bare å selge noen av disse? Eller er det ikke sesong for det nå?

Active
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    398
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut, ta deg god tid.
    Prøv å få en demo på de evnt produktene som du har sett litt på. Ta en etter en og du finner fort hva som passer deg

Lykke til

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •