2kanals hjemmekinoreceiver/forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2kanals hjemmekinoreceiver/forsterker?

Hei! Jeg skal "oppgradere" kjellerstua iløpet av våren/sommeren. Har en gammel projektor som skal byttes med 65" tv. Jeg kjører kun et stereo-oppsett, og det vil jeg fortsette med. Pr idag har jeg en Nad c272(tror jeg) og en cerwin vega cxa10 som effektforsterker. Den nad`en må byttes til en receiver/forsterker(vet ikke hva som er korrekt navn) som har hdmi inn og ut + at jeg ser at de nå finnes med wifi, bluetooth, spotify osv, ala denne: http://www.dinside.no/bolig/test-yam...-v679/61011987. Men jeg finner kun 5.2 og 7.2 surroundreceivere, og mange uten pre-out.

Første spm: Finnes det ikke (bokser) som har alle duppeditter men som kun er beregnet på et stereooppsett?

Og spm to: Hvis jeg kjøper en "standard" hjemmekinireceiver, må jeg da ha pre-out for å kunne bruke effektforsterkeren jeg har?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,836
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble alle dine kilder til TV , og hent lyden ut optisk til en ok stereoreceiver med optisk inngang. Da vil du få god lyd , og et ganske bra utvalg av forsterkere å velge mellom.
    Og ja - man må må ha pre-out for å koble til et effekt-trinn.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Malcolm Vis post
    Første spm: Finnes det ikke (bokser) som har alle duppeditter men som kun er beregnet på et stereooppsett?
    Det finnes, har hvertfall vært i salg tidligere, men ikke mange og ofte dyre ut fra det jeg har sett. Større etterspørsel etter flerkanals receivere vil jeg tro har noe med saken å gjøre, særlig siden flerkanals lyd er hele poenget med disse for mange. Siden du tilsynelatende vil bruke effektforsterker kan du bruke en forforsterker eller sågar dac med volumkontroll. Men dette er ikke et billig segment hvis du både vil ha hdmi og god lyd. Så du sparer ikke nødvendigvis penger på å droppe effektforsterkerdelen eller flere kanaler, selv om du ikke har tenkt å bruke de.

Jeg tror beste løsning for deg er å finne en vanlig receiver med preout, som du setter opp til stereo eller ev 2.1. Vil tro du får mer for pengene, pluss oppgraderingsmuligheter dersom du skulle få lyst på surround etter hvert.

Men hvis dette med hdmi er fravikelig for deg (får jo ikke utnyttet hdmi-spesifikke lydformat i stereo) kan du også velge en stereoforsterker eller forforsterker som kan mates med lyd fra TV optisk s/pdif slik torolan beskriver.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD M51 er eksempel på en slik "boks" sm jeg antar du etterspør. Har ingen erfaring med den, så dette er ingen anbefaling. Men ut fra specs har den de funksjonene du så etter. Ikke så halvgal pris heller. Men du får relativt mye receiver for samme pris....

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mainstream er ikke nødvendigvis dårlig men fordi det er mainstream blir det billigere enn ikke-mainstream løsninger.
    For mange år siden betalte jeg gode penger for en H/K 5.1 AVI, altså uten radiodel, for jeg hadde jo alle verdens radiokanaler fra parabolen... Jeg kunne fått mer forsterker for de samme pengene om jeg hadde valgt en AVReceiver av samme fabrikat, men jeg brukte forbrukermakta mi til å vise Harman Internasjonal at vi ikke trenger radiodel. Så kan du jo telle hvor mange AVI som er på markedet i dag kontra AVR.

Jeg ville valgt en AVR med pre-out, også for ev. fremtidige oppgraderinger til flere kanaler, om ikke annet enn for tv tittinga sin del

Lignende tråder

1. 2kanals Effektforsterker,best value under 10000,-
    By ferdinan in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 03-25-2012, 23:11
  2. Svar: 14
    Siste melding: 11-08-2010, 10:03
  3. Ny hjemmekinoreceiver
    By Perder in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-23-2008, 00:50
  4. hjemmekinoreceiver til 10.000kr