Utvikling av surround prosessorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utvikling av surround prosessorer

Jeg har vært fraværende fra utviklingen på surround fronten i mange år nå, og lurer på en ting.

Spørsmålet mitt er om har utviklingen av hjemmekino lyden, dvs evnen til å gjenskape detaljene i lydbilde har blitt betraktelig bedre iløpet av de siste 20 årene?

Jeg har en H/K signature 2.0 forforsterker, men den begynner å bli gammel. Hvis jeg bytter til f.eks. en Yamaha RX-V667 og bruker den som en forforsterker, vil jeg få et mer nyansert og detaljert lydbilde? Eller er fremdeles lyd prosessoren i min H/K bedre enn de nyere billigere forsterkerene?

Håper jeg har gjort meg forstått, og at jeg kan få noen gode svar.

På forhånd takk

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er er fire hovetrender som har kommet de siste årene:

1. Høyopplyst lydspor med samme kvalitet som i mastringsstudio. PCM, Dolby TrueHD og DTS Master Audio.
    2. "3D" lydformater som Doby Atmos, DTS:X og Auro 3D. Atmos er mer utbredt enn de andre.
    3. Romkorreksjon for å forbedre lyden i rommet (gjelder spesielt i bassen). Noen systemer fungerer bedre enn andre.
    4. Alle mulige andre funksjoner som streaming, Netflix, oppskalering, multiromssystem, etc, etc.

Av disse mener jeg 1. er den absolutt viktigste. Deretter 2. og 3. på delt andre plass. 4. er lite viktig for meg. Ofte er tilkoblede kilder bedre og mer spesialiserte.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i dette.

Min prioritering er 1, 2, 4 men ikke 3. Det kan jo være fordi jeg har Yamaha, og de er ikke best i klassen på romkorrigering. Har forøvrig aldri likt lydidealene til noen av de romkorrigeringsprogrammene. Men når det er sagt, så er Yamaha den eneste som tilbyr så gode muligheter for manuell tilpasning på lydbildet, som er den største årsaken til at jeg er storfan av Yamaha.

Indirekte dekket av punkt 4, men noen med fokus på bilde vil vel muligens sette HDMI 2.0 & co som et eget punkt?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi hadde en Rx-v 3900 som har det meste og har vært trofast hjemme hos meg i mange år. Når vi nå skulle lage kino hos madammen valgte vi den billigste Receiveren vi fant med pre out på alle kanaler og der nye lydformatene. Vi bruker nå Rx-v 781 som prosessor og forsterkere til bak og atmos mens 3900 brukes til frontrekka. Med en 667 vil du ikke få de nye formatene og 681 har ikke pre out. Vil du opp på 7.1.4 må du nok opp i de firesifra modellene til Yamaha.
    Min rekkefølge er 2,4,1,3. Å kunne styre Spotify fra telefon eller nettbrett og få lyden på anlegget er mye verdt for oss begge.

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    545
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje bytte navn på tråden til reciver.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke utvide til Atmos, men kjøre et 5.2 system. Ikke skal jeg kjøre 3D heller, så da trenger jeg vel ikke mer enn Hdmi 1.3. Husker ikke om 667 har 1.3 eller 1.4.

Det jeg er mest interessert i er at detaljene i lydbildet kommer frem, og det går vel på noen av lyd prosessorene. Jeg husker primare hadde noen lyder under film avspilling som jeg ikke fikk frem på min egen (rimligere) forsterker. Da jeg fikk signature modeller jeg har nå, var den ikke helt som primaren men nesten. Så fikk jeg høre en yamaha, som ikke var av de billigste eller dyreste som var ganske nære min egen (dyrere) H/K.

Etter dette har jeg sagt at Yamaha skal bli min neste forsterker, men som sagt er dette nesten 20 år siden så mye har skjedd.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så sikker på at de små avr-modellene vil gi noe løft i lydkvaliteten i forhold til eldre stereoforsterkere, men de gir jo noen flere muligheter.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wake Vis post
    Jeg har en H/K signature 2.0 forforsterker, men den begynner å bli gammel. Hvis jeg bytter til f.eks. en Yamaha RX-V667 og bruker den som en forforsterker, vil jeg få et mer nyansert og detaljert lydbilde? Eller er fremdeles lyd prosessoren i min H/K bedre enn de nyere billigere forsterkerene?
    Du bør i hvert fall oppleve stor forskjell dersom du:
    1) Bytter til en receiver som støtter HD-lyd fra Blu-ray va HDMI (PCM, DD TrueHD og DTS Mater Audio)
    2) Benytter en blu-ray spiller med 5.1 analog utgang og som dekoder HD-lyd internt. Dette krever 5.1 analog input på receiver.

Etter min mening er dette den største oppgraderingen du kan gjøre. Det er stor forskjell på HD-lyd og komprimert DD eller DTS.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Du bør i hvert fall oppleve stor forskjell dersom du:
    1) Bytter til en receiver som støtter HD-lyd fra Blu-ray va HDMI (PCM, DD TrueHD og DTS Mater Audio)
    2) Benytter en blu-ray spiller med 5.1 analog utgang og som dekoder HD-lyd internt. Dette krever 5.1 analog input på receiver.

Etter min mening er dette den største oppgraderingen du kan gjøre. Det er stor forskjell på HD-lyd og komprimert DD eller DTS.
    Kanskje et dumt spørsmål, men betyr det at digital ut (coax og tos-link) ikke støtter PCM, DD TrueHD og DTS Mater Audio?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wake Vis post
    Kanskje et dumt spørsmål, men betyr det at digital ut (coax og tos-link) ikke støtter PCM, DD TrueHD og DTS Mater Audio?
    Korrekt. Det er ikke mulig å overføre annet en standard Dolby Digital og standard DTS via coax og optisk så lenge vi snakker om 5.1. PCM i 2 kanaler kan overføres via optisk eller coax, men ikke mer enn 2 kanaler. Du må bruke HDMI eller 5.1 analog.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Korrekt. Det er ikke mulig å overføre annet en standard Dolby Digital og standard DTS via coax og optisk så lenge vi snakker om 5.1. PCM i 2 kanaler kan overføres via optisk eller coax, men ikke mer enn 2 kanaler. Du må bruke HDMI eller 5.1 analog.
    Tusen takk for svar, det var veldig nyttig info.

Lignende tråder

1. Sherbourn AV-prosessorer
    By americanFord in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 20
    Siste melding: 07-11-2012, 07:47
  2. Denon og eksterne prosessorer
    By Labbetuss in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 10-18-2005, 16:08
  3. Lumagen video prosessorer
    By jonia in forum Generell video
    Svar: 8
    Siste melding: 06-24-2005, 18:50
  4. Surround-prosessorer / Romkorreksjons produkter!
    By Zamot in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 11
    Siste melding: 02-26-2005, 13:34
  5. ATI prosessorer/effekttrinn
    By Jan I in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 12-29-2004, 03:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg