Ny surround receiver, forbedring fra min 2008 modell til 2016/17 modellene...
Viser resultater 1 til 7 av 7

Ny surround receiver, forbedring fra min 2008 modell til 2016/17 modellene...

Hei,
    jeg driver og tenker på å oppgradere kinoen. Det vil si, jeg har gjort en del allerede. Per nå har jeg følgende:

Nye Monitor Audio Silver 8 som fronter, Monitor Audio silver center, noe gammalt ræl som surround L/R, noe like gammalt ræl av en subwoofer. Altså et 5.1 oppsett per i dag.

Surround L/R og subwoofer skal oppgraderes til Monitor Audio silver serien de også. Men mulig jeg går for en SVS sub eller annet istedet for Monitor Audio sin sub som koster 15.000 som jeg synes er dyrt.

Receiveren jeg har er en Denon AVR 3808 som ble lansert i 2007/2008 mener jeg å huske. Da kostet den ca 12-13 tusen. Dekoder DTS HD MA og Dolby True HD. Kun 4 HDMI inn, en ut. Støtter hverken 3D eller 4K selvsagt. 1080p 60hz høyeste. Den har Audyssey MultiEQ rommkorreksjon. Den fikk ganske bra omtaler i sin tid, og i bunn servert det jeg trenger.

Men nå trenger jeg:
    - Fler HDMI inn
    - 4K og HDR støtte
    - Med tiden Atmos / DTS X. Dog litt usikker om jeg vil styre med det på en stund. Mye annet som skal falle på plas før det.

Jeg ser på følgende modeller:
    Denon AVR X4300H, 12,998,- på Hifiklubben
    Marantz SR7011, 18.995,- på Soundgarden
    Yamaha i en eller annen form, muligens. Men i utgangspunktet er det Denon og Marantz det står i mellom per nå.

Både musikk og Kino (med projektor) er viktig. Jeg spiller musikk via Tidal ("hifi/cd" kvalitet hevdes det) og CD'er. Har også en del HiRes audio musikk på hdd og streaming. Kjører USB fra PC til en ekstern DAC da Denonen min ikke tar imot dette fra USB, og denne DAC'n også er av nyere dato og håndterer flere formater. Og så analogt fra DAC'n til Denonen.

Film fra Blu-ray spiller, HDMI, og etterhvert 4K blu-ray.

Noen som har tanker om valget mellom Denon og Marantz her? I tillegg, kan jeg forvente noe forbedring i lydkvaliteten på musikk (i stereo) og film (5.1) fra min 2007/8 receiver som da var i samme prisklasse omtrent som disse to nye? Når jeg spiller musikk så har jeg så langt brukt pure direct på Denonen min.

Det er nok ganske små forskjeller ute å går mellom disse , så Denonen er nok et knallkjøp. Men ville ikke avskrevet Yamaha var jeg deg. Det er utrolig stabile og gode produkter , og med en del fleksibilitet og friheter mtp. kalibrering/tweaking som Audyssey-baserte receivere ikke kan måle seg med.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Det er nok ganske små forskjeller ute å går mellom disse , så Denonen er nok et knallkjøp. Men ville ikke avskrevet Yamaha var jeg deg. Det er utrolig stabile og gode produkter , og med en del fleksibilitet og friheter mtp. kalibrering/tweaking som Audyssey-baserte receivere ikke kan måle seg med.
    Takk for svar. Har ikke avskrevet Yamaha helt. Men jeg ser nok ikke for meg at jeg kommer til å bruke så mye tweaking utover autokalibrering. Sikkert noe å hente på det for de med tid og interesse, men synes Audyssey EQ fra 2007 gjorde en såpass bra jobb, og regner vel med at 2016/17 utgaven av dette er minst like bra.

Jeg endte opp med Denon AVR X4300H. Kjøpte først en Yamaha rx-a2060 for å bytte ut Denon X1200 jeg hadde, siden jeg hadde hørt så mye bra om de. Men likte ikke den noe særlig, sikkert noe for jeg var vant med Denon fra før. Lydmessig var de veldig lik. Men Denon gir mer effekt med flere kanaler i bruk samtidig.

