Hjelp! Rare lyder og nå DØD forsterker! (VIDEO / LYD i innlegg)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Rare lyder og nå DØD forsterker! (VIDEO / LYD i innlegg)

Hei alle!

Dette er mitt første innlegg i dette forumet, og jeg søker deres eksperthjelp i håp om at noen av dere kan hjelpe meg litt på vei her!

Jeg kjøpte en brukt Marantz PM-78 forsterker for ca et år siden, og jeg vet ikke hvor gammel den opprinnelig er. Dette har vært en fantastisk forsterker for mitt bruk, men nå er jeg redd den er "død". For to uker siden slo jeg den på, og det kom masse sprakelyder / ulyder fra selve forsterkeren. Jeg bestemte meg for å ta opp en video for å få med lyden, og midt i filmingen slår plutselig forsterkeren seg på som normalt igjen og funker som bare det! Gleden var stor, men kortvarig. Etter å ha fungert i to uker, kom buzz-lydene tilbake, før den plutselig ikke gav en lyd fra seg. Ingen lys, ingen lyd, ingenting. Helt død.

Her er videoen jeg lagde da den plutselig bestemte seg for å virke igjen, og man hører klart og tydelig sprakelydene når jeg slår den på:

Spørsmålet mitt er om dette er noe dere klarer å identifisere, og om dere tror det er verdt å reparere? Hva skal jeg gjøre?

Alle innspill mottas med et stort takk fra noen som i utgangspunktet ikke har så mye peiling på akkurat dette!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,328
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint med nye brukere av avforum , synes problemet som du har med denne forsterkeren er litt vanskelig å gi noe godt svar på ut i fra beskrivelsen og lyden i videoen.

Det kan minne om dårlig kontakt varmagang i en bryter, rele eller irrede/svidde kontakt flater på deler som mottar nettspenningen og som hindrer en vanlig oppstart av forsterkerer.
    Slike feil kan utvikle seg slik at neste gang får kontakt flatene enda dårligere kontakt for til slutt å ikke virke i det hele tatt.

Ville startet med å sjekket fra kontakten i veggen og jobbet innover og sjekket den interne sikringen osv, men alt dette med forbehold og ut i fra hvor god elektronikk kompetanse du har.

Det kan være en bagatell som et dårlig loddepunkt til dyrere komponenter som må byttes, så det er litt vanskelig å gi noe godt svar her.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,185
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i hvert fall en ting som er helt sikkert, og det er at det er enorm varmeutvikling i bruddet vi hører i videoen. Koble fra med en gang, for det er slike elektriske feil som fører til at hus brenner ned. Hadde du hatt kompetanse til å feilsøke dette selv, hadde du neppe postet videoen i utgangspunktet?

EDIT: Ta kontakt med Neby Hi-Fi Concept AS, eller en forhandler av Marantz, og hør hvor nærmeste kvalifiserte serviceverksted befinner seg.
    Sist endret av Gorm; 08-03-2017 kl 10:04
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2017
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar, jeg håper jeg kan få liv i den igjen! :-)

Lignende tråder

1. Rare lyder ved tv-antenne og effektoforsterker
    By ntd12tannoy in forum Digitalt bakkenett og kabel-TV
    Svar: 4
    Siste melding: 03-20-2012, 22:27
  2. Rare lyder ved tv-antenne og effektoforsterker
    By ntd12tannoy in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 03-10-2012, 10:29
  3. cambridge 840a, rare lyder
    By kenneth85 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 18