Marantz eller Yamaha?
Viser resultater 1 til 19 av 19

Marantz eller Yamaha?

Skal bytte ut min gamle Yamaha receiver, og trenger noen tilbakemeldinger på hva jeg bør gå for. Receiver eller prosessor. Marantz eller Yamaha.
    står mellom enten Yamaha rxa3060/Marantz sr7011 eller om jeg går for prosessor Yamaha Cx-a5100/Marantz Av7703.
    Har effektforsterkere, så det er ikke noe problem.
    Har hatt noen Yamaha receivere, men ingen Marantz så der er jeg blank. Men ser jo at Marantz får mye skryt også.
    Så om noen har noen tungtveiende argumenter for å velge det ene eller andre så er det bare å fyre løs 👍
    Yamaha CX-A5100. Emotiva XPA5 Gen2. Adcom GFA5802. 2x Arendal Sub2. AS Tower. AS Senter. 2x Xtz Cinema1x12. Minidsp DDRC88BM,Minidsp 2x4HD

Lydmessig så er jo selvsagt en prosessor å foretrekke uansett merke.
    Når det er sagt så er det nok mindre forskjell på disse i pure direct enn mange tror. Det ble foretatt en test av blandt annet Midas m.fler i fjor , og uten RK aktivert så var det visst nesten umulig å høre forskjell på Marantz 8801 og CX-A 5100 såvidt jeg husker.

Så koker det egentlig ned til smak og behag , magefølelse og Audyssey vs. YPAO. Audyssey er nok kanskje noe bedre i automodus , men mangler muligheter for tweaking i etterkant. Der er Yamaha overlegne vil jeg si , og særlig dette med at man kan gjøre alt man vil av justeringer uten å miste lyden. Men også muligheter for manuell PEQ etter egne preferanser.

Nei det er ikke lett å bestemme seg. Skal over på Atmos etterhvert jeg også , og jeg er ikke helt sikker enda på hva jeg kommer til å ende opp med til slutt. Har pr.idag CX-A 5000 , og den er meget bra den altså
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Det ligger en tråd her en plass hvor Yamaha CX-A5100 blir prøvd opp mot en større Marantz enn den du nevner, mulig det var 8801?
    Der konkluderte de vel med at de to var veldig like, men de mente Yamahaen var marginalt bedre all over, men da var det timer med finlytting for å komme til den konklusjonen. Skal se om jeg finner tråden...

Har du effekt fra før, så ville jeg absolutt gått for prosessor.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Både Yamaha og Marantz er veldig gode pre´er, men at de låter relativt likt i "direct" skal en kanskje ikke legge alt for mye vekt på ettersom de aller fleste jo vil bruke EQ mulighetene disse prosessorene har å by på for å korrigere for (noen av) rommets svakheter. Verken Yamahaen eller Marantzen har imidlertid alt for gode eq-muligheter, dette sier jeg etter å ha hørt hva Dirac klarer å få til - riktignok på en prosessor til langt langt høyere pris i første omgang (Datasat RS20i til ca. 300k) - men ved å teste Dirac av og på kan en på et vis isolere effekten. Forskjellen på Dirac Live-systemet og XT32 (Marantz) / YPAO (Yamaha) er i stor grad mengden prosessering og dermed antall filtre og presisjon som kan tillegges romkorreksjonen. I tillegg har Dirac mulighet for svært effektiv bass management...

Dirac Live tipper jeg kommer for fullt fremover i diverse preproer, ser bl.a. nå at Emotiva kommer med en variant, riktignok i første omgang over 50k. Du får også Dirac Live i eksterne bokser fra miniDSP (88A), dog p.t. relativt kostbart (ca. 15k pr. boks a 8 kanaler). En mulighet som jeg tror kunne gitt et veldig godt resultat er en Yamaha 5100 (i direct) i kombinasjon med 1 eller 2 miniDSP 88Aer (og Dirac Live), evt. vente å se om f.eks. Denon eller andre kommer med Dirac-baserte løsninger til høsten!

...og ikke minst; det kanskje viktigste du kan gjøre for å løfte lydkvaliteten er å først gjøre alt du kan for å optimalisere plassering og eventuelt gjøre tiltak akustisk sett. REW (gratis software for måling) og en kalibrert målemikrofon er i så måte en investering du sikkert vil kunne ha veldig god bruk for! Des mindre forforsterkeren eller eventuelt receiveren må foreta seg av korrigeringer, jo bedre!

Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Det ligger en tråd her en plass hvor Yamaha CX-A5100 blir prøvd opp mot en større Marantz enn den du nevner, mulig det var 8801?
    Der konkluderte de vel med at de to var veldig like, men de mente Yamahaen var marginalt bedre all over, men da var det timer med finlytting for å komme til den konklusjonen. Skal se om jeg finner tråden...

Har du effekt fra før, så ville jeg absolutt gått for prosessor.
    Hvis det er den testen som ble gjort i Hunsbedts kino for et år eller to siden du tenker på, så har jeg lest den tråden. Artig test[emoji106]

Sent from my iPad using Tapatalk
    Yamaha CX-A5100. Emotiva XPA5 Gen2. Adcom GFA5802. 2x Arendal Sub2. AS Tower. AS Senter. 2x Xtz Cinema1x12. Minidsp DDRC88BM,Minidsp 2x4HD

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...og ikke minst; det kanskje viktigste du kan gjøre for å løfte lydkvaliteten er å først gjøre alt du kan for å optimalisere plassering og eventuelt gjøre tiltak akustisk sett. REW (gratis software for måling) og en kalibrert målemikrofon er i så måte en investering du sikkert vil kunne ha veldig god bruk for! Des mindre forforsterkeren eller eventuelt receiveren må foreta seg av korrigeringer, jo bedre!
    Har investert i målemik og REW nå, og er igang med å lage meg bassfeller. Så er så smått igang med litt akustiske tiltak.

Sitat Opprinnelig postet av gnomen Vis post
    Hvis det er den testen som ble gjort i Hunsbedts kino for et år eller to siden du tenker på, så har jeg lest den tråden. Artig test[emoji106]

Den jeg tenkte på ja
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Både Yamaha og Marantz er veldig gode pre´er, men at de låter relativt likt i "direct" skal en kanskje ikke legge alt for mye vekt på ettersom de aller fleste jo vil bruke EQ mulighetene disse prosessorene har å by på for å korrigere for (noen av) rommets svakheter. Verken Yamahaen eller Marantzen har imidlertid alt for gode eq-muligheter, dette sier jeg etter å ha hørt hva Dirac klarer å få til - riktignok på en prosessor til langt langt høyere pris i første omgang (Datasat RS20i til ca. 300k) - men ved å teste Dirac av og på kan en på et vis isolere effekten. Forskjellen på Dirac Live-systemet og XT32 (Marantz) / YPAO (Yamaha) er i stor grad mengden prosessering og dermed antall filtre og presisjon som kan tillegges romkorreksjonen. I tillegg har Dirac mulighet for svært effektiv bass management...

Dirac Live tipper jeg kommer for fullt fremover i diverse preproer, ser bl.a. nå at Emotiva kommer med en variant, riktignok i første omgang over 50k. Du får også Dirac Live i eksterne bokser fra miniDSP (88A), dog p.t. relativt kostbart (ca. 15k pr. boks a 8 kanaler). En mulighet som jeg tror kunne gitt et veldig godt resultat er en Yamaha 5100 (i direct) i kombinasjon med 1 eller 2 miniDSP 88Aer (og Dirac Live), evt. vente å se om f.eks. Denon eller andre kommer med Dirac-baserte løsninger til høsten!

Emotiva har Dirac Live i Xmc-1 til ca 25000,- og har hatt denne i et par år.

Sitat Opprinnelig postet av borabora Vis post
    Emotiva har Dirac Live i Xmc-1 til ca 25000,- og har hatt denne i et par år.
    Eneste minuset er vel at denne ikke har muligheter for Atmos eller ...?

Er du fornøyd med den ellers - stabil og god uten issues ? Og hva med Dirac - er det så bra som mange vil ha det til ?
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Eneste minuset er vel at denne ikke har muligheter for Atmos eller ...?

Er du fornøyd med den ellers - stabil og god uten issues ? Og hva med Dirac - er det så bra som mange vil ha det til ?
    Formulerte meg litt feil, jeg har bare hatt min et par måneder. Og vurderer å selge, grunnet manglende Atmos og HDR.
    Dette kommer i løpet av våren antagligvis så blir nok til at jeg beholder den men har hatt Atmos i 2 år(Og Dts-X) i 10 måneder, samt oppgradert til 4k så er litt utålmodig.

Men ja, dette er det eneste minuset. Jeg har ikke merket noe problemer, vært uten bugs og fungerer veldig bra på lydsiden.

Jeg har ikke oppgradert til Dirac Live enda, kjører kun Dirac LE som er den som følger med. Den har vært veldig bra for meg. Liker lyden her bedre enn Audessey 32 som jeg har hatt i Denon (4100 og 4200) og på Emotiva forumet samt anmeldelser så er flesteparten veldig fornøyd.

Formulerte meg litt feil, jeg har bare hatt min et par måneder. Og vurderer å selge, grunnet manglende Atmos og HDR.
    Dette kommer i løpet av våren antagligvis så blir nok til at jeg beholder den men har hatt Atmos i 2 år(Og Dts-X) i 10 måneder, samt oppgradert til 4k så er litt utålmodig.

Men ja, dette er det eneste minuset. Jeg har ikke merket noe problemer, vært uten bugs og fungerer veldig bra på lydsiden.

Jeg har ikke oppgradert til Dirac Live enda, kjører kun Dirac LE som er den som følger med. Den har vært veldig bra for meg. Liker lyden her bedre enn Audessey 32 som jeg har hatt i Denon (4100 og 4200) og på Emotiva forumet samt anmeldelser så er flesteparten veldig fornøyd.
    Ok , høres jo lovende ut dette ja
    Men om det kommer oppgradering på denne , så blir det vel ikke mulig med 7.1.2/4 vel ? Har ikke denne kun 7 kanaler , slik at man da evt. må greie seg med 5.1.2 ?

Ok , høres jo lovende ut dette ja
    Men om det kommer oppgradering på denne , så blir det vel ikke mulig med 7.1.2/4 vel ? Har ikke denne kun 7 kanaler , slik at man da evt. må greie seg med 5.1.2 ?
    Joda,de gjør om på utgangene bak der.

• Adds support for Dolby Atmos (up to 7.2.4) and DTS-x
    • Repurposes Mix Outputs and Zone 2 Analog Outputs (Zone 2 will be available via digital outputs.

Joda,de gjør om på utgangene bak der.

• Adds support for Dolby Atmos (up to 7.2.4) and DTS-x
    • Repurposes Mix Outputs and Zone 2 Analog Outputs (Zone 2 will be available via digital outputs.
    Aaah , genialt
    Og dette fikses kun med software ?

Aaah , genialt
    Og dette fikses kun med software ?
    Nei, det kommer et nytt kort som man må montere istedet for det som er der.

Nei, det kommer et nytt kort som man må montere istedet for det som er der.
    Ok , skjønner. Skal dette være så overkommelig at dem mener folk kan gjøre dette selv da , eller må dem sendes inn ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ok , skjønner. Skal dette være så overkommelig at dem mener folk kan gjøre dette selv da , eller må dem sendes inn ?

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Litt usikker men tror ikke at det er meningen at dette kortet kan byttes av hvem som helst, oppgraderte hdmi kort skal være enklere. Men ikke avklart helt enda slik jeg har skjønt.

Litt usikker men tror ikke at det er meningen at dette kortet kan byttes av hvem som helst, oppgraderte hdmi kort skal være enklere. Men ikke avklart helt enda slik jeg har skjønt.
    Er nok naturlig det ja.
    Selv har jeg bruk for sone2 , så da er ikke dette noen god løsning for min del..

Er nok naturlig det ja.
    Selv har jeg bruk for sone2 , så da er ikke dette noen god løsning for min del..
    Nei, iallfall ikke om du må kjøre analogt ut. Digitalt skal bli den nye muligheten der.

Lignende tråder

1. Yamaha RX-V779 eller Marantz NR1605
    By Hardingen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 11-28-2015, 12:43
  2. ny receiver. yamaha eller marantz?
    By Bedda in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 10-12-2012, 19:50
  3. Onkyo, Yamaha eller Marantz?
    By g.org in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 06-09-2011, 07:16
  4. Marantz, Yamaha eller Onkyo til Dali?
    By MrMysskin in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 09-26-2008, 18:01
  5. Marantz SR-4001 eller Yamaha RX-V659?
    By lglinstad in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 01-19-2007, 10:27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •