Dts, PL, Movie Theatre??
Viser resultater 1 til 6 av 6

Dts, PL, Movie Theatre??

Hei godt folk.
    Kunne noen forklart meg litt om disse begrepene? trodde jeg var ganske godt opplyst om det her og flink til å bruke "søkefunksjoner" men jeg kommer til kort.

Jeg har en Yamaha Receiver. nærmere bestemt en rx-v771
    Filmer streamer jeg via nettet med Plex, itunes, hbo, netflix etc. Dette gjøres via min mac mini multi pc. Lyd-Signalene går så derfra via en USB Henry Audio DAC mkii og så til receiver med rca (det er dette Henry audio har så optisk utgår) Bildene flyter så videre til en LG 55" 772 serie tv.

Hva er det optimale film og musikkvideo innstillingene her?
    Har brukt YPAO sin rom korreksjon

-movie home theatre: sci-fi, drama etc

-Dolby Pro Logic

-PLII Movie

-Neo 6: cinema

Bruk hdmi til å overføre lyden , så får du skikkelig 5.1 lydspor i stedet for å bruke disse "fake-surround" programmene.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Bruk hdmi til å overføre lyden , så får du skikkelig 5.1 lydspor i stedet for å bruke disse "fake-surround" programmene.
    Koble bort DAC'n da jeg skal se film da eller?
    om jeg setter på en film på itunes på min mac mini å sender lyd og bilde via hdmi til Receivern så må vel fortsatt receivern stå på ett valgt program?

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Sitat Opprinnelig postet av ner0 Vis post
    Koble bort DAC'n da jeg skal se film da eller?
    om jeg setter på en film på itunes på min mac mini å sender lyd og bilde via hdmi til Receivern så må vel fortsatt receivern stå på ett valgt program?

Ja , dacen har di ikke bruk for , receiveren har jo innebygd dac.
    Nei receiveren trenger inn stå på noe "valgt program" for å få surroundlyd så lenge kilden din (pc , blu-ray , dvd osv...) sender signalet til receiver med hdmi.
    Da setter du receiver i "straigt" , og du får da ut den lydmodusen som er på kilden/platen. Er det et 5.1 lydspor på filmen , så vil det blir gjengitt på riktig måte av receiveren. Er det derimot et 2 kanals stereospor så må du aktivere en sånn "modus" som du snakker om , men det blir ikke på langt nær like bra som et ekte 5.1/7.1 spor.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Ja , dacen har di ikke bruk for , receiveren har jo innebygd dac.
    Nei receiveren trenger inn stå på noe "valgt program" for å få surroundlyd så lenge kilden din (pc , blu-ray , dvd osv...) sender signalet til receiver med hdmi.
    Da setter du receiver i "straigt" , og du får da ut den lydmodusen som er på kilden/platen. Er det et 5.1 lydspor på filmen , så vil det blir gjengitt på riktig måte av receiveren. Er det derimot et 2 kanals stereospor så må du aktivere en sånn "modus" som du snakker om , men det blir ikke på langt nær like bra som et ekte 5.1/7.1 spor.
    Ok, da henger jeg litt mere med.
    angående dacen da så ble lyden betydelig bedre da jeg kjørte spotify via den eksterne dacen i forhold til når jeg ikke brukte den. det var som natt å dag, så den i receivern kan ikke være noe tess, men det er en annen sak.

Da blir det straight mode på filmer som streames. det jeg syns i straight mode av å til er eks når jeg ser på vanlig tv så låter det ikke lyd fra senterhøyttalern men mest ifra frontene. er det da fordi eks tv2 premium sender i 2 kanals da slik att straight velger dette?

Om jeg skulle måtte velge en "fake modus" da. hender seg jeg laster ned litt å da må jeg bruke det. hva er da greia å bruke? DPL, PLII movie, Home theatre sci fi eller neo6:cinema

Sitat Opprinnelig postet av ner0 Vis post
    Ok, da henger jeg litt mere med.
    angående dacen da så ble lyden betydelig bedre da jeg kjørte spotify via den eksterne dacen i forhold til når jeg ikke brukte den. det var som natt å dag, så den i receivern kan ikke være noe tess, men det er en annen sak.

Da blir det straight mode på filmer som streames. det jeg syns i straight mode av å til er eks når jeg ser på vanlig tv så låter det ikke lyd fra senterhøyttalern men mest ifra frontene. er det da fordi eks tv2 premium sender i 2 kanals da slik att straight velger dette?

Om jeg skulle måtte velge en "fake modus" da. hender seg jeg laster ned litt å da må jeg bruke det. hva er da greia å bruke? DPL, PLII movie, Home theatre sci fi eller neo6:cinema

Å den innebygde er ikke såå dårlig - hvordan var dette koblet når du ikke gikk via dac'en ?
    Nivåforskjeller er det også fort gjort å bli lurt av.

Ved straigt får man ikke lyd i senter fra f.eks TV2 nei , for det er bare at 2 kanals-spor. Så hvis man på død liv vil ha lyd i senter ved vanlig TV uten surr-lyspor så må man aktivere et "fake surround" program ja.
    Og hvilket at disse som fungerer best er det ikke noe fasitsvar på vil jeg si. Du får prøve å teste litt forskjellig , og se hva du liker best er mitt råd.

Lignende tråder

1. Bygging av Red Theatre i Nittedal
    By Auberr in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 15
    Siste melding: 09-22-2015, 12:49
  2. New member - and new home theatre.. :-)
    By AladdInsane in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 11-08-2008, 03:09
  3. B&W Mini Theatre Høyttalersystem noe Bra?
    By Proixion in forum Høyttalere
    Svar: 14
    Siste melding: 05-15-2008, 12:10
  4. B&W Custom Theatre 800
    By teigas in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 07-01-2006, 13:52
  5. Reciever til Mini Theatre
    By madsaa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-06-2006, 15:18

Stikkord for denne tråden