De to største grunnene til at jeg endte opp med X4300H er fordi Yamaha'en ikke støttet dynamisk lyd på DTS:X og Atmos (Tror den største 3060 gjør det). Jeg bruker det mye på kveldstid når jeg ser film, siden det gir mye mer fylde i lyden uten å måtte ha på så høyt. Likte også resultatet av Audyssey bedre.

Menyen til Yamaha var også helt horible stygge med fæle farger som ser ut som en GUI fra 1995. Denon er mye bedre der. Ellers var Yamaha en veldig god receiver men ikke helt hva jeg hadde forventet meg.

Her er forresten en test hvis du ikke har sett den.
    http://www.lydogbilde.no/test/hjemme...undreceivere-2
    Samsung UE75KS8005
    Denon AVR-4300H - Dali Fazon LCR/SAT 5.2.4

Takk for input! Dro på Hifiklubben i dag og kjøpte meg en Denon AVR X4300H. Den var faktisk lettere enn min gamle AVR 3808CI. Men det gjorde ingenting. Jeg er superfornøyd så langt. Lett å sette opp. Tydelige menyer og instruksjoner. Kjørte Audyssey. Og du verden. Lyden fikk seg et godt løft. Hadde nesten ikke trodd at det skulle bli så forskjell. I tillegg liker jeg appene på mobil, fjernkontroll app og Helios app. Nå streamer jeg fra Tidal kun ved bruk av receiver mot at før måtte jeg på med PC og monitor i tillegg. Så... det har skjedd *litt* på 10 år ja..

Det eneste jeg synes er litt rart, eller negativt, er at den blir veldig varm! Den står med godt med luft rundt, men alikevel...

Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen Vis post
    Takk for input! Dro på Hifiklubben i dag og kjøpte meg en Denon AVR X4300H. Den var faktisk lettere enn min gamle AVR 3808CI. Men det gjorde ingenting. Jeg er superfornøyd så langt. Lett å sette opp. Tydelige menyer og instruksjoner. Kjørte Audyssey. Og du verden. Lyden fikk seg et godt løft. Hadde nesten ikke trodd at det skulle bli så forskjell. I tillegg liker jeg appene på mobil, fjernkontroll app og Helios app. Nå streamer jeg fra Tidal kun ved bruk av receiver mot at før måtte jeg på med PC og monitor i tillegg. Så... det har skjedd *litt* på 10 år ja..

Det eneste jeg synes er litt rart, eller negativt, er at den blir veldig varm! Den står med godt med luft rundt, men alikevel...
    Du blir nok veldig fornøyd med den Er veldig fornøyd med lydbilde. Sammenlignet med Denon X1200 jeg hadde før så er lyden på 4300 mye mer fyldig og varm slik som på Yamaha.

Min blir også ganske varm, men står pakket inn i tv benken uten mye tomrom rundt. Er uansett ikke noe problem. Er 2 vifter i den som starter opp hvis det blir for varmt. Noe de bare har gjort når jeg hadde fest og spilte musikk på alle 9 høyttalerne i bruk samtidig.

Men jeg har ikke akkurat verdens mest tungdrevene høyttalere
    Samsung UE75KS8005
    Denon AVR-4300H - Dali Fazon LCR/SAT 5.2.4

Godt valg. Audyssey MultEQ romkorreksjon som du hadde i 3808 er noen hakk under XT32 som det er i den du har kjøpt. Har en Onkyo fra 2009 med XT32, romkorreksjon gjør en veldig bra jobb. Synd Onkyo har gått vekk fra denne i de nye. Så blir nok Denon når det skal byttet opptil 4k verden.
    Dali Rubicon 8, Epicon Vokal, Ikon onwall mk2 | SVS PC-2000, SB-13 Ultra | Marantz SR7011 | Primare A32 | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 07-15-2010, 15:21
  2. Bygge anlegg i en mazda 6 2008 modell
    By Wangern in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 13
    Siste melding: 07-20-2008, 20:09
  3. 2008 modellene til Samsung?
    By lucariox in forum TV-apparater
    Svar: 3
    Siste melding: 05-01-2008, 21:39
  4. Ny receiver nå eller vente på modell som tar HD formater ?
    By Alex F in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 03-26-2007, 15:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •